خدایار طالبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شرکت روسی طرف قرارداد با راه آهن جمهوری اسلامی به خاطر تحریم ها تاکنون از اجرای طرح سرباز زده است و چنانچه تمایل به برگشت نداشته باشد ، اجرای طرح به پیمانکاران داخلی سپرده خواهد شد.
طرح برقی کردن مسیر راه آهن شمال تیر ماه سال ۹۷ به صورت رسمی شروع شد. اجرای این طرح از ایستگاه گرمسار در استان سمنان تا اینچهبرون در استان گلستان به طول ۴۹۵ کیلومتر را شامل می شود که از این مسیر ۳۵۵ کیلومتر زیر پوشش شرکت راه آهن شمال قرار دارد.
مدیرکل وقت راه آهن شمال در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح در ایستگاه ساری که با حضور ویدیوکنفرانسی وزیر مسکن و شهرسازی برگزار شد، اعلام کرده بود که ۸۵ درصد از هزینه برقی سازی مسیر راهآهن گرمسار به اینچه برون با پرداخت تسهیلات بانک روسی تامین می شود.
طبق ارزیابی های اولیه هزینه برقی کردن این مسیر حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو اعلام شد و طرف روسی هم متعهد شده بود تا طرح را در مدت ۴۰ ماه تکمیل کرده و تحویل دهد.
مدیرکل راه آهن شمال با اعلام این که طبق قرارداد پیمانکار روسی باید کارش را از سال ۹۹ برای اجرای میدانی طرح آغاز می کرد ، گفت : در سال اول نصب دکل های برق و مرمت و توسعه شبکه ریلی از سوی مجری خارجی این طرح پیش بینی شده بود که هیچ یک از این برنامه های عملیاتی اجرایی نشده است.
موضوع برقی کردن راه آهن شما با هدف افزایش ظرفیت خدمات دهی مسیر و توجه به محیط زیست شکننده مازندران از سال ۹۴ به صورت جدی مطرح بود. کارشناسان معتقدند در صورت اجرای این طرح ظرفیت جا به جایی بار در راه آهن شمال تا سه برابر قابل افزایش است.
طبق آمار راه آهن شمال در حال حاضر سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بار در این مسیر ریلی جا به جا می شود .
همچنین طرح برقی کردن راه آهن شمال میزان جا به جایی مسافر در این مسیر را هم ۲ برابر خواهد کرد و از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کنونی به حدود سه میلیون نفر خواهد رساند.
کاهش مصرف سوخت فسیلی و آلایندگی های ناشی از آن هم از دیگر مزیت ای برقی کردن مسیر راه آهن شمال است.