مشهد- ایرنا- طرح تفصیلی حوزه میانی شرقی کلانشهر مشهد در نشست علنی شورای اسلامی این شهر بررسی و برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده پنج استان ارسال شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در نشست روز دوشنبه شورای شهر مشهد گفت: طرح تفصیلی پیشنهادی این محدوده امکان ارائه ضوابط و مقررات قابل قبول و منطبق با شرایط موجود و سیاست های ارائه شده را ندارد. 
محمدهادی مهدی نیا افزود: براین اساس ضوابط و مقررات طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه میانی شرقی کماکان نیازمند بررسی بیشتر است و به منظور برون رفت از شرایط فعلی و انجام هماهنگی های بیشتر، در حال حاضر طرح تفصیلی پیشنهادی بدون گزارش ضوابط و مقررات به کمیسیون ماده پنج ارسال و شهرداری مشهد مکلف است پس از تصویب اولیه طرح تفصیلی پیشنهادی در کمیسیون ماده پنج، پیش از تایید و تصویب نهایی ضوابط و مقررات این حوزه در کمیسیون مربوطه، گزارش ضوابط و مقررات را به تایید شورای اسلامی شهر برساند.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های عمده هسته‌های مرکزی شهرها فشردگی بافت است این موضوع در حوزه میانی شرقی نیز به دلیل فرسودگی بافت قابل مشاهده است و مقوله تامین خدمات اساسی مورد نیاز شهروندان را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد ضمن تعدیل سرانه‌های مورد نیاز پیش بینی شده در طرح جامع، به منظور افزایش میزان تحقق پذیری این کاربری‌ها باید در خصوص قطعات خدماتی پیش بینی شده در مالکیت خصوصی و در محدوده قطعات ساخته شده، تراکم های ساختمانی و میزان انتفاع مرتبط با این کاربری ها به نحوی پیش بینی شود تا مالکین نسبت به اجرای پروژه‌های خدماتی ترغیب گردند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از مهم ترین عملکردهای موجود در حوزه میانی شرقی، پایانه امام رضا (ع) است که پیش بینی مکان جایگزین این عملکرد در طرح تفصیلی حوزه جنوب شرقی و همچنین پیشنهاد کاربری تجاری در طرح تفصیلی حوزه میانی شرقی، گویای اهمیت توسعه آتی این مجموعه است.

حوزه میانی شرقی، با توجه به نام آن، در شرق شهر مشهد واقع شده و توسط بزرگراه همت در شمال و شرق، بزرگراه غدیر در جنوب شرقی، بزرگراه شهید کلانتری در جنوب، بولوار خواجـه ربیـع در شـمال غربی، خیابانهای شـهید کامیاب و کاوه، بولوار وحدت و هفده شهریور در غرب و بولوار امام رضا (ع) در جنوب غربی محصور شده است.

طرح ارائه خدمات شهرداری مشهد در ناحیه منفصل توس

طرح ارائه خدمات شهرداری در ناحیه منفصل توس از دیگر مصوبات جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر مشهد بود.
بر اساس این مصوبه شهرداری مشهد مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این مصوبه نسبت به پیگیری ابلاغ نهایی طرح راهبردی و تدقیق خط محدوده ناحیه منفصل توس از شورای عالی شهرسازی و معماری کشور اقدام کند.
همچنین طبق این مصوبه شهرداری مشهد مکلف است در صورت عدم ابلاغ طرح راهبردی توس و با توجه به بلاتکلیفی ساکنین و تبعات اجتماعی ناشی از نبود سند توسعه محدوده جهت پاسخگویی قانونی، پس از پایان مهلت مقرر در این مصوبه، اقدامات لازم جهت بازگشت به شرایط قبل از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در بهمن ماه سال ۹۱ در خصوص الحاق مناطق جمعیتی طرق و توس به شهر مشهد به عنوان ناحیه منفصل توس را ظرف یک ‌ماه در دستور کار قرار دهد.
تصویب لایحه اصلاح معابر شمال شهر، تصویب لایحه دستورالعمل صدور مجوز و نظارت بر بهره‌برداری از توقفگاه‌های عمومی، تصویب لایحه تثبیت یا تغییر نام‌های تکراری برخی معابر سطح شهر و تصویب لوایح تفریغ بودجه سال ۹۸ سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی، زمین و مسکن و اصلاح بودجه سال ۹۹ شرکت‌های ساخت و بهره‌برداری قطارشهری، سازمان حمل و نقل ترافیک و سازمان توسعه ارتباطات ترافیکی از دیگر مصوبات جلسه علنی امروز بود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در نطق این جلسه علنی گفت: کرونا یک درد مشترک جهانی است و برای پیشگیری از آن مشارکت مردم در کنار دولت و سایر دستگاه‌ها ضروری است.

حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: سال جاری با تمام تلخی‌ها رو به پایان است، نوروز امسال را با همه‌گیری کرونا آغاز کردیم و با پرهیز از تجمعات، مرگ‌ومیر کاهش یافت، برای نوروز ۱۴۰۰ نیز هشدارهایی داده شده است که اگر رعایت نکنیم، دوباره با مصیبت روبرو خواهیم شد. 
وی ادامه داد: شیوع کرونا تجربه‌ای برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و همچنین شناسایی فرصت‌ها و نکاتی بود که باید روی آن‌ها تمرکز می‌شد. 
 این عضو شورای اسلامی مشهد با اشاره به اجرای بدون توقف پروژه‌های شهری در این کلانشهر گفت: پل چهارسطحی آزادگان به‌ عنوان اولین پل در شمال شرق در بهار ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود.
وی افزود: تکمیل و بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح ابوطالب، تکمیل مسیر جلوخان فردوسی تا هارونیه با هدف تقویت فرهنگی منطقه، پردیس تئاتر مشهد و توقفگاه آزادی از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های درحال انجام است.

موحدی زاده ادامه داد: ایستگاه سلامت خط دوم قطارشهری نیز با ۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه در حال اجراست.