به گزارش ایرنا، شهرستان قرچک، یکی از ۱۶ شهرستان استان تهران است که به دلیل واقع شدن در مسیر تردد خودروهای عبوری از جنوبشرق تهران به سمت پایتخت، همواره با ترافیک شدید مواجه بود و از این رو، احداث دو کمربندی و کنارگذر از شمال و جنوب این شهر در دستور کار نخستین دوره شورای اسلامی شهر که آن زمان، بخشی از شهرستان ورامین محسوب میشد، قرار گرفت.
کمربندی شمالی ظرف دو سال احداث شد ولی تکمیل احداث کنارگذر جنوبی به دلیل معارضان متعدد از جمله صدها خانه مسکونی، رودخانه باقرآباد و تپه باستانی ثبت ملی شده موسوم به پوئینک، سالها به درازا کشید.
شهرداری قرچک طی چند سال و چند دوره شورای شهر، با استفاده از اعتبارات داخلی و کمکهای استانی، منازل مسکونی را خریداری و آزاسازی کرد، عرشه پل باقرآباد را نصب کرد و بخش اعظمی از این کنارگذر را زیربار ترافیک برد ولی تپه باستانی پوئینک، عارضهای نبود که بتوان به راحتی آن را تخریب و از مسیر اجرای این طرح کنار زد.
تپه باستانی پوئینک درتاریخ هشتم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۵۷۷۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که سال ۱۳۹۳ با حضور هاشمی استاندار وقت تهران در محل فرمانداری قرچک برگزار شد، مقرر شد که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به کاوش این منطقه اقدام کرده و شهرداری نیز هزینه های این کاوش را پرداخت کند که پس از گذشت ۴ سال از این مصوبه، اردیبهشت و اسفندماه سال ۹۷ عملیات کاوش تپه پوئینک در دو فصل آغاز شد، عملیاتی که با وجود اجرای کامل هیچ گاه نتیجه آن از سوی مسوولان پژوهشکده اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به دلیل عدم تکمیل پروژه اعلام نشد.
در طول سال گذشته، تپه پوئینک به کانون توجه علاقمندان به آثار تاریخی تبدیل شد و رسانهها نیز موضوع حفظ این تپه را دنبال کردند تا با وجود چند بار تعرض به این اثر تاریخی، هویت اصلی قرچک حفظ شود.
تپه باستانی ثبت ملی شده پوئینک باید حفظ شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در جریان بازدید روز ۲۵ شهریور از این منطقه تاریخی گفت: تپه پوئینک در فهرست آثار ملی ثبت شده و باید حفظ شود.
پرهام جانفشان اظهارداشت: مطالعات باستان شناسی این تپه در ۲ فاز با کارفرمایی شهرداری قرچک به اتمام رسیده و نتیجه آن به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده تا معاونت میراث در این خصوص اظهارنظر کند و موضوع در شورای فنی مطرح شود.
وی گفت: با انجام ۲ فاز مرحله کاوش، کفایت پژوهش ها اعلام شده ولی زمانی این امر قانونی میشود که در شورای فنی وزارت میراث فرهنگی به تصویب رسد؛ برای این موضوع مکاتباتی صورت گرفته تا پس از اظهارنظر جدید مبنی بر کفایت مطالعات یا عدم کفایت، راهکار جدیدی ارائه شود.
جانفشان افزود: این شورای فنی است که باید در خصوص نتیجه مطالعات تصمیم بگیرد، اگر موضوع به نتیجه مطلوب نرسید باید به طرح جایگزین ( اجرای کمربندی جنوبی شهرستان قرچک) فکر کرد که به تپه باستانی آسیبی وارد نشود.
وی تأکید کرد: در خصوص تپه باستانی پوئینک قرچک به هیچ عنوان بحث تخریب وجود ندارد.
تخریب بخشی از تپه باستانی پوئینک
۲۶ شهریورماه سال گذشته بود که مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که بر اساس مشاهده و بررسیهای صورت گرفته، مشخص شده که تپه باستانی پوئینک در شهرستان قرچک با استفاده از بیل مکانیکی تخریب شده است.
