تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس دولت را موظف کردند تا سقف ۱۹ هزار میلیارد ریال از عوارض برق را صرف توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت سوم امروز- دوشنبه- در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بند(ج) تبصره ۶ موافقت کردند.

 در بند(ج) تبصره ۶ آمده است:عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰ /۸ /۱۳۹۴ به میزان ۱۰درصد  مبلغ برق مصرفی در سقف ۳۴ هزار میلیارد  ریال تعیین می‌شود و مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاههای کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند. منابع حاصله به‌صورت کامل تا سقف ۱۵هزار میلیارد ریال به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور و تا سقف ۱۹هزار میلیارد  ریال به حساب سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور به ترتیب صرف حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی ، جابجایی تیر برق روستایی ،تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری های تجدید پذیر  بویژه در استان سیستان و بلوچستان شود.

در ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور آمده است که دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرحهای توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرحهای مذکور هزینه می‌شود.