تهران - ایرنا - افزایش آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به «ویروس کرونا» در آفریقا نگران‌کننده شده است؛ در شرایطی که این قاره همچنان در انتظار دسترسی به واکسن به سر می‌برد، سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش چشمگیر مرگ‌و میرها در قاره سیاه در یک ماه گذشته که 40 درصد افزایش داشته، هشدار داد.

به گزارش ایرنا، آمار فوتی‌ها ناشی از ابتلا به کرونا در یک ماه گذشته در آفریقا ۴۰ درصد افزایش یافته است؛ سازمان جهانی بهداشت که پیش‌بینی کرده تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در این قاره به یکصد هزار نفر در روزهای آینده برسد، نسبت به این مساله هشدار داد.

به گزارش امروز (شنبه) «فرانس ۲۴»، قاره سیاه که با گونه جدید و مسری‌تر کرونا مواجه است، سرنوشت نگران‌کننده‌ای دارد.

شاخه آفریقای سازمان جهانی بهداشت که دفتر مرکزی آن در «برازاویل» پایتخت کنگو قرار دارد، اعلام کرد که در مدت ۲۸ روز گذشته ۲۲ هزار و ۳۰۰ مورد فوتی در آفریقا گزارش شده است. در حالی که تعداد فوتی‌ها در ۲۸ روز پیش از آن ۱۶ هزار مورد بوده است.

سازمان جهانی بهداشت پس از یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در صفحه توئیتر خود نوشت این در شرایطی است که قاره آفریقا در حال مبارزه با انواع جدید و مسری‌تر کرونا است و برای بزرگترین کمپین واکسیناسیون (ایمن سازی) سازمان‌یافته، آماده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در آفریقا در ۱۴ فوریه سال ۲۰۲۰ / ۲۵ بهمن ۹۸ شناسایی شد و اکنون این رقم به بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

«ماتشیدیسو موئتی» ( Matshidiso Moeti ) مدیر امور آفریقای سازمان جهانی بهداشت در این ارتباط گفت که افزایش فوتی‌های ناشی از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹ » نشانه هشدار دهنده و نگران‌کننده‌ای است که از این حیث کادر درمانی و نظام بهداشتی در آفریقا را بیش از پیش در خطر قرار داده است.

شرایط موجود در آفریقا در حالی به وضعیت هشدار رسیده که این قاره در نخستین موج شیوع این همه‌گیری کمترین تاثیرپذیری از آن را داشت و در موج دوم، موارد ابتلا خیلی بیشتر از تعداد مبتلایان در موج نخست بود  و نظام بهداشتی بیش از حد تحت فشار قرار گرفت.

آفریقا در حالی نگران دسترسی به واکسن کووید ۱۹ است که واکسیناسیون در برخی کشورها مانند کنگو از این نظر که بی‌اعتمادی نسبت به واکسن در این جمهوری گسترده است،‌ موضوعی بسیار حساس به شمار می‌رود.

موئتی خطاب به مردم آفریقا تاکید کرد که «وقتی واکسن در کشور شما در دسترس است، حتما استفاده کنید. واکسن تنها ابزار برای مبارزه با ویروس کرونا است».
 

تاکید بر دسترسی عادلانه آفریقایی‌ها به واکسن

آژانس اطلاع‌رسانی خبری اقتصادی آفریقا «آژانس ای کوفن» ( agenceecofin ) هم به نقل از «آکین وومی . آ. آدسینا» ( Akinwumi A. Adesina) رئیس بانک توسعه آفریقا نوشت که او خواستار دسترسی عادلانه به واکسن کووید ۱۹ برای مردم آفریقا شده و گفته کاهش بدهی‌های این قاره به دیگر کشورها کمک می‌کند تا سریعتر و بهتر با همه‌گیری کرونا مقابله کند.

آفریقا ۳.۵ درصد مجموع مبتلایان در جهان را به خود اختصاص داده است

در زمان حاضر و از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون افزون بر سه میلیون و ۷۱۵ هزار نفر در قاره آفریقا به این ویروس مبتلا شده‌اند. بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آفریقا ، موارد گزارش شده از ابتلا، حدود ۳.۵ درصد آمار جهانی است.

این مرکز تعداد فوتی‌ها را هم در روز جمعه ۹۷ هزار و ۲۹۹ نفر اعلام کرد. همچنین بیش از سه میلیون و ۲۵۶ هزار نفر تاکنون در آفریقا از بیماری بهبود یافته‌اند.

از میان کشورهای حوزه آفریقا ، پنج کشور ۶۷ درصد موارد گزارش شده ابتلا به کرونا را شامل می‌شوند؛ این‌ها شامل آفریقای جنوبی ، مغرب، تونس ، مصر و اتیوپی است که آفریقای جنوبی در مجموع ۴۰ درصد کل مبتلایان در قاره آفریقا را به خود اختصاص داده است.

در این قاره، سودان، مصر، لیبریا، مالی و چاد هم بیشترین میزان فوتی‌ها را دارند.