محسن حاجی میرزایی عصر چهارشنبه در همایش و گفت و گوی ویدئوکنفرانسی که در البرز با مدیران مدارس سراسر کشور و مدیران کل استان ها در بستر شبکه شاد برگزار شد،افزود: با توجه به شرایط جدید باید مهارت های معلمان افزایش یابد زیرا فضای جدید آموزشی مهارت های جدید را می خواهد و مدیران مدارس باید به امکانات و علم روز مجهز شوند.
وی خطاب به مدیران مدارس کشور گفت: باید معلمان را کمک کنید که کارشان را خوب انجام دهند و مدرسه محوری یعنی مدرسه قابلیت دارد خود را اداره کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در این شرایط تولید محتوا وضعیت جدیدی پیدا کرده است، درست است کرونا خیلی از فرصت ها را از ما سلب کرد ولی خیلی فرصت ها را نیز داد و اکنون این امکان
وجود دارد که مدیران با خانواده ها و معلمان ارتباط برخط داشته باشند.
وی با بیان اینکه روزانه بین ۵۵۰ تا ۷۰۰ هزار ارتباط برخط در فضای مجازی بین خانواده ها و مدیران مدارس برقرار می شود، اظهار داشت: هیچ زمانی چنین امکانی را برای مباحثه بین مدارس و جامعه نداشتیم .
حاجی میرزایی گفت: باید فرصت کرونا به دوره ای برای قابلیت ها و مهارت های مدیران ، معلمان و دانش آموزان تبدیل شود چرا که در گذشته آموزش دانش آموزان به کتاب محدود می شد اما اکنون عرصه آموزش گسترده شده است.
وی با بیان اینکه مدیران مدارس بار سنگین مسوولیتی سنگینی بردوش می کشند، گفت: با این حال عرصه مدیریتی در آموزش و پرورش دارای جذابیت های خاص خود است.
وزیر آموزش و پرورش شغل مدیریت مدارس را شغلی بسیار ارزشمند، با اهمیت، غنی و پربار دانست و گفت: مشاغل از لحاظ برخی امتیازات مانند حقوق، خدمات جنبی و رفاهی، فرصت ارتقا و منزلت اجتماعی و امکان تحصیلات بالاتر متفاوت هستند ولی اگر بنا باشد شغل ها را از نظر ارزش واقعی طبقه بندی کنند شغل مدیر مدرسه از با ارزش ترین شغل ها است؛ زیرا این شغل بر وجود انسان ها می افزاید و ارزش آن بر ارتباطش با انسان ها است و کارش تعلیم و تربیت است .
به گفته حاجی میرزایی هر روز و لحظه ای در مدیریت مدرسه حاوی آموزه های ناب و ارزشمندی است که در این شغل بزرگ وجود دارد.
وی بیان داشت: تعدادی دانش آموز در یک مدرسه و با فرهنگ های متفاوت در یک محیطی بنا است پرورش یابند و آموزش ببینند و مدیران همانطور که رشد فیزیکی و علمی بچه ها را در مدرسه می بینند، قوت جان و دانش آن ها را شاهد هستند.
وزیر آموزش وپرورش، پرورش یک انسان را جزو پیچیده ترین، سخت ترین و خطیرترین کارها دانست و اظهار داشت: زمانی که می خواهیم فلز یا زمینی را تغییر شکل دهیم کار سختی است ولی دانشی که لازم دارد دانش معین و محدودی است ولی وقتی یک انسان را می خواهیم تغییر بدهیم و متحول کنیم عرصه، عرصه بسیار فراخ، گسترده و پهناوری است و دانش های گسترده و متنوعی مورد نیاز چنین شغلی است.
وی ادامه داد: در عرصه تعلیم وتربیت باید از مفاهیم جامعه شناسی، روانشناسی، امور تربیتی ، مدیریت آموزشی و مجموعه متنوعی از دانش ها و مهارت ها بهره برد تا بتوان برمخاطب (دانش آموزان ) تاثیر گذار بود.
مدرسه پژوهی یک برنامه توصیه شده در نظام آموزشی
حاجی میرزایی با بیان اینکه امروز مدرسه پژوهی تبدیل به یک برنامه مورد توصیه در نظام های آموزشی موفق شده است، گفت: مدرسه کانون یک پژوهش است و همه رفتارها و اقداماتی که مدرسه انجام می دهد تبدیل به موضوع و سوژه پژوهش می شود.
وی گفت: مدیران مدارس یک میدان مناسب مشاهداتی در اختیار دارند که می توانند روی آن مطالعه کنند و این موقعیت کاری را هدیه ای از جانب خداوند بدانند .
