تهران- ایرنا- مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای سیاست‌های تشویقی برای کارکنان آموزشی و اداری و اقدامات قانونی در خصوص معلمان فاقد فعالیت، تعداد ۷ هزار و ۱۴۹ نفر برای تقدیر شناسایی و تعداد ۱۱۱ پرونده برای اقدام به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده است.

به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمدحسین کفراشی با بیان اینکه در دوران کرونا تمام فعالیت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت، افزود:‌ نظارت‌ها بر فرایندهای آموزشی و پرورشی طبق سنت گذشته انجام ‌می شد که با حضور دانش‌آموزان و مدرسه نظارت‌ها آسان تر بود. در فضای مجازی کار مشکل تر شد که باید برنامه عمل جدید تهیه تا پوشش تحصیلی تعیین می شد.

وی بررسی میزان اهتمام مسئولان استانی، رصد وضعیت پوشش دانش‌آموزان، بررسی وضعیت مدیران، رصد احراز و عدم احراز دانش‌آموزان در شبکه شاد و شناسایی روش‌های جایگزین، سنجش رضایت اولیا، نظارت بر نحوه عوامل آموزشی و اداری را از اهداف این کار دانست و گفت: شاخص‌هایی برای رسیدن به این اهداف تعیین و سعی شد به اهداف خود برسیم. در این راستا وب فرم‌هایی تهیه و ۷۱۴ منطقه و ۱۰۵ هزار و ۳۳۹ مدرسه این وب فرم‌ها را دقیق پر کردند. براساس آن از برنامه شاد نیز اطلاعاتی گرفتیم تا دانش‌آموزانی که تحت پوشش نیستند نیز شناسایی شوند.

تیم نظارتی مشتمل بر ۳۷۵ گروه برای بررسی روند فعالیت های آموزشی و پرورشی به مدارس اعزام شدند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: براین اساس تعداد ۳۷۵ گروه استانی مامور شدند با تشکیل تیم نظارتی به مناطق کشور ورود پیدا کنند تا وضعیت تحصیلی را بسنجند. در این بازدیدها فعالیت ۲۹ اداره کل مورد بررسی قرار گرفت.

کفراشی گفت: آمار دانش آموزان مدارس بازدید شده حدود ۶۲۴ هزار نفر بود که حدود پنج درصد دانش آموزان کل کشور است. از این تعداد حدود ۵۶۶ هزار نفر در پلتفرم شاد احراز هویت شده بودند و تنها ۹ درصد دانش آموزان یا به عبارتی حدود ۵۷ هزار نفر از دانش آموزان در شاد حضور نداشتند.

وی تصریح کرد: سعی کردیم از مناطق نظارت تصادفی داشته باشیم. برای بررسی پوشش تحصیلی، حدود ۲ سوم بازدیدها در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار بود. از ۲ هزار و ۸۷۵ مدرسه بازدید به عمل آمد که هزار و ۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش بودند.

بیش از ۸۵ درصد از دانش آموزان در شاد فعالیت مستمر دارند

کفراشی عنوان کرد: تا آخر بهمن از شاد نیز گزارش گرفتیم که براین اساس ۸۵ درصد احراز هویت دانش‌آموز در شاد داشته ایم.

وی درباره دلایل احراز هویت نشدن برخی دانش آموزان در شبکه شاد، گفت: از میان دانش آموزان احراز هویت نشده، ۶۷ درصد به دلیل نداشتن گوشی همراه، ۸ درصد نداشتن اینترنت، ۹ درصد به دلیل مشکلات فنی شاد و ۱۶ درصد به دلیل سایر عوامل موفق به احراز هویت در شبکه شاد نشده اند.

اشکالات فنی و دسترسی نداشتن به تجهیزات، اصلی ترین دلیل احراز هویت نشدن معلمان در شاد 

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت فعالیت آموزشی معلمان در مدارس مورد بازدید، گفت: تعداد ۴۸ هزار و ۲۸۱ معلم در مدارس مورد بازدید مشغول فعالیت بودند که از این تعداد ۴۶ هزار و ۸۰۹ نفر از معلمان در شبکه شاد احراز هویت شده بودند و تنها ۰.۳ درصد شامل هزار هزار و ۴۷۲ معلم، در شبکه شاد غیرفعال بودند.

کفراشی دلیل اصلی احراز هویت نشدن معلمان در بستر شاد را اشکالات فنی و نداشتن دسترسی به تجهیزات سخت‌افزاری مناسب بیان کرد و گفت: از بین معلمان غیرفعال در شاد که از روش های دیگر مشغول به تحصیل هستند، تعداد ۹۹ معلم آموزش حضوری، تعداد ۴۸۵ معلم آموزش را از طریق آموزش با بسته‌های خودآموز و تعداد ۷۰۹ نفر از آنان از طریق شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای تعاملی و سایر روش‌ها ارائه می‌کردند. تنها ۰.۳ درصد یعنی حدود ۱۷۹ معلم در مدارس مورد بازدید فاقد هرگونه فعالیت آموزشی بودند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هزار و ۷۷۷ مدرسه دارای عدم احراز هویت شناسایی شدند، عنوان کرد: حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در شاد احراز هویت نشدند و آموزش خود را از طریق آموزش حضوری، بسته‌های خودآموز و تلویزیون دنبال کردند.

وی وضعیت دانش‌آموزان جامانده و میزان روش‌های جایگزین و میزان آمار تفکیکی دانش‌آموزان فاقد آموزش را بیان کرد.

کفراشی درباره وضعیت معلمان فعال و غیرفعال در شاد اظهار داشت: ۴۶ هزار و ۸۰۹ معلم در شاد احراز هویت شدند که ۹۹.۷ درصد این معلمان در این شبکه فعال هستند و ما بقی هم بنابر دلایلی مانند مشکلات پزشکی نتوانستند در شبکه شاد حضور پیدا کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تصریح کرد: تمامی دانش آموزان به عناوین و روش های مختلف دسترسی به فرایند آموزشی و پرورشی را دارند؛ هر چند در خصوص میزان کیفیت آموزش، نیاز به بررسی دقیق تر است.