به گزارش ایرنا، علیرضا صلواتی روز جمعه در جلسه بررسی روند اجرای این پروژه در فرمانداری شهرستان لنجان اظهار داشت: مجموع اعتبارات این طرح یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان از آن هزینه شد که از این میزان، ۱۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته و ۳۵۰ میلیارد تومان مربوط به امسال بود که امسال مقرر شده ۲۰۰ میلیارد تومان و سال بعد ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر، به پروژه تخصیص یابد.
وی با اشاره به ایستگاههای راهآهن مبارکه - سفیددشت- شهرکرد یادآور شد: این خط آهن از ایستگاه حسنآباد مبارکه آغاز و تا شهرکرد ادامه خواهد یافت و در این مسیر از چهار ایستگاه شهرکرد ، سفیددشت ، فرخشهر و حسنآباد عبور میکند.
مجری کل طرحهای ز یربنایی استان اصفهان با تاکید بر لزوم تکمیل هرچه سریعتر این پروژه ادامه داد :تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی، مجموعه استان و در مجموعه استان چهارمحال و بختیاری باید همه تلاش خود را در همه جبههها بکار بگیریم و دست به دست هم دهیم تا این پروژه مهم تکمیل شده و اتفاقات خوبی در این زمینه روی دهد.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در همه طرحها به ویژه در اجرای پروژههای محلی حفظ محیط زیست بوده و برنامهریزی و تلاش ما بر این است که حفظ محیط زیست در اجرای همه پروژهها توجه شود.
صلواتی ادامه داد: تصریح کرد: نخستین اولویت ما در اجرای طرحهای استان اصفهان حفظ محیط زیست از صفر تا صد اجرای پروژه است و همواره در تلاشیم که شرایط اقلیمی محل، پیش و پس از اجرای پروژه یکسان باشد.
مجریکل طرحهای زیربنایی استان اصفهان از پروژه راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد، با عنوان الگوی زیستمحیطی یاد کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این پروژه باید به عنوان الگوی زیستمحیطی پروژههای عمرانی و ریلی کشور شود و امیدواریم با پیادهسازی برنامهریزیهای صورت گرفته و اقدامات انجام شده، این موضوع مهم روی دهد.
وی بومیگرایی را دیگر رویکرد پروژههای مختلف برشمرد و گفت: نگاه و تلاش ما در پروژه های مختلف شهرستانی، بومیگرایی است و در این پروژه به منظور افزایش اشتغالزایی، تلاش شده از نیروهای بومی استفاده شود.
فرماندار شهرستان لنجان در جلسه بررسی روند اجرای پروژه راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد گفت: نگاه مثبت مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی به توسعه روستایی و شهری استان اصفهان، زمینه رشد همهجانبه شهرستانهای استان را فراهم میکند.
خدامراد صالحی با اشاره به وضعیت زیستمحیطی این شهرستان اظهار داشت: لنجان از نظر زیست محیطی و شرایط اقلیمی، وضعیت خاص خود را دارد و با تلاش مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان، اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.
وی با اشاره به طرح آبخیزداری در حاشیه پروژه راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد افزود: این طرح اتفاقات خوبی را در راستای حفظ اقلیم و محیط زیست حاشیه پروژه رقم میزند و به بهبود وضعیت اقلیم شهرستان کمک میکند.
فرماندار لنجان از رشد مهاجرت مثبت به روستاهای لنجان خبر داد و یادآور شد: با ورود صنایع به شهرستان لنجان، وضعیت اشتغال و نیز اکولوژی این شهرستان دستخوش تغییرات شد ولی خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته، آمار حاکی از رشد مثبت مهاجرت به روستاهای این شهرستان هستند.
وی با اشاره به نگاه خوب حاکم بر پروژههای عمرانی استان اصفهان تصریح کرد: نگاه خوب حاکم بر پروژههای زیرساختی استان اصفهان، زمینه خدمترسانی به مردم لنجان را فراهم کرده و با توجه به رشد مثبت مهاجرت به روستاهای لنجان، روستاهای اطراف پروژه راهآهن نظیر روستای کاهریز اهمیت قابل توجهی یافتند و کوشش ما محرومیتزدایی از نقاط مختلف شهرستانهای استان است.
به گزارش ایرنا، طرح راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در مجموع به طول ۹۲ کیلومتر تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که مراحل اجرایی این طرح در یک سال گذشته، نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت داشته و ریلگذاری آن در سال آینده انجام خواهد شد.
این راهآهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن در نظر گرفته شده است.
همچنین ۴ پل اصلی این مسیر به جز تقاطع ها و به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر را شامل میشود و در سال اول بهرهبرداری ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۳ تن بار از این مسیر جابهجا میشود.
این پروژه در سال ۱۳۸۵ و توسط وزارت معادن و فلزات وقت با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طرحریزی شد اما به دلیل محدودیت منابع، تا سال ۱۳۹۰ متوقف و به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
استان اصفهان در زمینه خطوط ریلی دارای ۶۲۰ کیلومتر خط اصلی، ۳۳۷ کیلومتر خط فرعی و ۳۷ ایستگاه راه آهن است.