سید هادی احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: تپه باستانی پوئینک با قدمت حدود هشت هزار ساله ثبت ملی است لذا این اقدام و دخل و تصرف از طریق مراجع قضایی پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه به هیچ عنوان نمیتوان یک اثر ثبتی و ارزشمند را از روی زمین محو کرد افزود: طبق کاوشهای باستان شناسی ارزش این اثر بیش از پیش افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای وزارت میراث فرهنگی گفت: در نشست با مسئولان قرچک تاکید شد به احترام این اثر ثبتی مسیر کمربندی جابهجا و از شهرداری خواسته شد تا پیگیر این موضوع باشد.
احمدی بیان کرد: در بازدید میدانی امروز دخل و تصرفی در ضلع جنوبی این اثر مشاهده شد که با استفاده از بیل مکانیکی صدمه ای به اثر وارد شده و رد چرخ ها و بیل مکانیکی هم در این محل قابل رویت است.
استاندار تهران: تپه باستانی پوئینک باید حفظ شود
استاندار تهران نیز در بازدید روز ۱۴ دیماه سال گذشته از محل این تپه باستانی گفت: در بسیاری از کشورها برای حفظ یک درخت، حاضرند تا مسیر یک جاده را تغییر دهند، این که دیگر یک اثر باستانی است.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: این تپه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و بر اساس قانون، این اثر تاریخی باید حفظ شود.
وی گفت: در دو طرح این تپه، فضای کافی برای اجرای دو مسیر رفت و برگشت وجود دارد که تلاش میشود با برگزاری جلسات مشترک با مسئولان شهرستان قرچک و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این مشکل هر چه سریعتر حل شود.
عملیات ساخت کمربندی جنوبی قرچک با رعایت حفظ تپه پوئینک ادامه مییابد
فرماندار قرچک در جلسه روز ششم شهریورماه امسال در جلسه بررسی وضعیت عملیات اجرایی کمربندی جنوبی این شهرستان که با حضور مسئولان میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد اظهار کرد: عملیات ساخت کمربندی جنوبی قرچک که برای دشت ورامین حائز اهمیت است، با رعایت حفظ تپه تاریخی پوئینک ادامه مییابد.
بهمن خطیبی افزود: برای مسئولان قرچک نیز حفظ این اثر تاریخی و احداث کمربندی جنوبی که نقش مهمی در توسعه شهر قرچک، کاهش ترافیک منطقه و همچنین جلوگیری از تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات دارد، از اهمیت ویژهای برخورداری است.
وی تصریح کرد: آثار تاریخی نشاندهنده پیشینه غنی فرهنگی هر منطقه است، تمامی مسئولان شهرستان به موضوعات فرهنگی از جمله آثار باستانی و حفظ آن علاقهمند هستند و از طرفی توسعه شهر قرچک از طریق ایجاد راههای جدید بهمنظور سهولت در تردد مردم و همچنین کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات، دارای اهمیت بوده و از مطالبات به حق مردم است.
خطیبی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته عملیات ساخت کمربندی جنوبی این شهر توسط شهرداری با حفظ تپه پوئینک ادامه خواهد یافت.
فرماندار قرچک تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تا پایان هفته جاری ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی در راستای حفظ اثر تاریخی تپه پوئینک را به شهرداری قرچک ارائه دهد تا بر اساس آن، روند ساخت پروژه کمربندی جنوبی قرچک آغاز شود.
حال با گذشته ۱۰ سال از آغاز این طرح، کنارگذر جنوبی شهرستان قرچک که قرار است در طرح بلند مدت، به کمربندی جنوبی ورامین وصل شود با حفظ تپه باستانی پوئینک افتتاح شد تا علاوه بر روان شدن ترافیک در این بخش از استان تهران، یکی از هویتهای تاریخی قرچک حفظ شود و تا آیندگان از کسانی که در حفظ این اثر تاریخی کوشا بودند به نیکی یاد کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی دهها گزارش برای حفظ این اثر تاریخی تهیه کرده است.
فازنهایی کمربندی قرچک به طول هزار و ۳۵۰ متر با عرض ۴۵ متر شامل زیرسازی، جدول گذاری، زیباسازی، نصب علائم ترافیکی و آسفالت با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال جهت تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه افتتاح شد.
قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوبشرق تهران واقع شده است.