تهران-ایرنا- معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هفتمین جشنواره مروجان کتابخوانی با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخوانی نیازمند خلاقیت است برگزاری این جشنواره را فرصتی برای ترویج و اشتراک این خلاقیت ها و ایده های ناشی از آن دانست.

به گزارش ایرنا محسن جوادی، در اختتامیه جشنواره مروجان کتابخوانی که یکشنبه شب به طور آنلاین از صفحه مجازی جشنواره پخش شد، با اشاره به اهمیت کتابخوانی، گفت: کتابخوانی زایش خود را دارد، این جشنواره به صورت ستادی مدیریت شده است و از آن جهت اهمیت دارد که ما آرشیو افکار نداریم و این رویداد فرهنگی می‌تواند گنجینه‌ای از روش‌های ترویج کتابخوانی باشد.

معاون وزیر فرهنگی ادامه داد: این جشنواره بیشتر از آن مسابقه باشد فضایی برای جمع‌آوری ایده های خلاقه در ترویج کتاب است. در این برنامه بیش از ۹۰۰ نفر شرکت می کنند و ایده‌های خود را به ‌اشتراک می‌گذارند.

وی با اشاره به شرایط کرونایی برگزاری جشنواره، اظهار داشت: امسال به خاطر شیوع کرونا شرایط خاصی داشتیم و یک دوره استثنایی بود، اختتامیه هم حال و هوای کرونایی دارد اما  جای امیدواری است که چالش کرونا، برنامه را متوقف نکرد و ایده‌های نوتری برای ادامه برنامه‌ها به ما داد.

جوادی افزود: آن‌ها که طرح خود را دادند اما برگزیده نشدند، اجر کار آن‌ها باقی خواهد ماند.باید بدانید که با ترویج کتابخوانی ارج کشور دوباره به دست می‌آید، حتی آن‌ که به تهیه کتاب کمک می‌کند یا کتاب هدیه می دهد، یا آن‌ها که باشگاه‌های کتاب را راه می‌اندازند و حلقه‌های مختلفی که در چارچوب کتاب کار می‌کنند. جشنواره مروجان اقدامی ارزشمند است که می‌تواند، راهی به سوی روشنایی آینده باشد، در هر ملاحظه‌ای کشور را به آینده نورانی خودش نزدیک کند.

ترویج کتابخوانی ترویج آگاهی و دانایی است

دبیر هفتمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی، با ارایه گزارشی از روند برگزاری این دوره، گفت: امسال استقبال بیشتری از جشنواره مروجان کتاب شد. از نظر محتوایی نیز شاهد بهتر شدن همکاری‌ها هستیم. از سوی دیگر مروجان در مناطق کم برخوردار و محروم، بدون محدودیت سنی و موقعیتی در این برنامه شرکت کردند که بسیار امیدوار کننده است.

محسن حاجی زین‌العابدین، ادامه داد: امسال سه دوره داوری داشتیم و در دور دوم اعضای شورا داوری جدی را از میان بیش از ۷۰۰ اثر برگزیده انجام دادند و ۶۴ اثر آماده رفتن به مرحله نهایی شد و در نهایت ۲۱ اثر برگزیده و شایسته تقدیر داشتیم.

وی افزود: این جشنواره برد و باخت ندارد و هدف آن افزایش اندیشه و ارتقای فرهنگ کشور بوده، اگر کسی در این دوره شرکت کرده و برگزیده نشده، باید بداند که اثربخشی او همیشه در جهان باقی خواهد ماند، ترویج کتابخوانی ترویج آگاهی و دانایی است.

در بخش دیگری از این برنامه، احسان عبدی‌پور، خاطره‌ای از مطالعه کتاب سیا سنبو تعریف کرد که چگونه هم کلاسی‌هایش را به مطالعه این کتاب ترغیب کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد هر که کتاب می‌خواند و مردم را به خواندن یک صفحه کتاب تشویق می‌کند ایران را ترک نکند و برای صاف کردن کج و کولگی های کمک کند.

منصور ضابطیان، مروج برگزیده سال‌های گذشته، ضمن تشکر از تداوم این برنامه فرهنگی، گفت: در همه زندگی سعی کردم کتاب همانقدر که در زندگی من پررنگ بوده در زندگی دیگران هم چه خانواده چه مخاطب، اثرگذار باشد. این روزها کتاب خواندن سخت‌تر شده اما راه‌های میانبری هست که کتاب را به دست آورد و مطالعه کرد.

وی ابراز خوشحالی کرد که مروج کتابخوانی شناخته شده است و گفت: این عنوان‌ها کمی ترسناک است و کار را سخت‌تر می‌کند، مسئولیتی پشت این عنوان است که بار سنگینی است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، جشنواره مروجان کتابخوانی یکی از فعالیت‌های شبکه مروجان کتابخوانی کشور است که با هدف هم افزایی در حوزه فعالیت‌های ترویج کتابخوانی شکل گرفته است. این جشنواره تلاش کرده با شناسایی همه افراد، گروه ها و نهادهای فعال در حوزه کتابخوانی و مطالعه، با حمایت از فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه در این زمینه، به ارتقاء فعالیت‌های ترویج کتابخوانی کمک کند. ارزیابی اثربخشی و عملکرد جشنواره مروجان کتابخوانی و شبکه مروجان کتابخوانی کشور، نشان می‌دهد در طول نزدیک به هفت سال فعالیت این مجموعه، مبانی نظری و فلسفی ترویج کتابخوانی توسعه یافته و درک عمومی از این فعالیت‌ها رشد یافته است.

این جشنواره کمک کرده فهم عمومی از اقدامات ترویجی در زمینه کتابخوانی به صورت روشنی رشد یافته و افراد و گروه‌ها بر اساس نظریه پردازی‌های غنی در این حوزه، به اقدامات مبتنی بر بنیادهای محکم نظری فکر کرده و توسعه عملکردی داشته باشند.
 
جشنواره مروجان کتابخوانی، فعالیتی فرهنگی و مردم‌نهاد است که نباید آن را به چشم رقابت و مسابقه نگاه کرد. بلکه هدف اصلی آن رونق بخشیدن به ترویج کتابخوانی به عنوان فعالیتی انسانی و سطح بالا و فرهنگی است و بیشتر از رقابت، اصلاح رفتارهای مطالعاتی و اثربخشی خواندن را هدف غایی خود می‌داند.