بغداد – ایرنا – آنچه آمریکا در انتخابات ۲۰۱۰ عراق انجام داد، بار دیگر جریان های سیاسی را در عراق نگران کرده است که مبادا این دستکاری صریح آراء تحت پوشش «اشراف سازمان ملل و شورای امنیت بر انتخابات عراق» تکرار شود.

به گزارش ایرنا، بسیاری از جریان های سیاسی عراقی، سازمان ملل را یکی از منافذ مهم نفوذ و اعمال اراده آمریکا می دانند و به همین دلیل درخواست اخیر رسمی دولت عراق برای اشراف سازمان ملل و شورای امنیت را معادل دخالت مجدد آمریکا در انتخابات کشورشان دانستند.
«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در بغداد در ۲۷ ژانویه گذشته (۸ بهمن ۹۹) اعلام کرد که نامه ای رسمی به شورای امنیت برای فراهم کردن اشراف بین المللی بر انتخابات زودهنگام عراق ارسال کرده است.
وی تاکید کرد که در این نامه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که بر انتخابات زودهنگام عراق اشراف داشته باشد.
انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است دهم اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در عراق برگزار شود.

هشدار نوری المالکی نسبت به تکرار تجربه ۲۰۱۰
«نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون یکی از مخالفان جدی این رویکرد دولت عراق است و معتقد است که بستر جدیدی برای دستکاری آراء انتخابات توسط آمریکا فراهم می شود.
وی در گفت وگوی اخیر خود با یکی از شبکه های تلویزیونی عراق، با ذکر خاطره ای از انتخابات ۲۰۱۰ گفت: این نگرانی وجود دارد که آمریکا دوباره نتائج انتخابات عراق را دستکاری کند.
به گفته وی، در ۲۰۱۰، سازمان ملل بر انتخابات عراق نظارت داشت اما این نظارت منجر به دخالت صریح  آمریکا در انتخابات عراق شد و یکی از کارکنان سازمان ملل که تبعه آمریکا بود، نتائج را دستکاری کرد.
المالکی افزود که در همان زمان مسئله را با سفیر آمریکا در بغداد مطرح کردم و بهانه سفیر آمریکا برای این دستکاری صریح در آراء این بود که گروه مورد نظر آمریکا به سمت همکاری با تروریسم هدایت نشود!
به این معنا که آمریکا یکی از فهرست های انتخاباتی عراق را با جعل کردن آراء پیروز کرد تا به ادعای خود، این گروه به سمت همکاری با تروریسم سوق پیدا نکند!
رهبر ائتلاف دولت قانون به نام گروه عراقی که آمریکا در این انتخابات از آن حمایت و برگه های رای را به خاطر آن دستکاری کرد، اشاره نکرد.
رهبر ائتلاف دولت قانون خاطر نشان ساخت که موافق نظارت عمومی سازمان ملل بر انتخابات است اما با اشراف و دخالت این نهاد بین المللی در انتخابات و دخالت در روند شمارش آراء و جزییات انتخابات مخالف است. 

فرانسه و ورود به انتخابات عراق
نماینده سازمان ملل در عراق در دهم نوامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آبان ۹۹) اعلام کرد: با فرانسه توافقنامه ای برای تامین مالی انتخابات زودهنگام عراق امضا کرده است.
طبق بیانیه نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) قرار است فرانسه با مبلغ یک میلیون یورو برای پشتیبانی از طرح سازمان ملل برای تضمین برپایی انتخابات زودهنگام عراق مشارکت کند.
فرانسه مدتی است که به عنوان مجری طرح های آمریکا در منطقه، اقدامات مشکوکی را آغاز کرده است.
از طرح آشتی و تشکیل دولت در لبنان گرفته تا انتخابات زودهنگام عراق مسائلی است که تردیدها را نسبت به تحرکات اخیر پاریس بالا برده و همان طور که در لبنان، پروژه فرانسه را در اساس طرح آمریکایی دانستند، اهتمام کم سابقه اخیر پاریس به انتخابات عراق نیز بخشی از پروژه آمریکایی برای دستکاری انتخابات زودهنگام عراق دانسته اند.

تحریف از هم اکنون شروع شده است
بسترسازی برای دستکاری بین المللی انتخابات عراق به نظر می رسد از هم اکنون شروع شده که یکی از بارزترین این تحریف ها در جریان دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل با آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۲ مهرماه ۹۹) اتفاق افتاد.
آنچه مرجعیت عالی دینی در این دیدار عنوان کرده بود مسئله «هماهنگی با سازمان ملل» درباره انتخابات عراق بود اما خبری که منتشر شد، عنوان کرده بود که آیت الله سیستانی خواهان «نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق» شده است.
صاحب نظران این گونه تحریف ها را سرآغاز تلاش بین المللی برای تغییر نتائج انتخابات عراق توسط آمریکا می دانند.

سازمان ملل و بازی با کلمات 
نماینده دبیرکل سازمان ملل در بغداد که تحرکات اخیرش بسیاری از جریان های سیاسی عراقی را به تردید واداشته، ناچار شد در ۲۸ ژانویه گذشته (نهم بهمن ۹۹) در خصوص اتهامات اعلام شده علیه خود، توضیح دهد.
او در کنفرانس خبری که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق برگزار کرد، گفت: نقش سازمان ملل در وقت حاضر ارائه «کمک فنی» به کمیسیون انتخابات عراق است و هرگز این سازمان بین المللی نقش کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق را بازی نمی کند.
وی خاطر نشان ساخت که بخش عمده ای از مردم عراق خواهان «مشارکت» سازمان ملل در روند انتخابات هستند و دولت عراق نیز در این خصوص درخواستی به شورای امنیت ارسال کرده که خواهان «حمایت» از روند برگزاری درست انتخابات است.
وی تاکید کرد که «اشراف» زیربنای حضور بین المللی در انتخابات است و این «دقیقا» همان چیزی است که دولت عراق از شورای امنیت خواسته اما تاکنون شورای امنیت در این خصوص تصمیمی برای مشارکت در انتخابات عراق نگرفته است. 
 پلاسخارت در بخش دیگری از سخنانش گفته است: «نظارت» هدفش حمایت از سلامت انتخابات و دور کردن سلاح و پول برای اثرگذاری بر انتخاب مردم است.
پلاسخارت در این کنفرانس خبری یک بار از واژه «کمک فنی»، یک بار «حمایت»، بار دیگر «مشارکت»، و سپس «نظارت» و بالاخره «اشراف» بهره برده است.
صاحب نظران معتقد نیستند این واژه ها یک بار معنایی داشته باشند مگر اینکه پلاسخارت، بخشی از مسوولیتی که سازمان ملل و شورای امنیت در انتخابات آینده عراق را دارد، تشریح کرده باشد.

اتهام جانبداری پلاسخارت
«شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» از جمله رهبران سیاسی عراق است که به طور صریح به جانبداری «جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل اشاره کرده است.
الخزعلی در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۳۰ آبان ۹۹) در اظهاراتی با مخالفت شدید با اشراف سازمان ملل بر انتخابات زودهنگام عراق گفت که خانم پلاسخارت بی طرفی را رعایت نکرده بلکه از گروه های خاصی جانبداری می کند.
وی اضافه کرد که جانبداری سیاسی خانم پلاسخارت در برهه اخیر به طور کاملا واضحی آشکار شده است.
وی در عین حال خاطر نشان ساخت که مشکلی با نظارت سازمان ملل یا حتی اتحادیه اروپا بر روند انتخابات ندارد اما با دخالت در جزییات و اشراف بین المللی بر انتخابات مخالف است.

بخشی از جامعه عراق خواهان دخالت سازمان ملل است
گرچه اغلب جریان های سیاسی به شدت با هرگونه دخالت خارجی در انتخابات عراق مخالف هستند و سازمان ملل را پوششی برای اعمال نفوذ آمریکا در انتخابات آتی می دانند اما نباید انکار کرد که بخشی از جامعه خواهان این دخالت بین المللی شده اند.
 گروه های مرتبط با اعتراضات موسوم به اکتبر ۲۰۱۹ که منجر به سقوط دولت انتخابی «عادل عبدالمهدی» و روی کارآمدن دولت انتصابی «مصطفی الکاظمی» شد، از جمله مهمترین گروههایی هستند که خواهان این اشراف کامل سازمان ملل هستند.
این گروه ها در جریان اعتراضات خود به طور صریح این شعار را بلند کردند که خواهان برگزاری انتخابات زیر اشراف کامل سازمان ملل و شورای امنیت هستند.
مقتدا صدر در سوم اکتبر ۲۰۲۰ (۱۲ مهرماه ۹۹) در توئیتی اعلام کرد که «خوهان انتخابات زودهنگام تحت اشراف سازمان ملل است» اما به نظر می رسد که بعدها از این خواسته عدول کرده و در توئیتی در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۹ دیماه ۹۹) بر ضرورت برگزاری انتخابات زیر نظر مستقیم کمیسیون مستقل انتخابات عراق تاکید کرد. 

انتخابات آتی و تغییر معادله قدرت در عراق
برخی گروه های سیاسی عراقی که به نزدیکی و ارتباط با آمریکا شهرت دارند و به طور علنی از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن می گویند احساس می کنند هرچه دخالت سازمان ملل و شورای امنیت در انتخابات عراق بیشتر می شود، شانس آنها برای پیروزی بیشتر می شود.
این گروه ها معتقدند که این پوشش بین المللی، فرصت آمریکا را برای دستکاری آراء به نفع آنها بالابرده و در نهایت با تایید صحت انتخابات توسط نهادهای بین المللی، امکان تغییر معادله سیاسی در عراق فراهم می شود.
گروه های مزبور از یک طیف و صنف خاص نیستند بلکه در میان آنها از کردها، اهل سنت و شیعیان وجود دارند.
در مقابل بیشترین جریان هایی که احساس می کنند از این دخالت بین المللی در انتخابات عراق آسیب می بینند، جریان های اسلامگرا و همسو با محور مقاومت در منطقه هستند که آمریکا، می کوشد آنها را از قدرت کنار بگذارد.
از همین رو بسیاری صاحب نظران معتقدند که انتخابات آتی عراق یکی از مهمترین انتخاباتی است که شاید این بار تحت دخالت و فشار مستقیم آمریکا، منجر به تغییر معادله سیاسی در قدرت شود، تلاشی که واشنگتن در انتخابات سال ۲۰۱۸ در اعمال اراده خود بر آن ناکام ماند.