قشم- ایرنا- رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری مجلس یازدهم گفت: فراکسیون مناطق آزاد و کمیسیون صنایع مجلس برای حل مشکلات این از طریق تصویب، تغییر و اصلاح قوانین تلاش می‌کند که معضل دوگانگی مدیریتی و همچنین مشکلات گمرکی و مالیاتی در اولویت این فراکسیون قرار دارد.

معصومه پاشایی بهرام شامگاه پنج شنبه در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: نشست‌های مختلفی در خصوص مشکلات گمرک با مناطق آزاد به ویژه قشم و کیش در مجلس تشکیل شده است و امیدواریم راه حل مناسبی برای این امر گرفته شود.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری بخشنامه‌ای و  تغییر سریع دستورالعمل‌ها باعث فرار سرمایه و سرمایه‌گذار می‌شود.

رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری مجلس یازدهم تصریح کرد: مشوق‌های مناطق آزاد کشور برای ورود بخش خصوصی حذف شدند و یا تغییر یافتند که این امر هم خود مانع از ورود سرمایه به این مناطق می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که اگر بخش خصوصی نبود، کشور ما در تحریم‌ها با شکست مواجه می‌شد و در مناطق آزاد بخش خصوصی توانست هم در تحریم‌ها و هم کرونا، منجی کشور باشد.

 پاشایی تاکید کرد: در کشور شورای گفت و گوی بخش خصوصی تشکیل شده است، اما نمایندگان فعال از مناطق آزاد در آن حضور ندارند و حضور این سرمایه‌گذاران می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر بگذارد.

معصومه پاشایی بهرام،رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری مجلس شورای اسلامی، الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حسین گروسی معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در سفر یک روزه به قشم و پس از بازدید از طرح‌های در حاال انجام این جزیره، با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار و درباره وضعیت جزیره گفتگو کردند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.