به گزارش ایرنا ، رسول فرخی چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به دیدار خود با وزیر آموزش و پرورش گفت: مردم زمینهایی به آموزش و پرورش اهدا کردهاند که در برخی از این زمینها هیچ اقدامی رخ نداده است.
وی با اشاره به اینکه مدارسی در حوزه روستایی وجود دارد که ثروت آموزش و پرورش و کشور می باشند و هم اکنون بلااستفاده ماندهاند تصریح کرد: این اموال باید تبدیل به احسن شود و مدارسی را که امکان بهرهبرداری وجود ندارد با رعایت قانون برای اموری مانند اشتغالزایی و درآمدزایی بخش آموزرش و پرورش اجاره داده شود.
رتبهبندی و بیمه تکمیلی فرهنگیان، مشکلات و پایین بودن حقوق معلمان غیرانتفاعی، میزان حقوق نیروهای خدماتی مدارس و تعیین تکلیف زمینهای اهدایی مردم به آموزش و پرورش لاهیجان از جمله مهترین مباحث مطرح شده در این دیدار بود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگیان بویژه بازنشستگان از نحوه خدمات بیمه ای راضی نیستند تصریح کرد : در این دیدار در خصوص بیمه فرهنگیان به خصوص بازنشستگان و عدم رضایت عمومی از برخورد و رفتار خدمات دهندگان مواردی مطرح شد، بویژه مشکلات بخش خدمات دندان پزشکی مورد تاکید قرار گرفت.
فرخی با اشاره به اینکه رتبه بندی فرهنگیان از درخواست های به حق کارکنان آموزش و پرورش است و جای تشکر دارد که معلمان در این شرایط سخت اقتصادی با حقوق کم همچنان به دانش آموزان ارائه خدمت میکنند تصریح کرد: قانون رتبهبندی باید شامل بخش اداری و تمامی افراد جزء پرسنل آموزش و پرورش شود.
این نماینده مجلس هم چنین با اشاره به اینکه یک موضوع مهم معلمان مدارس غیرانتفاعی هستند که حدود ۱۳ درصد از بحث آموزش کشور را بر عهده دارند خاطرنشان کرد: در بیلبردهای تبلیغاتی این مدارس میبینیم به نفرات برتر کنکور که از مدارس غیرانتفاعی برگزیده شدهاند افتخار میکنند اما به معلمان خود دستمزدی در حد یکی دو میلیون تومان و حتی گاهی پانصد هزار پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: ما انتظار داریم با معلمان غیرانتفاعی بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی با مدارس قرارداد بسته و به استخدام مدرسه در آیند تا امنیت شغلی برایشان تامین شود.
فرخی تاکید کرد: پیشنهاد میدهم در زمان اعطای مجوز مدارس غیرانتفاعی از موسس تعهد اخذ شود که بهکارگیری معلمان بر اساس قانون کار و تحت بیمه تامین اجتماعی باشد.
رییس مجمع نمایندگان گیلان همچنین با اشاره به دستمزد پایین نیروهای خدماتی در مدارس تصریح کرد: این دستمزد ناچیز هم از اولیای دانش آموزان دریافت میشود و این نیروها حتی بیمه هم نمی شوند ، انتظار داریم این نیروها بر اساس چارت سازمانی بر حسب نیاز مدرسه حداقل به صورت نیروی شرکتی استخدام شوند .
وی در خصوص نیروهایی مانند حق التدریس، خرید خدمتی، نهضتی قبل و بعد از سال ۹۲ نیز در این دیدار با وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: وضعیت موجود برازنده جایگاه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیست و بایستی این موضوع به پایان برسد .
فرخی همچنین تاکید کرد: در این دیدار اشاره کردم که برخی از این نیروهای خدماتی چندین سال در آموزش و پرورش کار کرده و اکنون به دلیل شرایط سنی فرصتی ندارند تا در جای دیگری استخدام شوند.
پاسخ وزیر آموزش و پرورش به درخواستها
نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در خصوص پاسخ وزیر آموزش و پرورش در موضوع رتبهبندی معلمان به نقل از وی گفت: لایحه تنظیم شده و مراحل پایانی را در دولت میگذراند، انتظار میرود همراه لایحه بودجه به مجلس تقدیم شود و در صورت تصویب در مجلس از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.
به گفته وی ، وزیر آموزش و پرورش در خصوص معلمان مدارس غیرانتفاعی تصریح کرد : سامانهای تعریف شده که حداقل و حداکثر حقوق در آن لحاظ شده است، پرداختی معلمان غیرانتفاعی توسط موسس در آن درج میشود و این پرداختی در میزان شهریه مجاز دانش آموزان نیز موثر است و در صورت تخلف مدارس امکان شکایت از طرف معلمان با استناد به سامانه مهیا است.
رییس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : وزیر آموزش و پرورش در خصوص نیروهای خرید خدمتی تصریح کرده اند که ۲۴ ساعت کار آنها را برابر با ۴۴ ساعت در هفته لحاظ و پرداختی را در سراسر کشور یکسان سازی شده و این عزیزان پس از دریافت اولین پرداختی آن را ملاحظه خواهند کرد.
گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت ۳۶۸ هزار نفر جمعیت دارد.