تهران- ایرنا- دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر از افزایش حضور تولیدکنندگان در این رویداد بزرگ هنری خبر داد و گفت: حضور بخش کیف و پایپوش در این جشنواره با هدف برقراری تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدنقی سلیمی روز یکشنبه با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۸۰ اثر به دبیرخانه این بخش ارسال شده بود و از ورک‌شاپ‌های بخش کیف و کفش نیز استقبال خوبی به عمل آمد، گفت: طی چهار سال اخیر روند فعالیت بخش کیف و کفش روبه بهبود بود و حتی توانستیم با آثاری درخشان چند ویترین ملی به بخش کیف و کفش اختصاص دهیم.

سلیمی در ادامه به کاهش حضور طراحان و تولیدکنندگان بخش کیف و کفش در نمایشگاه‌های مختلف به دلیل شیوع کرونا اشاره و اظهار کرد: در این دوره ما با آثاری قابل توجه در بخش طراحی مواجه شدیم که داوری آثار را سخت کرد؛ امسال ‌افراد خلاق و پویا با طرح‌های جالب، قوی و ایده‌هایی نو حضور دارند و این مسئله تحقق یکی از اهدافی است که سال‎ها به دنبال آن بودیم.

او اضافه کرد: از نظر تعداد آثار این دوره کمتر اما از نظر تنوع، کیفیت و خلاقیت بسیار بالاتر و امتیازدهی بسیار سخت بود و بسیاری از آثار به بخش نمایش راه یافته‌ است.

دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در پاسخ به این سؤال که تأثیر تحریم‌ها و نبود محصولات خارجی در بازار کشور بر صنعت کیف و کفش را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: درست است که نه تنها قاچاق بلکه حتی ورود کفش ساخته شده به کشور هم ممنوع است و ما از نظر قانونی اجازه ورود پایپوش تمام شده به کشور را نداریم و باید اقلام و مواد اولیه این صنعت وارد شود اما بستر برای طراحان به چند دلیل همچنان فراهم نیست.

او افزود: بیش از ۹۵ درصد مواد اولیه صنعت چرم از حلّال‌ها گرفته تا زیره و رویه و ... وارداتی است بنابراین تحریم‌ها این صنعت را با مشکلاتی بزرگ‌تر از قبل درگیر کرده است. کفش جزو اقلام ضروری زندگی است ضمن اینکه صنعت کفش صنعتی اشتغال زا است و اگر این صنعت را سرپا نگه نداریم به زودی بسیاری از تولیدی‌ها از صحنه خارج می‌شوند. از سوی دیگر پرورش نیرو در هنر صنعت کیف و کفش کار ساده‌ای نیست و لازم است آموزش‌های عملی و تئوری به صورت تخصصی به فعالان این عرصه ارائه شود.

سلیمی اعلام کرد: با برگزاری جلساتی با مسئولان دولتی به دنبال بازبینی قوانین ورود مواد اولیه لازم و ارائه آنها به کارخانه‌ها هستیم.

دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر در پاسخ به این سؤال که ایا جشنواره فجر زمینه بیان نیازها و ضرورت‌های این صنعت به مسئولان دولتی عملکرد موفقی داشته است؟ گفت: طی ۱۰ سال گذشته تعامل خوبی بین دانشگاه، صنعت و کارگروه ساماندهی مد و لباس برقرار شده است؛ شاید گفته شود ۱۰ سال زمان زیادی است اما ما طی این مدت از سنتی بودن به سمت صنعتی شدن در تولید کیف و کفش حرکت کرده‌ایم، بنابراین به نقطه‌ای رسیدیم که بشود تعامل را افزایش و نیازمندی‌ها را به مسئولان بازگو کرد و امیدواریم در آینده بتوانیم این تعامل را بیشتر کنیم.

او اضافه کرد: برای حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر شدن طراحی کیف و پایپوش چند دوره از خارج از کشور استاد طراحی دعوت کردیم که این اقدام در بخش‌های مختلف باید افزایش پیدا کند. برای طراحی هر بخش از کیف و یا پایپوش طراح حرفه‌ای ویژه همان بخش مورد نیاز است که باید تربیت شود چرا که ما بیشترین ضعف را در طراحی کفش داریم.

براساس اعلام روابط عمومی کارگروه مد ولباس فجر، سلیمی با اشاره به اینکه از سال ۸۷ تا امسال در مقطع کاردانی رشته طراحی کفش وجود داشت و امسال مقطع کارشناسی این رشته مطرح و در حال تدوین دروس آن هستند، گفت: مطرح شدن این موضوع‌ها و برگزاری سمینارهایی در جشنواره فجر و سایر نمایشگاه‌های مربوط به کیف و کفش نشان دهنده پویاتر شدن صنعت و حرکت به سمت آکادمیک شدن طراحی آن است.

دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر یک نگاه

جشنواره بین المللی مد و لباس فجر بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور است که هر ساله به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.  

تحقق اصول و سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مد و لباس در کنار رونق اقتصادی و کمک به رشد و توسعه صنایع خلاق دراین حوزه از اهداف کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با هدف نگاهی نو، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان این عرصه، تشویق طراحان به ارائه طراح و الگوهای به روز و نوآورانه با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی وکشف استعدادهای نو برگزار می‌شود.

شهر کاشان از فرهنگ و هنر غنی است و بر همین اساس این شهر را محور این رویداد قرار دادیم تا طراحان بتوانند از آلمان های این شهر استفاده و طرح های بی نظیری خلق کنند و می توانند با آثار خود پنجره ای به دهمین جشنواره بگشایند.

مرتبط کردن طراحان با بخش صنعت از برنامه های این رویداد است تا بتوان با تولید انبوه این آثار را به دست مردم در جامعه برساند. جذب هنرمندان شهرستانی یکی از مهمترین نگرش های مدیران این رویداد بود تا بتوان استعدادهای جوان را شناسایی کند و از هنر آنها بهره مند شود.

بخش غیررقابتی جشنواره دهم مد و لباس فجر نیز شامل بخش‌هایی همچون ویترین ملی لباس، ویترین ملی زیورآلات و ویترین ملی کیف و کفش خواهد بود. بخش پژوهشی و علمی، برگزاری کارگاه های آموزشی، تقدیر از پیشکسوتان حوزه مد و لباس از برنامه های این رویداد استاز ارسال ۲ هزار و یکصد اثر به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف خواهد بود.
یکی از مهم‌ترین رخدادهای این دوره از جشنواره به فعالیت دبیرخانه‌های غیرمتمرکز در ۹ استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، مازندران و هرمزگان اختصاص داشت که خوشبختانه فضا و فرصت مناسبی را برای مشارکت هر چه بیشتر هنرمندان سراسر کشور با این رویداد فراهم آورد.

رونمایی از مجموعه ایران دخت در قالب ۱۰ اثر مهم از نمادهای فرهنگی و تاریخی سراسر کشور، برگزاری بخش ویژه سردار سلیمانی در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات، برگزاری مسابقه زنده از ایده تا اجرا طی چهار روز در بخش‌های مانتوی اجتماع، پیراهن مردانه، بالاپوش و چادر زنانه و تقدیر از تنی چند از پیشکسوتان عرصه طراحی پارچه، لباس و سوزن‌دوزی از دیگر بخش‌های جشنواره است.