ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ در استان با شیب ملایمی روبه افزایش است، گفت: تداوم روند فعلی به قرمز شدن شهرهای استان منجر خواهد شد و خطر موج چهارم کرونا در استان جدی است.

محمدمهدی شهریاری یکشنبه شب در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی افزود: فرمانداران، مدیران دستگاه های مربوطه و مردم باید خطر شروع موج چهارم کرونا را جدی بگیرند و بدون درنگ نسبت به اجرای دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت ها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه یک سال از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در استان می گذرد، اضافه کرد: در این مدت هم‌پای ستاد ملی، مدیران و گروه های مختلف تلاش های ویژه ای را انجام داده ایم که قابل تقدیر است.

استاندار آذربایجان غربی کارنامه نظام را در مدیریت بیماری کووید۱۹ بی نظیر دانست و اظهار کرد: با وجود هجمه های سنگین تبلیغاتی دشمن و پیش بینی هایی که برای تلفات بسیار در ایران بر اثر کرونا داشتند، اما به همت یک تلاش جمعی و ستاد فرا قوه ای، ایران عملکرد شگفت انگیزی داشته است.

شهریاری ادامه داد: بسیاری از کشورهای مدعی با وجود بهره مندی از امکانات و نیروی انسانی کافی در مدیریت کرونا زمین‌گیر شدند در حالی که در ایران با همه محدودیت های موجود اقدامات درخور شایسته ای انجام گرفت.

وی، اقدامات دولت تدبیر و امید در اجرای طرح تحول سلامت و ساخت بیمارستان ها را از جمله دلایل مدیریت موفق در مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: اگر این اقدامات صورت نمی گرفت، مشکلات زیادی به ویژه در آذربایجان غربی ایجاد می شد.

وی تامین زیرساخت های ارتباطی را دیگر اقدام شاخص دولت در مدیریت بیماری کرونا برای آموزش های مجازی و کسب و کارهای اینترنتی دانست و افزود: در آذربایجان غربی سال ۹۶، تنها ۱۷۰ روستا از اینترنت پرسرعت برخوردار بودند درحالیکه امروز این آمار به بیش از ۲ هزار روستا رسیده است.

استاندار آذربایجان غربی یکی از اقدامات شاخص استان در مدیریت امروز کرونا را افزایش بیمار یابی برای شناسایی سریع مبتلایان و قرنطینه افراد درگیر دانست و گفت: میزان بیماریابی در استان بیش از میانگین کشوری است.

شهریاری با اشاره به اینکه موردی از ویروس انگلیسی در استان شناسایی و گزارش نشده اس،  افزود: کیت های تشخیص ویروس انگلیسی در استان مهیا شده که به شناسایی سریع مبتلایان احتمالی کمک می کند.

وی تصریح کرد: میزان استفاده از ماسک در استان به ویژه در ادارات و صنوف کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، نشانه هایی مبنی بر آغاز خیز چهارم کرونا در آذربایجان غربی وجود دارد و از ۱۷ شهرستان استان هفت شهرستان نارنجی شدند.

تاکنون بیش از ۱۱۱ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.