تهران- ایرنا- عضو شورای داوران سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به نقش این رویداد در جذب هنرمندان جوان گفت: این رویداد سبب شد که جوانان ‏به سمت رشته نگارگری جذب می‌شوند و ۷۰ درصد آثار متعلق به جوانان ‏است.‏

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی جشنواره هنرهای تجسمی فجر داریوش جلیلیان که با همراهی عبداله محرمی و امیر طهماسبی داوری بخش نگارگری ‏سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص کمیت آثار حضور ‏یافته در بخش نگارگری این دوره از جشنواره گفت: به دلیل اینکه فرهنگسراها در حوزه ‏آموزش نگارگری فعال شده اند و در دانشگاه ها رشته نگارگری تدریس می شود شاهد ‏حضور پر رنگ جوان ها و دانشجویان در این دوره از جشنواره بودیم. از این جهت که ‏جوانان به سمت رشته نگارگری جذب می شوند اینکه دانشگاه ها در این حوزه فعال شده اند ‏خوب است. کلا کمیت حضور جوان ها در جشنواره خوب بود و ۷۰ درصد آثار متعلق به ‏جوانان است.‏
وی ادامه داد: البته به گمانم نقدی جدی به آموزش و سیستم آموزشی در این رشته وارد است و ‏کمتر شاهد آموزش اصولی هستیم و بر کلاس های بیرون هم نظارتی نیست. شاید هر کس ‏کمی در این رشته فعالیت کرده است شروع به تدریس می کند و بیشتر هم روش خودش را ‏تدریس می کند تا روش کلاسیک را و در همین راستا باید نظارت ها جدی شود.‏
این عضو شورای داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خصوص ملاک های ‏داوری این دوره از جشنواره بیان کرد: من وقت داوری سلیقه و گرایش شخصی خودم را در ‏نظر نمی گیرم و در بخش های طراحی، رنگ گذاری، ساخت و ساز و موضوع به کارها ‏امتیاز می دهم و بیشترین امتیاز را به بخش طراحی می دهم. ‏هر روشی اگر این چهار موضوعی که گفتم را اصولی رعایت کند قابل قبول ‏است. ‏
جلیلیان در خصوص برگزاری جشنواره تجسمی فجر و تاثیر آن بر رشد هنرهای تجسمی ‏خصوصا در این سال کرونایی گفت: من جشنواره را همینطور منفک شده می پسندم یعنی ‏رشته ها تفکیک باشد. اینطور همه رشته ها امکان دیده شدن دارند. البته برای داوری کار ما ‏سخت بود چون یکی از آسیب شناسی های این جشنواره در رشته هایی مثل خوشنویسی و ‏نگارگری است که تعداد گرایش های زیادی دارد. ما حقیقتا سخت می توانیم بین یک کار ‏بسیار خوب تشعیر و یک کار بسیار خوب گل و مرغ تفاوتی قائل شویم اما به حکم جشنواره ‏باید به یک کار جایزه بدهیم  و از یک کار تقدیر شود. امیدوارم در دوره های بعد این مساله ‏حل شود. در این صورت پیشکسوتان هم تمایل بیشتری به حضور پیدا می کنند.‏

جشنواره تجسمی فجر انصافا در این شرایط بسیار خوب برگزار شده ‏است و من فکر نمی کردم که بتوان به صورت حضوری جشنواره را برگزار کرد اما با ‏رعایت شیوه نامه‌ها این اتفاق افتاد. همین باعث ایجاد روحیه در هنرمندان می شود.‏

جلیلیان در پایان با اشاره به اینکه در این سال ها شاهد رشد کیفیت و خلاقیت جدی در رشته ‏نگارگری نبوده ایم نیز گفت: آسیب شناسی اصلی این موضوع را همانطور که گفتم تدریس ‏های کم کیفیت و نبود اصول درست تدریس می دانم. شاید ۲۰ سالی است شاهد یک جهش ‏جدی در این رشته نیستیم. البته در گرایش تذهیب چون جشنواره های مختلفی برگزار می شود ‏و سفارش ها زیادتر است رشد داشته ایم. اما برگزار نشدن مرتب دوسالانه ها و افت آموزش ‏و نبود حمایت مالی از هنرمندان این رشته باعث شده رشدی را که انتظار داریم نبینیم. ‏
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن ماه به کار خود ادامه می دهد و ‏بازدید ‏‏از ‏نمایشگاه این جشنواره به ‏صورت حضوری با رعایت پروتکل ها از ساعت ۱۰ ‏تا ۱۸ هر ‏‏روز و ‏همچنین مجازی در دسترس است.‏