به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در جلسه هفتگی بررسی وضعیت خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی که با حضور نصرالله جهانگرد، نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور دولت الکترونیک و رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات برگزار شد؛ اظهار داشت: از تمامی ظرفیتها و امکانات کشور برای توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی استفاده میشود.
سالاری معیار ارزیابی خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی را میزان رضایتمندی مردم از این خدمات و کاهش محسوس مراجعات به ادارات و کارگزاریها عنوان کرد و گفت: برای تحقق این هدف هیچگونه محدودیتی نداشته و از ظرفیت سایر شرکتها نیز استفاده میشود.
وی افزود: شرکت خدمات ماشینی تأمین اختیارات و منابع مورد نیاز برای پیشبرد و تکمیل دو طرح بسیار مهم خدمات غیرحضوری و نسخه الکترونیک را در قالب قراردادی جدید به سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد خواهد کرد و انتظار می رود که طی روزهای آینده برنامه عملیاتی جامعی برای پیشبرد این دو برنامه در کوتاهترین زمان ممکن ارائه شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همکاری سایر دستگاهها در زمینه تبادل اطلاعات با این سازمان را از دیگر مسائل حائز اهمیت برشمرد و گفت: دکتر جهانگرد و باقری اصل و همچنین سایر مدیران دستگاههای اجرایی کشور همکاری بسیار خوبی در پیشبرد خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی داشته و ما نیز در این سازمان با سایر دستگاهها برای توسعه دولت الکترونیک به خوبی همکاری و تبادل اطلاعات انجام میدهیم.
در این جلسه مدیران ستادی و استانی سازمان تأمین اجتماعی نیز به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود در زمینه اجرای طرح ۳۰۷۰ پرداختند.
براساس طرح ۳۰۷۰ که طی ماههای اخیر در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شده است، ۳۰ خدمت غیرحضوری به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی اعم از بیمهشدگان، کارفرمایان و بازنشستگان ارائه میشود و با تکمیل این طرح حدود ۷۰ میلیون مراجعه حضوری به شعب تأمین اجتماعی کاهش مییابد.
این خدمات از طریق درگاه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در دسترس قرار دارند.
تحول دیجیتال در تأمین اجتماعی موجب پیشرفت کشور در حوزه دولت الکترونیک میشود
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز در این نشست با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به اقشار مختلف مردم خدمت رسانی میکند، گفت: جدی گرفتن تحول دیجیتال در این سازمان منشأ ایجاد تغییرات مثبت و پیشرفت کشور در حوزه دولت الکترونیک میشود.
رضا باقری اصل اظهار داشت: در دوران پسا کرونا تحولات دیجیتال شتاب بیشتری دارد و انتظار میرود که تلاش بیشتری برای پاسخگویی به نیاز مردم در حوزه خدمات غیرحضوری انجام شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، گفت: مدیریت تقاضای این جمعیت از طریق روندهای سنتی قابل تداوم نیست و مردم منتظر ایجاد تحولات جدی در این سازمان هستند.
وی افزود: مردم تحولاتی را در کشور مشاهده و با سازمان تامین اجتماعی مقایسه می کنند و احساس دارند این سازمان نیز بایستی رفتارش همانند یک سیستم متحول شده و دیجیتال شده کامل باشد.
باقری اصل گفت: هر چقدر خدمات بهتر و کاملتری ارائه شود متعاقب آن تقاضا و توقعات مردم نیز بیشتر می شود، تا زمانیکه یک خدمت نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشد.
نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور دولت الکترونیک هم در این جلسه با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی از مهمترین دستگاهها در زمینه تحقق اهداف دولت الکترونیک است و با بسیاری از دستگاهها تبادل اطلاعات انجام میدهد، گفت: ما آماده کمک فنی و هماهنگی ملی برای بهبود خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی هستیم.
نصرالله جهانگرد اقدامات صورت گرفته در سازمان تأمین اجتماعی برای پیشبرد خدمات غیرحضوری را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی نقش بسیار مهمی در حوزه خدمات بیمهای و درمانی و اقتصادی کشور دارد و توسعه خدمات غیرحضوری این سازمان به معنی بهبود شرایط زندگی عموم مردم و رفاه آنان است.
جهانگرد گفت: برای تحقق کامل اهداف و برنامههای در دست اجرا بهتر است که شرکت مجری خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی با اختیارات کامل به فعالیت بپردازد و توان همکاری و استفاده از ظرفیت سایر شرکت ها را نیز داشته باشد.
وی افزود: بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به غیر از تعداد معدودی که به صورت خویش فرما بیمه هستند، از طریق یک موسسه به این سازمان معرفی می شوند و بنا براین احراز هویتشان نیز الکترونیکی انجام می شود و سایر خدمات را می توانند به صورت غیرحضوری دریافت کنند.
جهانگرد ادامه داد: تمامی خدمات تامین اجتماعی می تواند کاملا غیرحضوری باشد و مردم به صورت الکترونیکی در هر جایی که هستند، این خدمات را دریافت کنند؛ حتی آن بخش از خدماتی که مربوط به درمان است، از طریق سیستم های درمانی به صورت برخط دریافت می شود.
نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور دولت الکترونیک با بیان اینکه در فرایند کار، کمک های فنی و هماهنگی های ملی ما به جهت ارائه سرویس بهتر سایر ارگان ها به تامین اجتماعی، انجام می شود، گفت: تامین اجتماعی میان نظام اداری اقتصادی ایران قرار گرفته و همه دستگاه ها باید با این سازمان تعامل داشته باشند.
به گزارش ایرنا، طرح ۳۰۷۰ روز دوشنبه (۱۹ آبان) با حضور مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاریهای این سازمان افتتاح شد.
این طرح با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجع از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تامین اجتماعی به شعب وکارگزاریهای این سازمان را کاهش میدهد.