تهران- ایرنا- شهردار تهران با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ پروژه در حوزه هوشمندسازی اعلام کرد: هر چه این طرح‌ها در این کلانشهر توسعه یابد موجب افزایش رضایتمندی شهروندان می‌شود.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز شنبه در مراسم رونمایی از ۱۰ پروژه هوشمندسازی شهرداری تهران اعلام کرد: بهره برداری از این طرح ها بسترسازی برای کاهش مراجعات مردم به شهر و سفرهای غیرضروری آنها است که ضمانت تداوم اجرای این خدمات نیز رضایت مندی شهروندان است.

وی با بیان اینکه امروز یکی از ابرپروژه های شهرداری تهران رونمایی شد گفت: در تجربیات گذشته زمانی که بحث گشایش شبکه های تصفیه فاضلاب محلی بود وزیر نیرو اصطلاحی با نام سد مجازی به کار برد؛ ما امروز چند سد مجازی در شهرداری داریم و امروز با رونمایی از این پروژه ها تعداد زیادی شریان اصلی و بزرگراه برای مقابله با این سدها ساخته ایم.

حناچی با اشاره به افزایش کارایی فضای نرم افزاری شهرداری تهران با گشایش این پروژه ها افزود: همچنین مراجعات مردم به شهر و سفرهای غیرضروری آنها کاسته می‌شود و به میزانی که این بخش ها فعال شود نیاز به مسیرهای جدید و سرمایه گذاری های سنگین تر خواهد بود.

وی ادامه داد: توانایی شهر و توانمندی شهر به واسطه توسعه این زیرساخت ها افزایش پیدا می کند و بهره وری شهرداری از امکانات موجود بالاتر می رود، در عین حالی که مجموعه مدیریت شهری تلاش می کند این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه دهد.

شهردار تهران تاکید کرد: امروزه هوشمندسازی شهرها یک الزام است و تهران هوشمند یک مگا پروژه است و همان طور که به مردم تهران و اعضای شورا قول داده بودیم این مهم را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی، داده محور کردن مدیریت شهری و ایجاد تحول دیجیتال در شهر تهران، به کارگیری فناوری های نوین و تحول دیجیتال مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و تحلیل کلان داده ها برای ارائه خدمات بهتر از اهداف شهرداری است و همچنین توجه به یکپارچگی خدمات و سهولت ارائه خدمات، نقشه راه شهرداری است و در این زمینه دولت هم همراهی خوبی می کند و بسیاری از سامانه ها را پشتیبانی می کند.

حناچی تاکید کرد: شهرداری، زیست بوم نوآوری شهری، همکاری با استارت آپ ها و شرکت های فناوری را دنبال می کند تا بسترهایی برای شکل گیری کسب و کار در استارت آپ ها و شرکت های فناورانه تقویت شود.

وی اظهار داشت: رویکرد شهرداری انسان محوری است که در این راستا سامانه ناشنوایان برای اعلام آتش سوزی از موضوعاتی است که پیگیری می‌کند.

هوشمندسازی ارزشمندتر از ساخت پل و اتوبان است

 ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در این آیین با اشاره به رونمایی از طرح های هوشمندسازی شهرداری اعلام کرد: اهمیت این پروژه ها چندین برابر ساخت پل ها شاهراه ها و اتوبون ها است چرا که در عین صرفه جویی در وقت و هزینه، خدمات قابل دسترسی به شهروندان می دهد.

وی گفت: اقداماتی مانند رونمایی از پروژه های امروز باید با خلاقیت و به گونه ای برای مردم تبیین شود تا مشخص شود که ارزش این پروژه ها چندین برابر ساخت پل ها، شاه‌راه ها و اتوبون ها است چرا که در عین صرفه جویی در وقت و هزینه، خدمات قابل دسترسی به شهروندان می دهد و باید این دستاوردهای مهم را به اطلاع شهروندان رساند.

وی افزود: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری فریاد شهروندان از فساد نهادینه شده در دوره های پیشین شهرداری بلند بود و این اقدامات برای کاهش فساد موثر است، هر چند زمان می برد تا به شهرداری شیشه ای برسیم، اما گامهایی که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برداشته، می تواند به خواسته شهروندان مبنی بر مبارزه با فساد، جامه عمل بپوشاند.

خداکرمی با تاکید بر اینکه در شهر هوشمند باید داده ها برای مدیریت بهینه در اداره شهر خوب تبیین شوند، ادامه داد: در بحث سامانه الکترونیک سلامت نیز انتظار این است که این کندی سرعت بیشتری بگیرد و حداکثر تا مرداد ماه نسخه الکترونیک را داشته باشیم. این سامانه مختص کارکنان و خانواده شهرداری است. امیدواریم نسخه الکترونیک سامانه سلامت با همکاری فاوا و شهر سالم  هر چه سریعتر عملیاتی شود از اطلاعات سلامت کارکنان آگاه شویم و کیفیت زندگی آنها ارتقا پیدا کند.

همچنین حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم نیز در این مراسم با بیان اینکه از گذشته در بحث فناوری اطلاعات شهر سالم مشکلات نرم افزاری وجود داشت و ورود و استفاده از سامانه های دیجیتال می توانست سبب ارائه خدمات مناسبتری به شهروندان شود، عنوان کرد: سامانه الکترونیک سلامت می تواند سرعت و کیفیت خدمات را افزایش و کاهش هزینه ها و دسترسی بیشتر را در پی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی از ۱۰ پروژه هوشمندسازی شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، مصطفی کاظمی، مدیرکل حوزه شهردار تهران، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران و مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، بهاره آورین عضو شورای شهر تهران و برخی مدیران شهری و روسای سازمان ها و شرکت ها در شهرداری تهران برگزار شد.

شفاف سازی در مناقصات، خدمات الکترونیکی کفن و دفن، سامانه «نهال»، سامانه سلامت الکترونیک، سامانه ردیابی و مدیریت ناوگان خودرویی، ساماندهی بناهای تاریخی و ارزشمند، نسخه جدید پرتال شهرداری تهران، سامانه‌های حوزه صنایع و مشاغل از طرح های قابل افتتاح امروز شهرداری تهران در زمینه هوشمندسازی بود.

همچنین در این مراسم از «سامانه اشراف» که با حوزه حراست شهرداری تهران مرتبط است رونمایی شد، در این سامانه اقداماتی در حوزه حراست برای نخستین بار انجام می‌شود و گامی بزرگ در مسیر هوشمند امنیت و امنیت هوشمند است.  

به گزارش ایرنا، ۱۰ طرح هوشمندسازی شهرداری تهران امروز/ شنبه / با حضور با برخی مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر بصورت برخط رونمایی شد.