رضوان حکیمزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره برنامههای نوروزی دانشآموزان افزود: عید و هنر و داستان که برنامهای نوآورانه و خلاقانه است، برای نوروز دانشآموزان درنظر گرفته شدهاست. این برنامه علاوه بر حرکت در راستای علایق دانشآموزان،در عین حال فرصتهایی را برای پرورش خلاقیت آنها ایجاد میکند و دانشآموزان درگیر فضای مجازی نمیشوند.
معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: پیکهای نوروزی در سه سال گذشته حذف شد، چرا که دستاوردهای خاصی برای یادگیری دانشآموزان نداشت و تکالیف این پیکها را بیشتر خانوادهها انجام می دادند. برنامه عید و داستان جایگزین شد که دانش آموزان در سه محور داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی بتوانند خلاقیتهای خود را بروز دهند و با کتاب انس بگیرند تا بواسطه نوشتن داستان مهارتهای نوشتن و از طریق داستان خوانی مهارتهای خواندن را تقویت کنند.
حکیمزاده یادآورشد: امسال با توجه به شرایط موجود و بررسی دستاوردهای سال گذشته یک تغییر کوچک در این برنامه اجرا شد و یک بستر هنری به آن اضافه شد.
وی ادامه داد: هر چند که دردستورالعمل برنامه عید و داستان پیشتر گفته شده بود که دانشآموزان میتوانند از بستر فیلم و نمایش و عکس و نقاشی هم استفاده کنند اما امسال به طور خاص با توجه به اهمیت آن، این هنر این را برجسته کردیم، از اینرو نام هنر هم به عنوان برنامه اضافه شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: دانش آموزان در سه محور مشخص شده عید، هنر و داستان میتوانند به خلق آثار در قالب نقاشی، عکاسی و ساخت فیلم بپردازند.
حکیمزاده افزود: همچنین برخی از موضوعات مشخص شده برای فعالیت دانشآموزان کرونا و زندگی در شرایط کرونا، دلتنگی و اشتیاق برای مدرسه، ترویج همدلی در قالب ساخت مدرسه و کار خیر برای مدرسه سازی و مدرسه یاری است.
به گزارش ایرنا، پیک نوروزی' که سابق بر این به عنوان یکی از رویکردهای وزارت آموزش و پرورش برای تعطیلات نوروزی شناخته می شد، همواره دارای بار روانی برای دانش آموزان بوده است.
در رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش که از سال ۹۶ کلید خورد، مقرر شد دیگر پیک های نوروزی توزیع نشود و به جای آن دانش آموزان توان خود را در داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی محک بزنند؛ پای قصه بزرگترها بنشینند و یا مشاهدات و احساس خود را در موضوعات مختلف در ایام نوروز به نگارش در آورند و یا مشاهدات خود را بصورت کلیپی به دوستان خود نمایش دهند.
از جمله اهداف این طرح را می توان در مواردی چون آشنا ساختن کودکان با کتاب، رفع فرآیند فرسایشی گریبان گیر دانش آموزان و والدین و ایجاد زمینه یادگیری بیشتر با تکیه بر نشاط در ایام خوش نوروز دانست. از اهداف دیگر این طرح، پرورش خلاقیت دانش آموزان با توجه به نقش داستان در انتقال ارزش ها و تقویت قوه تخیل است.
همچنین با توجه به اینکه داستان شنیدن و داستان گفتن با توجه به سبک زندگی امروزی کاهش یافته یا یک طرفه و مجازی شده است، این طرح می تواند موجب تقویت توان گفتاری، شنیداری و ابتکار دانشآموزان شود.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این ارتباط گفته بود: چاپ هر گونه پیک عید و اجبار خانوادهها و کودکان در این زمینه ممنوع است. طرح «عید و داستان» در سال جاری ادامه پیدا میکند و امسال نیز برای انس کودکان با کتاب اجرا میشود.