سنندج- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان گفت: در راستای عملیاتی کردن راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سه بسته تحولی گویا، خوانا و برنامه ویژه مدرسه ( بوم) در مدارس دوره ابتدایی استان اجرا می‌شود.

صدیقه عبداللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از میان این بسته‌ها، بسته تحولی کلاس گویا در دوره پیش دبستان، مدرسه خوانا در دوره اول و دوم دبستان و بسته تحولی برنامه ویژه مدرسه یا بوم در دوره دوم دبستان اجرایی می‌شود .

وی افزود: بسته تحولی کلاس گویا در پنج درصد کلاس‌های پیش دبستان کردستان معادل ۱۱۱ کلاس برای یک هزار و ۱۰۸ نوآموز در سطح شهرستان‌ها و مناطق شانزده‌گانه استان اجرا می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان گفت: هدف این بسته ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستان و تربیت تمام ساحتی نوآموزان و کسب مهارت‌های گوش دادن و صحبت کردن به عنوان پیش نیازهای خواندن و نوشتن در فرایند یادگیری و تقویت مهارت‌های شناختی و غیرشناختی است.

وی اظهار داشت: برنامه ویژه مدرسه(بوم)، نیز برنامه‌ای است که با اعتماد به صلاحیت و توان مدرسه، مجوز برنامه‌ریزی درسی حجم معینی از زمان آموزش رسمی (۶۰ ساعت در طول یکسال) را به مدرسه واگذار می‌کند و شورای مدرسه در این برنامه جایگاه تصمیم گیری دارد.

عبداللهی اضافه کرد: هدف اصلی این بسته تحولی پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای‌، محلی، جنسیتی و فردی دانش‌آموزان و تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری و ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان محور توسعه محله است.

وی یادآور شد: این بسته سال ۱۳۹۷ در ۶۷۵ مدرسه، سال گذشته در یک هزار و ۱۵۰ مدرسه و امسال در ۱۰۰ درصد مدارس دوره دوم ابتدایی و اول متوسطه به تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه با هدایت ۴۰ مدرس کشوری در سطح استان در حال اجرا است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان  به تشریح بسته تحولی خوانا نیز پرداخت و گفت: طرح تحولی مدرسه خوانا نیز امسال در پنج درصد مدارس ابتدایی استان معادل ۹۶ مدرسه شامل مدارس دولتی، غیردولتی، شهری و روستایی در ۷۲۶ کلاس با پوشش بیش از ۱۹ هزار دانش آموز و هدایت و راهبری ۱۱ مدرس کشوری در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: این بسته به دنبال ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی و استقرار تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان است که شامل ارتقای مهارت‌های چهارگانه زبانی‌، گوش دادن‌ ، صحبت کردن‌، خواندن و نوشتن و آداب و مهارت‌های زندگی است.

عبدالهی  اظهار داشت: اجرای این طرح زمینه ایجاد تحول در نظام آموزشی را بر اساس چرخش‌های تحول آفرین سند تحول بنیادین را فراهم می‌کند و گفتمان مهارت محور جایگزین گفتمان دانش محور شده و در نظر است دانش آموزانی با ادب‌، مسوولیت پذیر و دارای عزت نفس بالا تربیت کند.

استان کردستان دارای ۳۰۰ هزار دانش‌آموز است که بیش از ۱۶۰ هزار نفر از آنان در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند.