همدان-ایرنا- مدرس دانشگاه و عضو هیات داوری تصویرگری سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان گفت: سردیس مشاهیر اگر در یک مجموعه جمع آوری شود اثرگذاری بیشتری دارد.

به گزارش ایرنا، حسین اردلانی روز چهارشنبه در گردهمایی مشاهیر همدان با تاکید بر گسترش و توجه به فرهنگ و هنر در جامعه افزود: باید تعریف جامعی از فرهنگ و هنر تبیین شود و سپس آن را در جنبه‌های متفاوت هنری مانند ادبیات تکثیر کنیم تا بر حسب آن‌ها به طوری‌که نمایان‌گر فرهنگ همدان باشد بتوان سیاست‌گذاری کرد.

وی اظهار داشت: فرهنگ همدان نه تنها بر آثار باستانی و قدمت تاریخی بلکه در فضاهای اجتماعی پویای معرف فرهنگ عمومی تعریف می‌شود و ویژگی‌های خود را می‌گوید که باید روی آن‌ها متمرکز شد.

این نقاش،نویسنده و پژوهشگر در مورد ارزیابی مکان نصب و ساخت سردیس در فضاهای شهری و اثرگذاری بر روی تعاملات فرهنگی و اجتماعی شهروندان نیز گفت:

 برای معرفی و ایجاد توجه عمومی در شهر. سردیس‌های مشاهیر اگر در فضاهای متمرکز شهری نصب شود می تواند به خوبی برای همگان معرفی شود.

وی معتقد است، جانمایی برای هر اثر هنری بسیار اهمیت دارد چرا که سردیس‌های شهری در مجموعه آثار هنری محیطی ارزیابی می‌شود و محل نصب سردیس اهمیت دو چندانی برای ایجاد توجه عمومی و دستیابی به هدف‌های پیش‌بینی‌شده دارد.

اردلانی تاکید کرد: نورپردازی، ایجاد اختلاف سطح و متمایز کردن سردیس از جنس پایه و اختلاف رنگی یک اثر هنری در یک محیط شهری برجسته شده و چشم‌نواز می‌شود.

وی ادامه داد: با شناخت عناصر بصری و فراهم‌کردن ملزومات محیطی پس از نصب سردیس شاهد توجه عمومی شهروندان خواهیم بود.

هنرمند و مدرس دانشگاه برای جانمایی درست سردیس‌های مشاهیر در یک شهر نیز معتقد است: همدان یک باغ‌شهر است و از هر طرف به باغ و طبیعت و فضای سبز منتهی می‌شود، وجود فضاهای شهری در کنار باغ‌ها و فضای سبز موجب شده کمتر شاهد آلودگی در همدان باشیم.

وی گفت: اثر هنری در همدان باید وابستگی خود را به طبیعت حفظ کند و این نکته می‌تواند برای هنرمندان در استفاده از مصالح اقلیمی مانند سنگ موثر باشد.

به گفته وی، در کتاب تاریخ تحلیلی نقاشان معاصر همدان که بزودی توسط حوزه هنری استان در قالب دانشنامه منتشر می‌شود گفته شده که بیشتر هنرمندان شهر  به ویژه نقاشان همدانی حتما به الوند سر می‌زنند تا از طبیعت در کار خود استفاده کنند.