بجنورد _ ایرنا _ رییس اداره امور عشایر اسفراین گفت: اجرای طرح اسکان عشایر در منطقه «میاندشت» این شهرستان هشت سال است که به دلیل گرفتاری در موانع قانونی و پیچ و خم‌های حقوقی، متوقف مانده است.

محمدحسن محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعات اجرای این سایت عشایری در سال ۱۳۸۷ انجام شده و بر اساس این‌ مطالعات قرار است ۷۸۰ نفر از عشایر شهرستان در ۱۳۰ واحد مسکونی این سایت عشایری اسکان‌ پیدا کنند.
وی افزود: استعلام های هفتگانه برای شناسایی این خانوارهای عشایری به منظور اسکان در این مجموعه از تیره های مختلف عشایری، شمار دام‌ و ظرفیت مراتع در این پروژه مشخص شده است اما این‌ پروژه در مرحله واگذاری زمین به افراد مشکل قانونی دارد.
محمدی گفت: تاکنون ۶۹ خانوار عشایری برای اسکان در سایت میاندشت اسفراین اعلام آمادگی کرده اند اما گره هشت ساله موانع حقوقی و قانونی در موضوع واگذاری زمین به عشایر سبب توقف طرح و تاخیر در اجرای این ‌پروژه شده است.
وی با اشاره به پیگیری های انجام شده در این زمینه افزود: ۲ راه حل برای این مشکل پیشنهاد شده است که راه نخست تشکیل و ثبت ‌شرکتی است که عشایر در آن ‌عضو شده و این مکان نیز به مجتمع دامپروری عشایری تبدیل شود که این راه حل به دلیل پوشش ندادن مشکل زیستگاه و اسکان ‌عشایر در این ‌منطقه قابلیت اجرایی ندارد.
رییس اداره امور عشایر اسفراین خاطرنشان کرد: راه دوم نیز واگذاری زمین ‌به عشایر از طریق اداره امور عشایر است که این راه نیز به دلیل موانع قانونی و اینکه اداره امور عشایر به طور مستقیم نمی تواند متولی واگذاری زمین به عشایر باشد، به مشکل برخورده است.

محمدی افزود: باوجود پیگیری های انجام شده تاکنون مشکلات قانونی اجرای این طرح همچنان پابرجا است و نتوانسته ایم اجرای این طرح اسکان را عملیاتی کنیم.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری شهرستان اسفراین ۱۴ هزار و ۱۲۲ نفر است که در قالب ۲ هزار و ۵۴۳ خانوار کوچروی دارند.

گستره سایت اسکان عشایر میاندست اسفراین ۲۳ هکتار است که شامل واحدهای مسکونی، محل نگهداری دام، زیرساخت های آموزشی، بهداشتی و... می شود.
شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار داد و ۱۱ درصد جمعیت آن را عشایر کوچرو تشکیل می دهند.