به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز سه شنبه در جریان دویست و هفتاد و سومین جلسه خود، بررسی طرح «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» را در دستور کار قرار دادند.
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: چند ماه گذشته این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جلسه های مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر برگزار شد.
وی با بیان اینکه نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در خیابانهای شهر تهران یکی از مهمترین مشکلات و چالش های امروز شهروندان تهرانی است، افزود: تهران شهری کاملاً خودرو محور است و تعداد قابل توجهی خودرو در خیابان های شهر تردد دارند و پارکینگ از چالشها و ابرچالش های شهر است.
سالاری افزود: بسیاری از کوچه ها و خیابان های فرعی هم به توقفگاه تبدیل شدند و تردد در آنها به سختی انجام می شود .
وی با بیان اینکه مدیریت شهری دوره پنجم اقدامات خوبی را در این خصوص انجام داده است، اظهار داشت: الزام شهرداری تهران به تامین پارکینگ های محله ای و اختصاص درآمد حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان هایی که امکان تامین پارکینگ ندارند به ایجاد پارکینگ عمومی، از فعالیتهای خوب این دوره است.
سالاری با بیان اینکه، برغم اینکه در یک بازه زمانی کمیسیون ماده ۵ تلاش کرد که سرمایه گذاران به پارکینگ سازی اقدام کنند، اما چون توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران نداشت مورد استقبال قرار نگرفت.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد کشور پذیرفته است که پارکینگ یک ساختمان اگر کسری داشت در جای دیگری برای آن سند بزند، گفت: این اتفاق، رویداد مثبتی است که رخ داده است.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی تهران زمینه این امر را فراهم کرده بود اما تاکنون ساز و کار سازمان ثبت اسناد فراهم نبود ، افزود: از سوی دیگر پارکینگ سازی توجیه اقتصادی پیدا کرده و پارکینگها با عدد درآمدهای قابل توجهی در حال خرید و فروش است.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اکنون سرمایهگذاران بخش خصوصی این انگیزه را دارند که پارکینگ سازی کنند.
وی گفت: از سوی دیگر نیز شهرداری تهران مجموعه ای از ظرفیت های مغفول مانده را دارد که در کشور های توسعه یافته از این ظرفیت ها برای تامین سرانه های خدماتی و پارکینگها استفاده می شود.
سالاری، فضاهای زیر سطحی شهر که متعلق به شهر و شهروندان است را از جمله ظرفیت های مغفول مانده شهر تهران در توسعه پارکینگهای عمومی عنوان کرد.
وی تاکید کرد که این طرح شهرداری را مجاز می کند، مبتنی بر سازوکارهای قید شده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو می تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند.
سالاری ادامه داد: اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش افزوده و درآمد نیز دارد.
وی گفت: هدف اصلی از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خوردرو در کوچه ها و خیابان ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیر سطحی شهر است.
در نهایت اعضای شورای شهر تهران این طرح را با ۱۲ رای تصویب کردند.