به گزارش ایرنا، چهارشنبه ۱۷ مرداد سال ۸۶ بود که با حضور مسوولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسوولان محلی، کلنگ احداث مترو ورامین به زمین خورد.
یکی از مطالبات مهم مردم جنوب شرق استان تهران، راه اندازی مترو و دسترسی آسان به شبکه قطار شهری پایتخت بود که در دور نخست سفر دولت نهم به شهرستان ورامین اجرای آن به تصویب رسید و ۱۷ مرداد سال ۸۶ کلنگ اجرای آن با تبلیغات فراوان و نمایش قطاری شیک و مجلل به زمین زده شد.
اجرای این پروژه ابتدا در اختیار شرکت راه آهن قرار گرفت ولی اعتراض مسئولان ورامین و پیگیری های آنان باعث شد تا این طرح ملی به شرکت مترو تهران واگذار شود ولی این امر نیز نتوانست از مشکلات اجرای آن به طور کامل بکاهد.
برگزاری جلسات متعدد هماهنگی مسوولان شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا با مسئولان مترو تهران به این امر منجر شد که اجرای این طرح ملی طی سه فاز شهرری تا قرچک، قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا انجام شود.
تأخیر در اجرای طرح و سنگاندازی برخی از مسئولان باعث شد تا بار دیگر اجرای این طرح به شرکت راهآهن واگذار شد و مقرر گردید که این طرح در حاشیه راهآهن سراسری تهران - مشهد اجرا شود.
راهآهن سراسری تهران - مشهد در مسیر عبور از شهرستانهای قرچک، ورامین و پیشوا، با مسیرهای ورودی روستاهای جنوبی این سه شهرستان برخوردار میکند که از دیرباز، با استقرار ایستگاه سوزنبانی، در هنگام عبور قطار، مسیر عبور خودروها مسدود میشد و در برخی ایستگاهها هر از چندگاهی به دلیل خطای انسانی، قطار با خودروهای عبوری برخورد میکرد.
راهآهن سراسری تهران - مشهد در شهرستان قرچک مسیر روستاهای محمدآباد، ولیآباد، داودآباد و پوئینک جنوبی، در شهرستان ورامین مسیر روستاهای باغخواص، موسیآباد، محور اصلی تهران - ورامین، شهرک باغ صالح، بلوار امام رضا(ع)، روستای محمدآباد و روستای قلعه بلند و در شهرستان پیشوا مسیر روستای قلعه سین، روستای کهنک و مسیر روستای سلمانآباد را قطع میکند.
طی سالهای گذشته و با همت دولت تدبیر و امید با اجرای زیرگذر باغخواص، زیرگذر ۱۵ خرداد، باغ صالح و پل روگذر امام رضا(ع) معارضان اجرای این طرح در محدوده شهرستان ورامین برطرف شده بود و با آغاز عملیات اجرایی ۲ زیرگذر در ورودی روستاهای محمدآباد و داودآباد قرچک گامهای اساسی در رفع معارضان در این ۲ تقاطع برطرف شد.
در محدوده شهرستان پیشوا نیز پل روگذر روستای قلعه سین و ورودی روستای محمدآباد عربها در حال اجراست و با نصب عرشههای پل، تا پایان دولت تدبیر و امید، این ۲ مسیر نیز زیر ترافیک میرود.
آخرین معارض اجرای قطار حومهای تهران - ورامین - پیشوا، پل روگذر موسوم به قاسم آباد است که به دلیل واقع شدن در مسیر اصلی، وجود کانال درجه یک انتقال آب و کمربندی جنوبی ورامین، اجرای آن با تأخیر مواجه شد که از روز گذشته و با رفع مشکلات اجرایی، عملیات احداث آن آغاز شد تا آخرین گام برای تکمیل این طرح مهم برداشته شود.
