به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «امیر ناظمی» در نشست ارائه نتایج ارزیابی خدمات دولت الکترونیکی دستگاههای اجرایی که در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور «رضا باقری اصل» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات برگزار شد، تاکید کرد: برای درک بهتر این که فرآیندهای دولت به سمت الکترونیکی شدن رفتهاند، باید آن را در دسترس مردم قرار داد. اما اکنون این امکان به حد مطلوبی فراهم نیست.
هر روز یک خدمت الکترونیکی
بنابر ارزیابیهای صوررت گرفته، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی وزارتخانه برتر و بیمه مرکزی دستگاه برتر در ارزیابی دور ششم دولت الکترونیکی هستند. معاون وزیر ارتباطات درباره عملکرد بیمه مرکزی گفت: این سازمان از قبل فعالیتهای الکترونیکی شدن سرویسهای خود را آغاز کرده بود و اصلا نیازی به برگزاری جلسات برای پیادهکردن سرویسها نبود.
امیر ناظمی اشاره کرد: یکی از نقاط قوت بیمه مرکزی را ارائه سرویسهای ترکیبی به صورت G۲B۲C است. اقدام بیمه مرکزی در خصوص به کمک گرفتن بخش خصوصی و استارتآپها برای ارائه خدمات خود موجب شد تا سرویسهای بهتر و بیشتری از سوی آنان در اختیار مردم قرار بگیرد.
بنابر این گزارش اکنون ۹۸۰ خدمت الکترونیکی شده اند و چند قدم مانده تا یک هزار سرویس الکترونیکی را به شهروندان ارائه شود. طی دو سال گذشته که شورای اجرایی فناوری اطلاعات به طور جدی کار خود در عرصه الکترونیکی شدن خدمات را با مدیریت جدید آغاز کرده است، تقریبا هر روز یک خدمت دولتی، الکترونیکی شده است و هماکنون بسیاری از دستگاههای دولتی خدمات خود را به یکدیگر به صورت الکترونیکی ارائه میدهند اما مردم این خدمات را به صورت الکترونیکی دریافت نمیکنند.
به گفته ناظمی اکنون میزان تراکنشها در شبکه ملی تبادل اطلاعات نزدیک به۱۵۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده که نشان میدهد که بسیاری از فرایندها الکترونیکی شده است.
خدمات باید برای مردم محسوس باشد
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که در پاندومی کرونا توانسته اند از ظرفیت دولت الکترونیک برای برگزاری دادگاه و جلسات مجلس استفاده کنند، تاکید کرد: توافقاتی برای استعلام سوء پیشینه به صورت الکترونیکی با قوه قضاییه انجام شده و مشخص است آن ها در این باره عزم جدی دارند.
وی تصریح کرد: بخش عمدهای از اطلاعات املاک مانند کدپستی و متراژ ملک اکنون الکترونیکی شده و اطلاعات مالک بین دولت و قوه قضاییه رد و بدل می شود.
ناظمی افزود: به طور میانگین در دو سال گذشته هر روز یک خدمت دولتی، به الکترونیکی تبدیل شده است اما این خدمات برای مردم محسوس نیست چرا که این خدمات بین دستگاههای حاکمیتی الکترونیکی شده و در دسترس شهروندان نیست.
وی خاطر نشان کرد: اکنون تا راه اندازی ۱۴۰۰ خدمت دولتی به صورت الکترونیک فاصله زیادی نداریم و بیش از ۷۰درصد راه را طی کردهایم اما این امکان باید در دسترس مردم قرار بگیرد.
ارزیابی عملکرد ۱۰۵ دستگاه مختلف
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات هر سه ماه یکبار نسبت عملکرد الکترونیکی دستگاههای اجرایی را بررسی میکند. در این دوره ۱۰۵ دستگاه مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاند و تعدادی از دستگاهها نیز حاضر به شرکت در ارزیابی خدمات خود نشدهاند. بر اساس شاخصهای مدنظر شورا، بیمه مرکزی در تمامی شاخصهای مربوط به دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی رتبه اول را کسب کرده است.
رضاباقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در شرایطی که در آن قرار داریم، هیچ بهانه یا منع قانونی برای الکترونیکی خدمات وجود ندارد. اگر هنوز دستگاهی سرویسهای خود را الکترونیکی نمیکند تنها دو دلیل دارد؛ مقاومت بدنه یا مخالفت رئیس دستگاه با ارائه خدمات الکترونیکی.
باقری اصل تاکید کرد: برخی دستگاه ها مانند، نظام مالیاتی، پیشرفتی در زمینه دولت الکترونیکی نداشتند و به نظر میآید نظر مردم نیز متفاوت از این بررسی نیست. اکنون تمام انبارهای سازمان بنادر به سیستم دولت الکترونیک متصل شده اند و در تلاش هستیم تا انبارها قبل از تشریفات گمرکی به ویژه در حوزه کشاورزی نیز به دولت الکترونیک متصل شوند.
تلاش برای اتصال بیمارستانها به سامانه نسخه الکترونیک
با توجه به از دور خارج شدن دفترچه های بیمه و سوالاتی که مردم در اینباره دارند، باقری اصل گفت: اکنون ۴۰ میلیون نفر کاربر بیمه تامین اجتماعی و حدود ۴۰ میلیون کاربر کمیته امداد در بیمه سلامت هستند. اجرای طرح نسخه الکترونیکی به صورت پایلوت اجرا شده و بیش از ۲۰ هزار مرکز غیردولتی به این سامانه وصل شدهاند. برای اتصال کلینیکها، بیمارستان ها مراکز سلامت دولتی به سامانه نسخه الکترونیک تلاش می کنیم تا بیمهها از اردیبهشتماه هیچ پرداختی بدون نسخه الکترونیک به مراکز سلامت نداشته باشند.
وی درباره اتصال بانکها به دولت الکترونیک، گفت: اجرای دولت الکترونیک از سوی رییس جمهوری سه بار به بانک مرکزی در سه مصوبه ابلاغ و در جلسه نوزدهم شورا نیز به این موضوع تاکید شده است. مهمترین موضوع، الکترونیکی شدن اسناد و دریافت نکردن کپی مدارک است و عین بخشنامه را رییس کل بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ کرده است. امیدواریم بانک مرکزی دستورالعملها را اصلاح کند.
بنابر اعلام دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در ارزیابی دور ششم دولت الکترونیک، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی وزارتخانه برتر و بیمه مرکزی دستگاه برتر شدهاند. پس از وزارت کار، وزارت ورزش و وزارت ارتباطات در رتبههای بعدی رتبهبندی خدمات الکترونیکی قرار میگیرند و سازمان نقشهبرداری و سازمان فناوری اطلاعات نیز پس از بیمه مرکزی جزو سه دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی هستند.