تهران - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه دسترسی مردم به مسئولان قضائی بدون مانع و واسطه باشد، گفت: تکریم ارباب رجوع و نظارت بر اقدامات کارکنان واحدهای قضائی در ملاقات‌های مردمی پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا  از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، برنامه هفتگی ملاقات مردمی دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه همزمان با برنامه چهارشنبه های خدمت حقوقی، قضایی با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران و معاونان دادستان و جمعی از فرماندهان حوزه‎ها و پایگاه های مقاومت بسیج قوه قضاییه برگزار شد.

وی افزود: چند وقتی است حفظ کرامت ارباب رجوع، جدی تر از گذشته در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته و مسئولان این دستگاه، تمام هم و غم خود را گذاشته اند تا گره از کار مردم باز کنند.

علی القاصی مهر همانند جلسات مختلف در جمع معاونانش بر دسترسی راحت مردم به مسئولان دادستانی تاکید داشت  و عنوان کرد: باید تلاش شود تا مراجعه کنندگان بتوانند به راحتی مسایل خود را مطرح کنند تا اگر مشکل یا ایرادی وجود دارد مرتفع گردد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه بر دیدار مستقیم و بی واسطه مردم و تعامل دو سویه در راستای خدمت رسانی بهتر و رفع نقاط ضعف تاکید کرد.

القاصی، افزود: ملاقات های مردمی در راستای تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به مراجعان و نظارت بر اقدامات کارکنان واحدهای قضایی در دستور کار قرار گرفته است. این ملاقات ها چهارشنبه هر هفته با حضور جمعی از معاونین در دادسرای مرکزی تهران برگزار می‌شود و مراجعان و کسانی که از نحوه رسیدگی از عملکرد کارکنان واحدهای قضایی اعتراض یا شکایت داشته باشند با تعیین وقت قبلی و ارائه مستندات می توانند با مسئولان، ملاقات چهره با چهره داشته باشند.

وی تاکید کرد که هدف از ملاقات چهره به چهره دادخواهان و مسئولان قضایی، این است که حرف مردم را مستقیم از زبان خودشان بشنویم و در رویارویی با آنان در جریان مشکلات شان قرار بگیریم. پس از استماع مطالب مراجعان، دستورات لازم به واحدهای قضایی داده می‌شود و در صورت لزوم، پرونده های آنان از واحدهای مربوطه اخذ شده و معاونان یا شخص بنده، آن را بررسی می نمایم.

 القاصی اضافه کرد: اگر مراجعان از نحوه رفتار کارمندان، گله یا اعتراضی داشته باشد موضوع بررسی خواهد شد و دستورات لازم برای پیگیری صادر می‌شود. هدف از این ملاقات‌ها این است که دسترسی مردم به مسئولان قضایی بدون مانع و واسطه باشد و مسئولان نیز از کم و کیف مسائل در حوزه قضایی اطلاع یابند و مردم هم رضایت داشته باشند.

به دنبال رفع خلا عاطفی و احساسی بین مردم و مسئولان هستیم
سعید عمرانی معاون دادستان کل کشور و فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه نیز در این نشست در سخنانی اظهارداشت: با روی کار آمدن سید ابراهیم رییسی به نظر می رسد جدای از ارایه خدمات حقوقی و قضایی بیشتر به دنبال این است خلا ایجاد شده بین مردم و مسئولان رفع شود.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال رفع خلا عاطفی و احساسی بین مردم و مسئولان هستیم، ادامه داد: مردم برای دریافت خدمات حقوقی می توانند به دفاتر مراجعه کنند، ما با برپایی این دیدارها خودمان به استقبال مردم در کنار خیابان و پارک و مسجد می آییم که این خلاهای ایجاد شده رفع شود.

معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه باید در عمل ثابت شود که ما خادم مردم هستیم، گفت: همه دستگاه ها و سازمان های دولتی باید این جلسات را افزایش دهند همان طور که دادستان تهران با این حجم کار فزاینده صحبت های مردم را می شنود.

 امروز به صورت ویژه میز خدمت با ملاقات مردمی همراه شده است
احمد رحمانیان معاون اول دادستان تهران نیز اظهار کرد: دادستان تهران و معاونان در راستای سیاست های قوه قضاییه مبنی بر ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع و همچنین مردمی بودن دستگاه قضایی هر هفته با مردم ملاقات دارند.

وی با اشاره به اینکه هر هفته حدود ١٢٠ نفر از شهروندان در این ملاقاتها حضور دارند، بیان کرد: در این ملاقاتها مردم از نزدیک و بدون واسطه مشکلات خود را مطرح می کنند که اهم درخواست های آنها تسریع در رسیدگی،اعطای مرخصی به زندانیان، بهره مندی از نهادهای ارفاقی از قبیل عفو، آزادی مشروط، تعلیق اجرای حکم و... است.

معاون اول دادستان تهران با اشاره به اینکه درخواست های مردمی توسط کارشناسان ذی ربط به صورت منظم و هدفمند کنترل می شود،گفت: در این راستا به منظور جلوگیری از سرگردانی ارباب رجوع کلیه سوابق اعم از پرونده و مکاتبات استخراج تا هنگام پاسخگویی دادستان و معاونان ذی ربط، سوابق ملاحظه و دستورات لازم صادر شود.

رحمانیان در خصوص نحوه اطلاع رسانی به ارباب رجوع در خصوص درخواست هایشان تصریح کرد: اطلاع رسانی در خصوص درخواست ارباب رجوع هم تلفنی و هم پیامکی انجام می‌شود علاوه بر این دستورات قضایی صادره توسط دادستان و معاونان بر روی فرم های مربوطه مشخص شده و به مقامات قضایی دادسراهای ذی ربط ارسال می شود.

وی یکی از اهداف برگزاری این ملاقات های مردمی را ارزیابی نسبی عملکرد واحدهای قضایی عنوان کرد و افزود: بر اساس بیشترین شکایت ها و درخواست ها ارزیابی نسبی عملکرد واحدهای قضایی نیز به دست می آید.