به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، منصور غلامی روز شنبه در آیین رونمایی از سند نظام نامه اخلاق آموزش که در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی هایی که به طور عموم محیط های علمی به آن مشهور هستند، مباحث اخلاقی است، اخلاقی که استادان آموزش می دهند و دانشجویان یاد می گیرند و محیط بر اساس آن کارکرد خود را در طول زمان های متمادی تنظیم کرده و نشان داده است.
وی نظام نامه اخلاق آموزش در دانشگاه ها را به عنوان یک سند مهم در زمینه بسط، توسعه و تعمیق اخلاق به خصوص در حوزه آموزش دانست که به کار گرفته می شود.
وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری هم کارگروه های اخلاق در پژوهش از گذشته وجود داشته است اما بعد از تصویب و اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی این کارگروه ها با انسجام بیشتر و سازماندهی قوی تر در دانشگاه ها شکل گرفت و یکی از وظایف آنها ترویج اخلاق در محیط های علمی است.
وزیر علوم تصریح کرد: تاکید بر هر فعل خیری در واقع به معنای توسعه، تعمیق و استمرار آن تلقی می شود و هر کاری از این سنخ در محیط های دانشگاهی انجام شود در ارتقای جایگاه این مراکز مهم در سطح جامعه تاثیرات بیشتری دارد.
غلامی تاکید کرد: تبیین و ابلاغ این مجموعه اقدامات باعث اعتماد بیش از پیش مردم به مراکز علمی و محیط های پژوهشی خودشان می شود.
وی همچنین گفت:در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ چندین شاخصه برای آینده ایران به عنوان شاخصه های مهم تعریف شده است؛ یکی از این شاخصه ها بحث علم و پژوهش است که نشان می دهد جایگاه علم و پژوهش برای آینده کشور همانطور که در ایام گذشته یک حرکت بالنده و رو به شد است از عوامل مهم تلقی می شود.
وزیر علوم افزود: مراکز علمی و پژوهشی باید این شاخصه مهم را محقق کنند، نکته دیگر بیانیه گام دوم انقلاب، معنویت و اخلاق است که مخاطب اصلی آن کل جامعه است اما همین که در کنار شاخص مهم علم و پژوهش قرار دارد باید بیشتر مورد توجه و تاکید حوزه های اخلاق در آموزش و پژوهش قرار گیرد.