تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷

سنندج - ایرنا - خسارت ۱۰۰ میلیون ریال به تاسیسات برق بیجار، مهارت‌آموزی سه هزار نفر در دیواندره و دستگیری چهار گروه شکارچی متخلف در سقز از جمله سه خبر کوتاه استان کردستان است.

رییس شبکه توزیع برق بیجار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به علت وزش تندباد روز گذشته در این شهرستان، بیش از ۱۰۰ میلیون ریال به شبکه توزیع برق و تاسیسات مرتبط خسارت وارد شد.

هادی‌محمد مرادیان گفت: در روستای "چشمه قلی"، تندباد با سرعتی بیش از ۶۰ کیلومتری بر ساعت، سقف یک دامداری (یا خانه) که از ورقهای فلزی بوده را از جا کنده و با برخورد به تیر برق، باعث شکستن آن شد.

وی اضافه کرد: در این حادثه، شدت وزش باد پس از شکستن تیر توزیع برق، شبکه برق این منطقه به علت پارگی سیم های برق قطع شد که با ورود به موقع نیروهای امداد برق شهرستان بیجار، عملیات برق دار شدند موقت و ایمن در محل حادثه صورت گرفت و صبح امروز علمیات نصب جدید تیر برق در دستور کار قرار گرفت.

رییس شبکه توزیع برق بیجار افزود: به علت سرعت ورزش تندباد، در برخی از نقاط شهری بیجار هم شکستگی شاخه درختان موجب پیچدگی کابل های خود نگهدار برق شد و در نقاط دیگر هم که از سیم های برق قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت، موجب قطع برق موقت شد.

او با اشاره به اینکه برآورد میزان دقیق خسارت های وارد شده به شبکه توزیع برق شهرستان بیجار در دست بررسی است گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون ریال برآورد اولیه میزان خسارت های روز گذشته برآورده شده است که نتیجه کلی اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ستاد بحران شهرستان بیجار با همکاری بخشداران و دهیاران منطق مختلف شهرستان بیجار، گزارشات مردمی در خصوص ایجاد خسارت به علت وزش تندباد را رصد، پایش و در دست بررسی دارند و تا این لحضه مورد خاصی گزارش نشده است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

سه هزار نفر در دیواندره مهارت فنی و حرفه‌ای فرا گرفتند

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دیواندره گفت: امسال در مجموع ۲۷۱ هزار نفر ساعت آموزش  مهارتی در این شهرستان برگزار شد و سه هزار نفر مهارت فنی و حرفه‌ای فرا گرفتند.

رضا سلیمی اظهار داشت: آموزشگاه فنی و حرفه‌ای این شهرستان دارای ۶ کارگاه مهارت آموزی در ۲ بخش برادران و خواهران و سه آموزشگاه آزاد در بخش‌های صنعتی، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر فعال است.

وی افزود: امسال ۱۵۷ هزار نفر ساعت آموزش در بخش دولتی و ۱۴۲ هزار نفر ساعت در بخش خصوصی در این شهرستان  در راستای اشتغالزایی و توانمند سازی نیروی کار ماهر ارایه شده است.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دیواندره با اشاره به شرایط ویروس کرونا در سال جاری آموزش های این مرکز بصورت مجازی و در بستر برنامه های تعاملی اسکای روم و شاد به کارآموزان اموزش داده شد اضافه کرد: در این راستا ۶ استاندارد آموزشی با ۳۰۰ساعت آموزش در قالب فیلم و ویدئو توسط مربیان تولید و در اختیار کارآموزان قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا از بهمن ماه مرکز اموزش فنی و حرفه ای شهرستان اموزش های عملی را به صورت حضوری و استفاده از نصف ظرفیت کارگاها و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شروع کرده است.

شهرستان دیواندره با جمعیت ۸۰ هزار نفری در ۸۵ کیلومتری شهر سنندج مرکز کردستان قرار دارد.

شکارچیان متخلف در دام محیط بانان سقزی افتادند

فرمانده منطقه حفاظت شده عبدالزاق سقز گفت: چهار گروه شکارچی متخلف که به منطقه حفاظت شده آمده بودند با عملیات غافلگیرانه و رصدهای اطلاعاتی محیط بانان،  دستگیر شدند.

عطالله صادقی اظهار داشت: چهار گروه شکارچی از یکی از استان‌های همجوار جهت شکار و زنده گیری کبک به منطقه حفاظت شده عبدالرزاق شهرستان سقز آمده بودند که با هوشیاری محیط بابانان شناسایی و دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه این چهار گروه شکارچی بصورت غیرمجاز وارد منطقه شده بودند، افزود: از نامبردگان چهار قطعه کبک، باند و دام های مخصوص کبک گیری کشف و پرونده آنان به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

صادقی با تاکید بر اینکه با هرگونه شکار و زنده گیری پرندگان در این مناطق برخورد جدی خواهیم کرد، اضافه کرد: محیط بابانان این منطقه بسیار هوشیار هستند و قطعا با شکارچیان متخلف که قصد صدمه به حیات جانوران و پرندگان دارند برخورد قانونی می کنیم.

فرمانده منطقه حفاظت شده عبدالزاق سقز از اهالی روستاها و همه طبیعت دوستان سقزی خواست، هرکسی که به محیط زیست و حیات جانوری خسارت وارد می کند، حتما به اداره محیط زیست سقز اطلاع دهند تا سریعا محیط بابان به محل اعزام و با شکارچیان غیرمجاز برخورد کنند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.