دولت به تمام تعهدات خود در حوزه راهآهن عمل کرد
فرماندار ورامین به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرا و تکمیل پل قاسم آباد، دولت به تمام تعهدات خود در حوزه راهآهن عمل کرد و مسیر برای افتتاح کامل قطار حومهای پیشوا - ورامین - قرچک - تهران هموار میشود.
حسین کاغذلو افزود: دسترسی آسان ساکنان حاشیه راه آهن به مناطق مسکونی و تردد ایمن و کم هزینه به تهران، یکی از خواسته های مهم مردم دشت ورامین است که با تکمیل زیرگذرها، روگذرها و خط چهارم قطار حومه ای تهران - ورامین - گرمسار محقق میشود.
وی گفت: با اجرای ۲ خط قطار حومهای تهران - ورامین - گرمسار در حاشیه ریل تهران - مشهد و بر اساس دستورالعملهای شرکت راهآهن، تردد خودروها از ریل باید به صورت زیرگذر و یا روگذر صورت گیرد که این مهم با اجرای ۲ پروژه پل روگذر امام رضا(ع) و زیر گذر ۱۵ خرداد شهرستان ورامین با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شد.
کاغذلو افزود: با اجرای پل روگذر امام رضا(ع)، تردد عابران به سمت دیگر راهآهن با مشکلاتی همراه شده بود که برای رفع این مشکل، سال گذشته عملیات احداث زیرگذر ویژه تردد عابران، زیر خط گرم تهران - مشهد اجرا و مورد بهره برداری قرار گفت.
وی اظهار کرد: پس از سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به شهرستان ورامین و اختصاص اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان، زمینه لازم برای تحقق یکی دیگر از وعدههای مسئولان شهرستان در احداث زیرگذر باغ صالح ورامین در یک اقدام جهادی و طی ۱۰ روز کاری در دستور کار قرار گرفت و با بهره برداری از آن، بخشی از مشکلات تردد مردم در این بخش از ورامین برطرف شد.
فرماندار ورامین از احداث پل روگذر جاده روستایی قاسمآباد به عنوان دیگر پروژه مهم شرکت راهآهن در این شهرستان یاد کرد و افزود: دولت با وجود تمامی محدودیتهای منابع مالی، اجرای این پروژه مهم را در دستور کار قرار داد و هم اکنون ستونهای ۲ طرف پل احداث شده است.
کاغذلو گفت: اجرای این پروژه با معارضانی از جمله امور آب و تعدادی از مالکان مسیر مواجه شده بود که با همکاری مسئولان استانی و همراهی شهروندان این مشکلات برطرف و با آغاز عملیات اجرایی، به زودی این طرح تکمیبل و زیر بار ترافیک قرار میگیرد.
تغییر در مسیر عبور خودروها
رئیس پلیس راهور شهرستان ورامین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با آغاز عملیات پل روگذر قاسم آباد، مسیر تردد خودروهای عبوری به سمت روستاهای جنوبی و محور قم - گرمسار تغییر پیدا کرده است.
سرهنگ داود عبدالملکی افزود: باتوجه به انجام عملیات عمرانی احداث روگذر قاسم آباد مسیر حدفاصل بلوار ۹ دی به جایگاه سی ان جی، این مسیر تا اطلاع ثانوی تعطیل و تردد خودروها به ۱۰۰ متر بالاتر و در ۲ مسیر رفت و برگشت شهرک گاز منتقل شده است.
وی اظهار داشت: مسیر جدید فقط قابل تردد برای خودورهای سواری و وانتبارها است وکامیونها و اتوبوسها تا بازگشایی مسیر، باید از از کمربندی شمالی (شهدای پرواز) استفاده کنند.
عبدالملکی گفت: باتوجه به مسدود بودن این مسیر، شهروندان برای دسترسی به روستای احمدآباد وسط (کوزهگران) میتوانند از مسیر منتهی به قشلاق امرآباد استفاده کنند.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوبشرق تهران واقع شده است.