غلامحسین ولدی روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا با اشاره به اینکه مصرف سوخت ناوگان ریلی نسبت به جاده ای یک هفتم است، بیان کرد: حذف این تعداد خودرو از سطح جاده ها علاوه بر کاهش سوانح جاده ای باعث کاهش آلاینده های زیست محیطی و آلودگی صوتی می شود.
وی یادآور شد: از اوایل امسال تاکنون از مبداء ایستگاه رشت یک قطار مسافری به مقاصد تهران، مشهد و برعکس تردد می کند.
وی بیان کرد: برای رفاه حال شهروندان استان گیلان با پیگیری های صورت گرفته سازمان قطار پنج ستاره زندگی وارد ناوگان مسافری راه آهن شمال ۲ شده است.
مدیرکل راه آهن شمال۲ یادآورشد: برای ارائه خدمات مطلوب تر به ساکنان شهر لوشان و به منظور استفاده حداکثری مردم منطقه از خدمات حملونقل ریلی از اول آذر برای قطار رشت-مشهد و مشهد_ رشت در ایستگاه لوشان توقف دو دقیقه ای پیشبینی شده است.
پیش فروش بلیط قطارهای نوروزی از امروز آغاز می شود
همچنین در گزارش دیگری از روابط عمومی راه آهن شمال ۲ حاکی از آنست که پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای نوروزی بازه زمانی ۲۵ بهمن امسال لغایت ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ از امروز آغاز می شود اما فرایند پیش فروش حضوری بلیت قطارهای نوروزی روز چهارشنبه ششم بهمن ماه از طریق مراکز فروش بلیت صورت می گیرد.
فروش اینترنتی بلیت همه مسیرها به غیر از شهر مقدس مشهد و بالعکس ساعت ۷ صبح، همه مسیرهای منتهی به مشهد مقدس از قبیل رشت-مشهد و بالعکس به غیر از تهران – مشهد و بالعکس از ساعت ۱۲ ظهر و تمامی قطارهای مسیر تهران – مشهد و بالعکس از ساعت ۱۷ امروز( سه شنبه) آغاز می شود.
متقاضیان دریافت بلیت اینترنتی می توانند به نشانی www.rai.ir مراجعه و بلیت های خود را تهیه کنند. فروش بلیت تمامی مسیرها از طریق مراکز فروش نیز از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه آغاز خواهد شد.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید ِ، راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شد.
به گفته دست اندرکارانِ مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می شود.