به گزارش ایرنا، محمدصدیق ثابتی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه به عنوان یکی از عناصر مهم در پیشبرد اهداف صنعتی ، اقتصادی و کشاورزی هر جامعه ای محسوب میشود و یکی از مهم ترین شاخصهای مقایسه در میزان توسعه یافتگی هر منطقهای است.
وی افزود: در سالهای قبل از انقلاب ، استان کردستان به لحاظ برخورداری از راه مناسب از محرومترین استان های کشور بود که امروزه در سایه توجهات لازم به ویژه در سالهای اخیر این عقب ماندگی و محرومیت ها در حد قابل ملاحظه ای جبران شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد : هم اکنون استان دارای ۳۳۲ کیلومتر بزرگراه است و هدف گذاری لازم برای ساخت بیش از ۲۰۰ کیلومتر نیز انجام شده که در قالب پروژه های متعدد از جمله بیجار - زنجان ، بیجار - دیواندره ، کریدور شمال - جنوب (کامیاران - سنندج ، دیواندره - سقز - بوکان ) و گردنه صلوات آباد در حال اجرا است.
وی با اشاره به هدف گذاریهای انجام شده در راستای بهبود شاخص های برخورداری از راه مناسب و رسیدن به میانگین کشوری در بخش های مختلف از تلاش در به ثمر رساندن پروژه های در حال اجرا خبر داد و گفت : از جمله پروژه های مهم و حیاتی استان میتوان به محور جدید سنندج – مریوان به طول ۱۰۵ کیلومتر اشاره کرد که هم اکنون با شتاب مناسب در ۲ سال اخیر از پیشرفت قابل ملاحظه ۸۱ درصدی برخوردار بوده که انتظار داریم در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
ثابتی یاد آور شد: پروژه های ککوچک و بزرگ که در سطح استان با هدف تسهیل در ترافیک، دسترسی سریع به مراکز مهم تجاری منطقه ای و فرامنطقه ای، صرفه جویی در سوخت، انرژی و زمان ، کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن ، رونق بخشیدن به سرمایه گذاری ملی و منطقهای ، گردشگری ، بهبود شرایط زیست محیطی و در نهایت رضایت استفاده کنندگان در جریان می باشند شاهد رشد، توسعه و شکوفایی استان خواهیم بود.
طول شبکه راههای استان حدود هشت هزار کیلومتر است که این میزان شامل حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.
کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.