کرمان - ایرنا - معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از مرمت ۹۰ درصدی باغ بیرم‌آباد با همکاری و مشارکت موقوفات آستان قدس رضوی خبر داد.

به گزارش ایرنا، مجتبی شفیعی روز یکشنبه در تشریح این خبر به رسانه ها افزود: عملیات مرمت کوشک‌ ‌مرکزی، عمارت و حوض‌خانه باغ بیرم آباد کرمان به اتمام رسیده و عملیات کف‌سازی و محوطه‌سازی مسیر پیاده و همچنین احیای سر در این باغ نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بازسازی و مرمت این بنای تاریخی از سال ۱۳۹۴ در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: حصار باغ بیرم‌آباد که شامل برج‌ها و دیوارهای اطراف آن می‌شود در سال ۱۳۸۰ از سوی سازمان میراث‌فرهنگی مرمت شده است.

معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: هم‌اکنون مراحل پایانی مرمت باغ بیرم‌آباد با حمایت آستان قدس رضوی و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه قدمت باغ بیرم‌آباد به بیش از چهار قرن گذشته برمی‌گردد اظهار داشت: این باغ پس از مرمت کامل در قالب کاربری‌های مرتبط با صنعت گردشگری احیا می‌شود و در لیست جاذبه‌های گردشگری این استان قرار می‌گیرد.

باغ بیرم آباد یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی شهر کرمان است.

این باغ به مساحت ۴.۵ هکتار که در شرق شهر کرمان و در جوار بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ قرار گرفته و توسط بیرام بیگ افشار ساخته شده ‌است.

این باغ بر اساس وقفنامه موجود، در زمان قاجاریه توسط چهار تن از فرزندان قلی بیک به آستان قدس رضوی واگذار شده‌ است.