بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی گفت: طرح هوشمندسازی مراکز اتفاقات مدیریت برق شهرستان‌های استان با هدف کاهش زمان خاموشی‌ها و تسریع در رفع مشکلات مشترکان، اجرا و بهره‌برداری شد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، مهدی دادگر در حاشیه بازدید از مرکز فوریت‌های برق در ستاد شرکت توزیع نیروی برق استان اظهار داشت: طرح ملی هوشمندسازی مراکز اتفاقات برق (هما) در مرکز فوریت‌های برق ۱۲۱ شرکت راه‌اندازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به افزایش رضایتمندی مردم و یکپارچه‌سازی اطلاعات و داده‌های مربوط به حوادث و اتفاقات شبکه افزود: طرح هما از ابتدای بهمن امسال با سرمایه‌گذاری بیش از چهار میلیارد ریال به مرحله بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای طرح ملی هما در ۱۱ شهرستان استان و ۱۵ بخش به صورت کامل در حال انجام است.

وی با اشاره به فعالیت‌های زیربنایی برای اجرای طرح گفت: با استقرار و پیاده‌سازی طرح "هما" فعالیت تیم‌های عملیاتی به شکل هوشمند و چندمنظوره درآمده و شاخص‌های عملکرد به ویژه در حوزه زمان ارائه خدمات و تامین رضایت مشترکان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

دادگر افزود: رسیدگی، تعمیر و نگهداری شبکه‌های توزیع به ویژه در مواقع بروز خاموشی‌های ناخواسته طی چند سال اخیر در دستور کار شرکت توانیر قرار گرفته است و اجرای این طرح منجر به کاهش مدت زمان خاموشی‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: در قالب این برنامه می‌توان علاوه بر مدیریت تماس‌های بهمنی که در شرایط بحرانی رخ می‌دهد، میزان رضایتمندی مشترکان و پایش پذیری و رصد اکیپ‌های عملیاتی را نیز بیشتر کرد.

پیاده‌سازی طرح هما بر تمامی خودروهای عملیاتی شرکت

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز در این بازدید گفت: مراحل برقراری ارتباط سامانه‌های ثبت حوادث، مشترکان، اطلاعات جغرافیایی GIS و نصب سامانه موقعیت‌یابی آنلاین خودروها (AVL) با موفقیت در مرکز Contact  Center انجام شده است.

هادی منصوریان افزود: برقراری سناریوی هوشمندسازی پاسخگویی خودکار مرکز تماس IVR از دیگر سامانه‌هایی است که در این مرکز با موفقیت آزمایش شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: پیاده‌سازی طرح هما با نصب ۳۰ دستگاه CarPC بر روی تمامی خودروهای عملیاتی این شرکت در مدیریت برق شهرستان‌های استان با موفقیت انجام شده است.

وی بیان کرد: براساس این طرح در صورت وقوع هرگونه خاموشی مشترکان می‌توانند از درگاه‌های مختلف شامل اپلیکیشن برق من، سایت شرکت توزیع، سامانه ۱۲۱ و ارسال پیامک درخصوص خاموشی‌ها، اطلاع‌رسانی کنند که درخواست‌های آنان مستقیم به نزدیک‌ترین خودروهای حوادث ارسال و در کمترین زمان مامور به محل اعزام و اقدام لازم انجام می‌شود.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق هم گفت: در این سامانه، مشترکان با اعلام شناسه قبض خود می‌توانند بدون اتصال به اپراتور با استفاده از امکانات سیستم پاسخگویی خودکار، قطع برق، ضعف ولتاژ یا خاموشی معابر خود را اعلام  کنند که مستقیم به تبلت اتفاقات ارجاع می‌شود.

مرتضی رخ افروز افزود: چنانچه مشترکان در محدوده خاموشی قرار داشته باشند، سامانه ضمن اعلام موقعیت اشتراک آنها، قطع برق ناخواسته را اعلام می‌کند و مشترکان می‌توانند با انتخاب گزینه اطلاع از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در سایر خدمات (گزینه ۳) از زمان اعمال خاموشی خود مطلع شوند.

وی بر ضرورت حرکت سازمان‌ها به سمت نصب سامانه‌های هوشمند با هدف تسریع در رفع مشکلات مشترکان و کاهش زمان خدمت رسانی تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه "هما" گامی ارزشمند در هوشمندسازی فرآیند مدیریت خاموشی و حوادث برق خواهد بود.