به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان برنامه و بودجه کشور، این سازمان در پی انتشار گزارشی در رسانههای داخلی با عنوان «دومینوی پول پاشی در دوره نوبخت/ سازمان برنامه چگونه از جیب مردم، حقوق گروههای خاص را افزایش داد؟» اعلام کرد: در بخش اول گزارش منتشر شده در خصوص طرح تحول سلامت آمده است «طرح تحول سلامت به بهانه کاهش پرداختی بابت سلامت از جیب مردم بود که برخی کارشناسان به درستی نام آنرا «طرح تحول بودجه سلامت گذاشتند و عملاً موجب چندین برابر شدن تعرفه بخش درمان و افزایش شدید میزان درآمد پزشکان شد».
سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این ادعا اعلام کرده است: طرح تحول سلامت از ابتدای دولت یازدهم در نیمه سال ۱۳۹۲ درحالی آغاز شد که سهم پرداختی از جیب مردم بیمه شده در خصوص بستری در بخش بیمارستانهای دولتی به حدود ۴۰ درصد رسیده بود. درحالی که مردم میبایست ۱۰ درصد هزینههای درمان بستری در اینگونه مراکز درمانی را پرداخت میکردند.
همچنین هزینههای دارو و ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی با عنایت به افزایش نرخ ارز در سال ۱۳۹۱ بشدت افزایش یافته و بیماران برای خرید دارو و لوازم به خارج از بیمارستانها هدایت میشدند. در این شرایط طرح تحول سلامت به عنوان راهکار عملیاتی برای کاهش پرداخت مردم در هنگام دریافت خدمات بستری از بیمارستانهای دولتی به مرحله اجرا درآمد.
مهمترین دستاوردهای این طرح کاهش پرداخت از جیب مردم در خدمات بستری بیماران شهری به حداکثر۱۰ درصد و روستائیان به ۵ درصد بود. علاوه بر بهبود وضعیت کیفیت ارائه خدمات و ارتقاء هتلینگ بیمارستانها، با اجرای برنامه ماندگاری و مقیمی پزشکان در بیمارستانهای مناطق محروم، دسترسی مردم به خدمات تخصصی پزشکان در تمام نقاط کشور و در طول شبانهروز ایجاد شد.
بعلاوه، به منظور تقویت اجرای سیاستهای جمعیتی و کاهش میزان سزارین، پرداختی بیمار بابت زایمان طبیعی صفر و اعتباراتی برای درمان ناباروری نیز لحاظ شد. لذا مهمترین بسته طرح تحول برای کاهش پرداخت مردم و افزایش دسترسی مالی و فیزیکی به خدمات سلامت اختصاص یافت. بنابراین، نه تنها منابع مالی طرح تحول عمدتاً صرف پرداخت به پزشکان نشد، بلکه صرف پرداخت مابه التفاوت سهم بیمه تا ۹۰ درصد پوشش هزینههای پرونده بستری شده است. این در حالی است که سازمانهای بیمهگر میبایست ۹۰ درصد هزینههای بستری بیمه شدگان خود را پوشش میدادند.
شایان ذکر است با اجرای ویرایش جدید کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ که مبنای تعرفهگذاری است، ضریب k ارزشگذاری حق العمل و حق العلاج پزشکان افزایش نیافت و این ثبات تعرفهای (که میبایست بر اساس هزینه تمام شده خدمات بر مبنای افزایش تورم و هزینههای حقوق و دستمزد سالیانه افزایش می یافت) در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تداوم یافت.
لذا افزایش هزینههای بیمههای سلامت به دلیل اجرای طرح تحول نبوده بلکه بدلیل عدم اجرای راهنماهای بالینی و اتفاقاً کاهش هزینههای مردم در هنگام دریافت خدمات سلامت، عدم مدیریت صحیح تقاضای القایی و خدمات غیر ضروری بوده که منجر به دریافت خدمات ارزان قیمت و افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی شد.
در خصوص موضوع اعتبارات پیشبینی شده برای طرح تحول سلامت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نیز قابل ذکر است مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان، کل اعتبارات منابع عمومی سلامت در لایحه بودجه ۹۸ بوده و مختص طرح تحول سلامت نبوده است.
در خصوص افزایش حقوق و مزایای کارکنان بخش سلامت باتوجه به شیوع بیماری کرونا از اسفندماه ۱۳۹۸ تا کنون و پیشبینی تداوم آن در سال آتی و به منظور نگهداشت نیروی انسانی بهداشت و درمان و تقویت مراکز درمانی اقداماتی انجام شده که صدور مجوز به کارگیری و جذب بالغ بر۵۲ هزار نفر نیروی انسانی بهداشتی و درمانی از جمله آنهاست.
همچنین در این راستا، افزایش فوق العاده ویژه موضوع بند ۱۲ ماده ۵۴ دستورالعمل اداری استخدامی کارکنان غیر هیأت علمی دانشگاهها نیز اعمال شده است.