رضوان حکیمزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره برگزاری امتحانات خردادماه دانشآموزان دوره ابتدایی اظهار داشت: ارزشیابی در دوره ابتدایی فرآیندی است و در مراحل مختلف همکاران به دانش آموزان بازخورد میدهند؛ بنابراین تاکید فقط روی ارزیابی پایان سال تحصیلی نیست.
وی افزود: ارزشیابی پایان سال تحصیلی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. امیدواریم این امکان میسر شود که ارزشیابی حضوری از نوع عملکردی در دوره ابتدایی به ویژه پایههای اول و دوم ابتدایی به صورت حضوری برگزار شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سال گذشته دستورالعملی ارسال شد که بر اساس آن، مدیران مدارس باید نظارت کامل بر ارزشیابی دانشآموزان از میزان یادگیری و تسلط آنها بر مهارتهای خواندن، نوشتن و حساب کردن داشته باشند.
حکیمزاده ادامه داد: بر اساس شیوهنامه ارسال شده به استانهای کشور مدیر هر مدرسه مسوول این میشود که یادگیری دانشآموزان را کنترل کند و این اطمینان را به دست آورد که هر دانشآموزی امکان دسترسی به یکی از این بسترهای آموزشی را دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: مدیران مدارس باید وضعیت یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کنند. همچنین به صورت خاص بر آموزش پایه اول و دومیها تمرکز شده و درخواست کردیم که ارزیابی دقیقتر از میزان تسلط آنها بر مهارت خواندن و نوشتن داشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدواریم شرایط کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت مناسبی قرار گیرد تا مدارس هم به صورت مرحلهای و پلکانی بازگشایی شوند.
حکیم زاده در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات دانشآموزان اظهار داشت: با توجه به تجربه سال گذشته وزارت آموزش و پرورش، امتحانات نهایی در پایان دوره نهم و دوازدهم به صورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد و هیچ موردی از اشکال و ابتلا به کرونا در میان دانشآموزان مشاهده نشده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پیشتر گفته بود: با توجه به تجربه موفق سال گذشته سعی میکنیم که آزمونهای پایانی ابتدایی به ویژه در پایه حساس اول و دوم به صورت حضوری برگزار شود تا این اطمینان حاصل شود که یادگیری مهارتهای اساسی مورد نظر از جمله نوشتن، خواندن و حساب کردن به دست آمده است.
حکیم زاده بیان داشت: اطمینان از یادگیری مهارتهای اساسی اولویت وزارت آموزش و پرورش برای فرایند آموزش در دوره ابتدایی است. مقوله اصلی در دوره ابتدایی، اطمینان از یادگیری بوده و اهمیت آموزش مهارتهای یادگیری در پایههای حساس اول و دوم دبستان دوچندان است.
وی افزود: باید به پایههای اول و دوم ابتدایی به عنوان شالوده تحصیل دانش آموزان، توجه ویژه شود، چون نبود یادگیری مناسب در این پایههای حساس، خطر ترک تحصیل را در سنین بالاتر به دنبال خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، در مجموع هشت میلیون و ۴۷۲ هزار دانشآموز کشور در مقطع ابتدایی تحصیل میکنند و از این تعداد سه میلیون مربوط به پایه های اول و دوم ابتدایی بوده که اغلب در مناطق شهری ساکن هستند.