تهران- ایرنا- وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری از سند نظام نامه اخلاق آموزش رونمایی کرد؛ این سند اخلاقی هدایتگر فعالیت‌های آموزشی در وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، آیین رونمایی از سند نظام نامه اخلاق آموزش بعد از ظهر امروز شنبه با حضور منصور غلامی ‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در محل وزارت علوم برگزار شد.

در ابتدای این نظام نامه به نقل از منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری آمده است: توسعه و کار آمدی نظام آموزش عالی کشور بر پایبندی به اصول و مسئولیت‌های اخلاقی و سیاست‌ها و سیاست گذاری ها، مدیرت و خدمات آموزشی، فرآیندها و نظام حرفه‌ای استوار است. مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها در قبال جامعه دانشجویان، اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی و پای بندی همکاران و دانشجویان به عهد نامه‌های اخلاقی ضامن رشد اخلاق در نظام آموزش عالی و زمینه ساز ارتقای جامعه است.

همچنین در ابتدای این نظام نامه از وزیر علوم نقل شده است که به منظور همسان سازی رعایت اصول اخلاقی در آموزش به سفارش معاونت آموزشی وزارت علوم و با همکاری انجمن علم اخلاق کاربردی ایران و مشارکت بسیاری از اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان سند حاضر تحت عنوان نظامنامه اخلاق در آموزش تدوین شده است.
این سند اخلاقی هدایتگر فعالیت‌های آموزشی در وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور است. ما دانشگاهیان و دانشجویان سوگند وفاداری یاد می کنیم که وفادار و متعهد به نظامنامه اخلاق آموزش باشیم و از خداوند مهربان برای عمل به آن یاری می‌طلبیم.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم رونمایی از این سند اظهار داشت: در کشور یک زیست بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری داریم که نتیجه آن را در بحران شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن دیدیم و موفقیت این زیست بوم را تا حد زیادی تجربه کردیم.

وی شرط لازم توسعه پایدار علم و فناوری در کشور را توجه به اخلاق حرفه ای دانست و گفت: چالش جدی آموزش عالی، توجه جدی به اخلاق حرفه ای است؛ چرا که برای پایدار بودن نظام اخلاقی، نیازمند توجه به اخلاق حرفه ای هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: به نظر می رسد اخلاق آموزش که نقش بنیادی در آموزش عالی دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و حتی در سال های گذشته به هیچ عنوان مورد توجه نبود.

خاکی صدیق با اشاره به هدف از ابلاغ نظام نامه اخلاق آموزش، خاطرنشان کرد: هدف از این نظام نامه، توجه دادن به همین مسأله بود. بنابراین طرح موضوع در سطح ستاد و دانشگاه ها شکل گرفت و با همکاری انجمن اخلاق کاربردی، اجرا و تدوین شد. 

به گفته این مسوول وزارت علوم، اقدامات گسترده ای در زمینه اخلاق پژوهش در کشور انجام شده است حتی تعدادی از دانشگاه ها کارگروه اخلاق پژوهشی راه اندازی کرده اند؛ بنابراین، هدف وزارت علوم از نظام نامه اخلاق آموزش، جریان سازی همانند در حوزه آموزش در دانشگاه بود.

وی افزود: در تشکیل هسته مرکزی این نظام نامه، ۱۰ استاد تمام، ۱۵ دانشیار، ۱۹ استادیار، ۱۰ دانش آموخته دوره دکتری و پنج کارشناس از دانشجویان فعالیت می کنند. البته گام اصلی وزارت علوم پس از تدوین نهایی نظام نامه شروع می شود که همان سیاستگذاری و برنامه ریزی در جهت پایبندی به نظام اخلاقی و نهادینه کردن آن است.

خاکی صدیق اظهار داشت: نهادینه کردن نظام نامه اخلاق آموزش، مشارکت حداکثری همه همکاران و اعضای خانواده آموزش عالی را نشان می دهد؛ همچنین برای این نظام نامه ۲۶۴ بیانیه اخلاقی مطالعه و مقایسه شد و ۵۷ منبع در زمینه معرفتی همچنین اخلاق دانشگاهی و آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: نتیجه آن، تدوین الگوی پیشنهادی نظام نامه اخلاق آموزشی بود و پس از آن دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای دریافت شد تا پیش نویس نخست نظام نامه بهتر و پربار تر شود.

معاون آموزشی وزیر علوم پیش از این نیز درباره سند یادشده گفته بود: توسعه کشور به دور از توسعه علم و فناوری رخ نمی‌دهد و توسعه علمی نیز در پیوند الزامی با اخلاق و توجه به شاخصه‌های سلامت اخلاقی است. با توجه به این گزاره، تدوین «نظام‌نامه اخلاق آموزش» در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار گرفت.

به گفته وی، برای تدوین این نظام نامه در طول سال گذشته از همکاری بسیاری از چهره‌های دانشگاهی و نیز انجمن اخلاق بهره گرفته شد و کارگاه‌ها و نشست‌های خرد جمعی متعددی در دانشگاه‌های مختلف برپا شد تا سند نهایی قابل اتکا و جامع باشد.

علاقمندان برای مشاهده این نظامنامه به صفحه معاونت آموزشی وزارت علوم به نشانی https://edu.msrt.ir/fa مراجعه کنند.