تهران- ایرنا- رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: هرچند از هر گونه همکاری با خارجی‌ها و حضور آنها در صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور استقبال می‌کنیم، اما انتظار داریم به همت مسوولان، دستاوردهای به دست آمده در حوزه داخلی‌سازی و کاهش وابستگی‌ها حفظ شود.

«محمدرضا نجفی‌منش» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به متضرر شدن صنایع داخلی از خروج یکباره خارجی‌ها از بازار کشورمان متاثر از تحریم‌های آمریکایی، تصریح‌کرد: با این وجود، دستاوردها و برکاتی از این خروج حاصل شده که از جمله آنها ارتقای داخلی‌سازی و ساخت برخی قطعاتی که پیش از این وارد کشور می‌شد، قابل اشاره است.

این مقام صنفی تاکیدکرد: هر چند مسوولان ارشد وزارت صنعت بر ممانعت از ورود قطعات داخلی‌سازی‌شده تاکید دارند، اما می‌دانیم که در بسیاری موارد به دلایلی قوانین و دستورالعمل‌ها در کشور اجرایی نمی‌شود و در این زمینه، تولیدکنندگان داخلی نگرانند.

وی تصریح‌کرد: در همین دوره کمبودها، تحریم و مشکلات نشان دادیم که می‌توانیم کالای ایرانی بسازیم، اما تفکری هم در بین همگان وجود دارد که «مرغ همسایه غاز است» و همواره به خارج از کشور و واردات نظر دارند.

نجفی‌منش خاطرنشان‌کرد: هرچند به برداشته شدن تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی بسیار امیدواریم، اما در عین حال نگرانیم که به هزار و یک دلیل بخواهند واردات را توجیه و درهای کشور را به روی آن باز کنند.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ در فضای مثبتی که با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توان به آن امید بست، ضمن حفظ دستاوردها، نیروهای خارجی را در جهت توسعه داخلی و کاهش وابستگی‌ها هدایت کنیم تا شاهد رشد اشتغال و تولید در داخل باشیم.

نهادینه نشدن تحقیق و توسعه

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به رشد روزافزون صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی در جهان و مسکوت ماندن فعالیت‌ها در این حوزه در کشورمان ناشی از تحریم‌ها، یکی از کمبودها در این زمینه را نهادینه نشدن موضوع تحقیق و توسعه (R&D) و بی‌توجهی به آن برشمرد.

وی گفت: به‌طور مثال حدود هشت سال پیش یک مدل خودروی برقی در دانشگاه قزوین توسط محققان و مهندسان داخلی ساخته شد، اما هیچ‌گاه به دنبال توسعه آن نرفتیم، زیرا همواره نگاه‌ها معطوف به خارج از کشور بوده است.

نجفی‌منش یادآور شد: امروز تحولات عظیمی در صنعت خودروسازی جهان از جمله تولید خودروهای برقی و هیبریدی، دیجیتالی شدن خودروها، آلایندگی کمتر محیط زیست و غیره شاهدیم و حتی پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده دست‌کم ۴۰ درصد خودروهای جهان برقی شوند، اما در کشورمان به شدت در این زمینه‌ها ضعف داریم.

وی تاکید کرد:‌ در این مقوله نیازمند آموزش‌های جدید و توسعه هستیم که همکاری مشترک دولت، کارگر و را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، پیشتر «مهدی صادقی نیارکی»‌ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: بر اساس مجوز صادر شده از سوی شورای هماهنگی سران قوا، واردات نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه کالایی که به اندازه کافی در کشور تولید می‌شوند، ممنوع است و این ممنوعیت‌ها ادامه دارد.

وی بیان‌داشت: علاوه بر آن، وزارت صنعت درخصوص کالاهایی که به مرحله ساخت داخل می‌رسند از اعضای کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات، حمایت‌های تعرفه ای را تقاضا می‌کند.

برچسب‌ها