به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدرضا کریمی صارمی روز یک شنبه در نشست خبری ششمین جشنواره ملی اسباب بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اشاره به اینکه صنعت انیمیشن در کنار تولید اسباب بازی باید در کناریکدیگر و همسو با یکدیگر باشند گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد از تولید اسباببازیهای ما کپی برداری از خارجی هاست. برای رفع این مشکل بیش از ۱۲۰ محصول را در کنار انیمیشن بچه زرنگ طراحی و تولید کردهایم.
وی ابراز امیدواری کرد تا بتوان پل ارتباطی خوبی بین مخاطبان و تولیدکنندگان اسباب بازی ایجاد کرد تا سرمایهگذاران داخلی و خارجی را برای فعالیت بیشتر در این حوزه تشویق نمائیم.
کریمی همچنین با اشاره به اینکه تلاش ما این است تا در حوزه دانشگاهی بتوانیم رشته تولید اسباب بازی راه اندازی کنیم، گفت: مصمم هستیم تا هرچه زودتر هنر صنعت انیمیشن و اسباب بازی را در کنار هم قرار دهیم.
دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب بازی هم در این نشست با بیان اینکه امسال شیوع کرونا تمام برنامه ها را تحت شعاع قرار داد، گفت: تلاش شد این تهدید را به فرصت تبدیل و با برگزاری جشنواره به صورت مجازی امکان حضور تمام خانواده ها از سراسر کشور را در این جشنواره مهیا کنیم.
محسن حموله در ادامه ارسال رایگان محصولات خریداری شده از ششمین جشنواره ملی اسباب بازی را یکی از امتیازات مهم این دوره از جشنواره اعلام کرد و گفت: خانواده ها میتوانند با بررسی اسباب بازی روی سایت، کالای مورد علاقه ایشان را خریداری کرده و آن را به صورت رایگان در سراسر کشور تحویل بگیرند.
سایت جشنواره از ۲۸ بهمن ماه جاری آغاز به کار میکند، این جشنواره سال جاری با سال های گذشته، قابل مقایسه نیست.
حموله از طراحی سایت ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با زبان های بین المللی خبر داد و گفت: این امکان مهیا شده تا دیگر کشورها نیز با دستاوردهای ایران در این حوزه آشنا شوند.
دبیره ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با اشاره به سال جهش تولید گفت: شعار این دوره از جشنواره آینده را باید ساخت نام گذاری شده است. همچنین با توجه به اینکه مسئولیت برگزاری جشنواره با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است دیگر نهادها همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی نیز از این جشنواره ملی حمایت می کنند.
حمایت از کالاهای داخلی در شرایط هم گیری کرونا از جمله اهداف جشنواره ملی اسباب بازی است. اکنون شاهد هستیم که بسیاری اسباب بازی های ساخته شده در داخل نیز کپی از اسباب بازی های خارجی است. تلاش داریم اسباب بازی هایی تولید شود که مرتبط با فرهنگ ایرانی باشد.
دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب بازی از بررسی محصولات رسیده به دبیرخانه ششمین جشنواره ملی اسباب بازی خبر داد و گفت: ۲۴۰ اسباب بازی و ۲۲۰ عروسک به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی با اشاره به کپی بودن اسباب بازی های ایرانی گفت: رویداد ایده آزاد با هدف تولید اسباب بازی داخلی راه اندازی شد که حاصل آن معرفی ١٠٠ نمونه اسباب بازی ایرانی بود که آنها را در اختیار تولیدکنندگان داخلی جهت تولید انبوه قرار داده ایم.
حموله از بررسی محصولات در دو گروه خبر داد و گفت: داوری گروه اول اسباب بازی های ایرانی و گروه دوم عروسک های ایرانی را بررسی کردند. معرفی برترین اسباببازیهای ایرانی که از مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ تولید شده، معرفی دستاوردهای شرکتهای تولیدکننده اسباببازی ایرانی، نشستها و کارگاههای تخصصی مرتبط با اسباببازی ایرانی و معرفی نهادها و شرکتهایی که در بحث ترویج بازی و اسباببازی خدماتی را ارائه میکنند و همچنین فروش اینترنتی اسباببازی از جمله برنامه ششمین جشنواره ملی اسباببازی است.
وی از حضور یک هزاو ۲۵۰ اسباب بازی و عروسک در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: هر تولید کننده در نمایشگاه مجازی، صفحه مربوط به خود را دارد تا خانواده ها بتوانند به راحتی با تولیدکنندگان اسباب بازی ارتباط بگیرند
حموله این دوره از جشنواره با اعلام این که در بخش نشست های علمی، ٦ نشست برگزار شد، گفت: برگزاری نشست ها پیش از شروع جشنواره با هدف بهره مندی بیشتر تولیدکنندگان صورت گرفت.
۸۰ درصد از اسباب بازی های تولیدی کپی است
در ادامه معاون تولید کانون پرورش فکری با اشاره به اینکه درصدد یافتن سرمایه گذار برای صادرات اسباب بازی های خوب ایرانی هستیم گفت: نشست های را با صاحبان ایده ها جدید با برخی از سرمایه گذارها برگزار کردیم.
در این نشست خبری، مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون با اعلام این که جستجوی محصولات جشنواره ، بنا بر رده بندی سنی امکان پذیر است. گفت: علاقمندان می توانند محصولات مورد نظر خود را به صورت حرفهای انتخاب کنند.
حامد رهنما افزود: در سایت جشنواره اسباب بازی، به خریداران به صورت آنلاین مشاوره می دهیم و تعدادی از مشاوران به صورت تلفنی خدمات ارائه دهند.
رهنما با تاکید بر اینکه ارسال محصولات این جشنواره به صورت رایگان خواهد بود، گفت:: بیش از ۱۴۰ تولید کننده محصولاتشان را در سایت عرضه میکنند و حدود یک هزار و ۲۵۰ محصول از طریق این سایت قابل دسترسی است و امکان مقایسه انواع کالاها فراهم شده است. علاوه بر اینکه خریداران میتوانند به صورت آنلاین با مشاوران در ارتباط بوده و بهترینها را برای خود انتخاب کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه بخش ویژهای برای کودکان با نیازهای ویژه طراحی شده این دوره، جشنواره خوبی خواهد شد.
جشنواره ملی اسباببازی در یک نگاه
جشنواره ملی اسباببازی با هدف کمک به ساماندهی و رونق صنعت اسباببازی از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است. ششمین جشنواره ملی اسباببازی در پاییز سال ۱۳۹۹ سال جهش تولید، با رویکردی نو در فضای مجازی و با هدف حمایت از کالای ایرانی و کمک به رونق تولید و با هدف برقراری ارتباط میان طراحان، تولیدکنندگان و سرمایهگذاران در حوزه اسباببازی با همراهی شورای نظارت بر اسباببازی فعالیت خود را شروع کرده است.
بخش رقابتی، بخش علمی، نمایشگاه تخصصی دستاوردهای اسباب بازی ایرانی، نمایشگاه موسسات ترویج بازی و اسباب بازی و بازار اسباب بازی، قسمتهای مختلف این دوره از جشنواره را تشکیل میدهند. برگزاری نشستها، کارگاهها و همایش علمی، انتخاب برترین اسباببازیهای ایرانی، از برنامههای متنوع این جشنواره است.
دبیرخانه ششمین جشنواره ملی اسباب بازی با بهرهمندی از زیرساختهای فضای مجازی، این جشنواره را با نگاه توسعهای در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید» برگزار میکند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباببازی، شورای نظارت بر اسباببازی ششمین جشنواره ملی اسباببازی را برگزار خواهند کرد.