تهران – ایرنا – قطر و مصر که طی حدود ۴ سال اخیر روابط خود در همه زمینه‌ها را قطع کرده بودند بعد از انجام مذاکرات فشرده در کویت برای از سرگیری روابط و فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند اما در عین حال قرار شد این روابط در سطح کاردار باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، منابع آگاه از روند پیشرفت در مذاکره ها میان قطر و مصر خبر دادند و اعلام کردند که دو طرف روز گذشته (سه شنبه) به توافق درباره از سرگیری فعالیت سفارتخانه ها در قاهره و دوحه دست یافتند.

رسانه های منطقه ای و بین المللی در همین پیوند گزارش دادند که در راستای توافق سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العلا»ی سعودی و با هدف آشتی اعضا و رفع اختلاف ها میان عربستان، امارات و بحرین و مصر به عنوان متحد این ائتلاف از یک سو و قطر از سوی دیگر دیروز سه شنبه یک هیات سیاسی از مصر و هیات دیگری از قطر در کویت گفت و گوهای فشرده ای را انجام دادند.

دیدار هیات های سیاسی و مذاکره میان قطر و مصر به میزبانی کویت پس از حدود چهار سال تنش و اختلاف های سیاسی میان دو کشور برای نخستین بار در پی بیانیه آشتی سران اعضای شورای همکاری خلیج فارس در نشست العلا صورت گرفت.

بر پایه اعلام منابع دیپلماتیک در قاهره ، دو طرف مذاکره کننده در پایان توافق کردند که فعالیت نمایندگی های سیاسی خود را تا پیش از انتخاب سفیر در سطح کاردار از سر بگیرند.

این منابع اعلام کردند که هیات مصری در جریان گفت وگوهای سیاسی دو طرف در کویت پس از اعلام اولویت های قاهره برای بهبود روابط با دوحه قاطعانه از قطر خواستند که در امور داخلی مصر دخالت نکند.

در همین حال وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دو هیات رسمی قطری و مصری روز سه‌شنبه در کویت پس از بیانیه نشست سران در شهر العلا عربستان گرد هم آمدند تا درباره سازوکارها و اقدام های مربوط به مرحله آینده آشتی میان اعضا گفت ‌وگو کنند.

در  این بیانیه آمده که دو طرف در گفت و گوهای خود از امضای توافق العلا به عنوان گام‌ مهمی در اعتماد سازی و حل و فصل اختلاف ها استقبال کردند و در این زمینه راهکارهای لازم و تضمینی برای تقویت روند همکاری مشترک و مناسبات دوجانبه ارائه دادند.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی امارات پیش از این  اعلام کرد که یک هیات از این کشور و هیات دیگری از قطر روز سه شنبه در کویت گردهم آمدند تا برای نخستین بار پس از آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کنند.

خبرگزاری رسمی امارات در این باره نوشت که دیدار هیات های سیاسی قطر و امارات در کویت در پاسخ به توافقنامه آشتی سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف از سرگیری روابط قطر از یک سو و عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از سوی دیگر پس از بیش از سه سال تحریم دوحه انجام شد.

دو طرف در این دیدار به بررسی سازوکارها و اقدام های مشترک برای اجرایی کردن بیانیه سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست اعضا در شهر العلای عربستان پرداختند.

بر اساس آنچه خبرگزار امارات گزارش داد؛ دو هیات قطری و اماراتی بر اهمیت حفظ وحدت میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و گسترش فعالیت های مشترک اعضا در راستای حفظ منافع شهروندان این کشورها و توسعه صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست خود که ۱۶ دی ماه ۹۹ در شهر العُلا با هدف آشتی و مصالحه میان اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلاف های خود با «دوحه» پایان دادند.

بحران روابط میان عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ۹۶  آغاز شد.

این چهار کشور از همان زمان با زدن اتهام های گوناگون به دوحه از جمله حمایت از تروریسم، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و قطر را زمینی، دریایی و هوایی به محاصره درآوردند.

دوحه نیز با رد اتهام های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به کوشش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.