مشهد- ایرنا- مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شد اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان خط مقدم همراهی با بیماران کرونایی، خدمات اولیه به آنان ارائه کند.

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی یزدانی افزود: بازسازی یک دستگاه آمبولانس و همچنین  آغاز بازسازی ۹ دستگاه آمبولانس دیگر، ساخت اولین گرمکن سرم برای استفاده در آمبولانس‌ها، نصب اینورتر برای تنفس بیماران در کابین بیمار آمبولانس از دیگر اقداماتی است که برای ارائه خدمات بهتر در حوزه پیش بیمارستانی انجام شده است.

وی ادامه داد: نظارت مستمر بر امور پایگاه‌ها، آمبولانس ها، ارائه خدمت به بیماران، راه اندازی مرکز پاسخگویی در دانشگاه  و همچنین شماره تماس ۱۹۱ در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور کارشناسان بهداشتی درمانی به منظور پاسخگویی به نیازهای مردم و ارجاع بیماران براساس وخامت حال آنها از مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته و دوران شیوع کرونا بود.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با هماهنگی سازمان ترافیک شهر مشهد چراغ راهنمایی بیش از یک هزار و ۵۰۰ تقاطع شهر مشهد برای تسهیل حرکت آمبولانس‌ها و کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران و مصدومان سبز نگاه داشته شد تا انتقال بیماران و مصدومان بدحال به نصف زمان نسبت به سالهای گذشته خود برسد.

وی افزود: ساخت، تجهیز و راه اندازی سایت رادیویی کبکان درگز، کالیبراسیون تجهیزات پزشکی پایگاههای اورژانس ۱۱۵ شهرستان مشهد، ساخت و بهره برداری از سه پایگاه استاندارد در اورژانس ۱۱۵ مشهد، کلنگ زنی و تجهیز چند پایگاه نیز در راستای ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه انجام شد. 

دکتر یزدانی ادامه داد: مرکز پایش خدمات درمانی (MCMC ) همانند پلی بین بیمارستانهای استان با سایر بیمارستانهای استان‌های همجوار عمل کرده است.

وی گفت: مهمترین وظیفه این ستاد مدیریت، نظارت و ارتقای سطح کمی و کیفی فرایند انتقال بیماران بین مراکز درمانی به منظور دریافت خدمات تخصصی مناسبتر درمانی و پاراکلینیکی است.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: راه اندازی سرور کنفرانس‌های صوتی و تصویری و برگزاری کلیه دوره های آموزشی به صورت وبینار در شرایط کرونایی به منظور آشنایی هر چه بیشتر کارکنان با نحوه برخورد با بیماران کرونایی از دیگر خدماتی است که به منظور حفظ سلامتی نیروها در هنگام ارائه خدمت انجام شده است.  

وی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا ۲۰ جلسه منظم کنترل عفونت در حوزه مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در خصوص مقابله با کرونا برگزار شد که علاوه بر تدوین و انجام برنامه ضد عفونی کردن آمبولانس ها در تمام مأموریت‌ها منجر به خرید و توزیع ۴۰ سم پاش ۲ لیتری و سه دستگاه مه پاش شد.

دکتر یزدانی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پاسخگویی تلفن اورژانس ۱۱۵ با استفاده از کارکنان داوطلب از بیمارستانهای تابعه و همکاران  ستادی و مسوولان مناطق اورژانس ۱۱۵ مشهد انجام شد تا به سوالات مردمی پاسخ داده شود، گفت: پیگیری و مراقبت از ۲۵۰ نفر از کارکنان مشکوک به ابتلا به بیماری، ثبت و بررسی نتایج آزمایش‌ها و روند درمان و همچنین توزیع وسایل حفاظت فردی به تناسب مأموریت انجام شده به تفکیک هر آمبولانس و پایگاه از دیگر خدماتی است که در این مرکز در حال انجام است.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.