وی کار مدیریت مدرسه را بزرگ، سخت، پیچیده حتی در شرایط عادی دانست و افزود: یعنی زمانی که دانش آموزان به مدرسه می آمدند و کلاس ها شکل می گرفت مدیران نظارت می کردند کار سخت ولی همواری بود و همه چیز تمهید شده بود و نسبت به شرایط کنونی شرایط مهیاتر بود ولی با کرونا در یک وضعیت کاملا متفاوتی قرار گرفتیم.
حاجی میرزایی اضافه کرد: مدیران حاصل دسترنج تمام نیروهای آموزش و پرورش را تضمین می کنند زیرا حدد ۸۰ هزار میلیارد تومان پول در آموزش وپرورش خرج می کنیم تا ۱۵.۵ میلیون دانش آموز آموزش ببینند.
وی خاطرنشان کرد: کل نهاد تعلیم و تربیت به عنوان یک مجموعه عظیم و گسترده این ماموریت را دارد که اینکار را بکند که اگر اتفاق نیافتد تمام زحمات دیگر نیز هدر می رود.
حاجی میرزایی گفت: مدیران مدارس در این شرایط کرونایی دانش آموزان و معلمان را در این شرایط کرونایی تحت مراقبت و نظارت خود قرار دهند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید مراقبت کرد تا بتوانیم و بدانیم کار درست انجام می شود و از میزان آموزش و یادگیری دانش آموزان اطمینان حاصل شود.
پدیده فراگیر کرونا در تاریخ انسان ها ثبت می شود
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پدیده فراگیر و جهانی کرونا در تاریخ انسان ها مثل جنگ های جهانی ثبت می شود و در این دوران تعداد زیادی افراد فوت کردند و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گرفته به طوریکه دایره آن از جنگ حهانی گسترده تر است و این رویداد ثبت می شود و کسانی که در این رویداد هنرنمایی کردند یادشان در خاطره ها خواهد ماند.
وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس چنین حال و هوایی را ایجاد و تقویت می کنند، افزود: مدیران مدارس باید دراین شرایط خاص برای موفقیت در عرصه کاری خود تلاش کنند.
حاجی میرزایی یادآور شد: یک مدیر باید با تمام معلمان و معلمان با تمام دانش آموزان و خانواده هایشان در ارتباط باشند، شبکه ارتباطی شاد باید کارآمد و اثربخش باشد و باید مشارکت همگان را برانگیزیم.
وی با بیان اینکه اگرچه راه قبلی آموزشی (حضور دانش آموزان درمدارس ) بسته شده اما باید مسیر جدیدی را باز کرد، گفت: یک مدیر تراز اول مدیری است که پیوندهایش عمیق واساسی است.
وی خطاب به مدیران مدارس کشور بیان داشت: در پایان نوبت اول کارنامه دانش آموزان را همانطور که صادر کردید برای معلمان هم یک کارنامه صادر کنید که چه تعداد دانش آموز داشتند و نحوه تعامل و آموزش آن ها چگونه بوده و معلم باید بداند که تحت یک نظارت است و کارآیی اش چگونه بوده است.
وی اظهار داشت: یک کارنامه برای مدیران نیز صادر شود و برای خودتان به جای واحدهای درسی ۱۰ حداکثری را بگذارید و بدانید ارتباط حداکثری برقرار کنید و مشارکت حداکثری را برانگیزید و برای مدیر ناحیه نیز یک کارنامه صادر کنید.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز روزی است که باید سرمایه اجتماعی بخریم و در جامعه منزلت مان را توسعه دهیم و باید جامعه به اهمیت و ارزش نقش و کارآیی شما پی ببرد و باورهایتان را با خدا محک بزنید.
وی افزود: کرونا آمده تا باورها و مسوولیت پذیری، انضباط، سخت کوشی، دینداری وامانت داری ما را محک بزند و در اینجا یک کارنامه هم خدا برای ما صادر می کند که نشان می دهد ما چه کرده ایم.
وی به مدیران مدارس توصیه کرد که از این فرصتی که امروز در اختیار شماست استفاده کنید و حداکثر بهره را ببرید، امتحانات را جدی بگیرید و اگر روش های به کار رفته اطمینان بخش نیست با روش های دیگر این اطمینان را پیدا کنید و به روش های گوناگون مطمئن شوید تا دانش آموزان خوب آموزش ببیند و خانواده ها که اکنون همکار معلم شده اند را بیشتر سهیم کنید.