شیراز- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش اعلام کرد: برنامه "عید، هنر و داستان"  در ایام نوروز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی اجرا می‌شود و ارائه هر گونه تکلیف سنتی یا پیک نوروزی ممنوع است.

رضوان حکیم‌زاده که به‌منظور حضور در همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در شیراز به سر می‌برد، با اعلام این خبر اضافه کرد که برنامه دوره ابتدایی در ایام نوروز باید خلاقانه باشد تا فرصتی برای بروز استعدادی‌های هنری در کنار داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی فراهم شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزان می توانند در قالب فیلم، نقاشی یا عکاسی در قالب موضوعاتی چون دلتنگی برای مدرسه، دنیای با کرونا، دنیای  بدون کرونا، همدلی و مدرسه سازی آثار خلاقانه خود را ارسال کنند.

حکیم زاده افزود: دانش آموزان همچنین می توانند کتاب مورد علاقه خود را بخوانند و باز نویسی کنند و یا قصه‌های خلاقانه خود یا بزرگتر هایشان را روایت کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، انفرادی‌شدن آموزش و فراهم شدن فرصت مشارکت فعال دانش‌آموزان را در این امر، از جمله دستاوردهای دوران کرونا برشمرد و ابراز داشت: در فضای آموزش حضوری به دلایل متعدد امکان مشارکت فعال مهیا نبود؛ اما فضای مجازی فرصتی را فراهم کرد که  دانش‌آموزان با توجه به تفاوت های فردی تکالیف خود را ارسال و معلمان نیز با فراغ خاطر بیشتری بازخوردهای انفرادی به دانش آموزان بدهند و یادگیری آنها را هدایت کنند.

حکیم‌زاده مشارکت جدی خانواده‌ها در میدان آموزش را از دیگر دستاوردهای این دوران برشمرد و از نقش آفرینی و فرصت مشارکت خانواده‌ها یاد کرد.

او محدودیت‌های این دوران را نیز برشمرد و بیان داشت: یادگیری مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی که با تعامل رو در روی دانش‌آموزان با همکلاسی‌ها و معلمان میسر می شود، آسیب‌های روحی و روانی ناشی از دوری از اجتماعات، محرومیت از دوستی‌ها و فرصت‌هایی که برای رشد مهارت های اجتماعی در فضای حضوری فراهم می‌شود، در شیوع کرونا از دست رفته است.

وی یادگیری مهارت‌های سواد پایه در دوره ابتدایی را  یکی دیگر از چالش‌ها در مواجهه با شیوع کرونا ویروس برشمرد و گفت: این مهارت‌ها، پایه‌ای برای مقاطع بالاتر است و اگر دانش آموزی در این زمینه ضعف داشته باشد در سال های بعد نیز دچار مشکلاتی خواهد شد.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: سه ضلع عدالت آموزشی که دسترسی فارغ از نژاد و قومیت و مذهب است، باید در آموزش کودکان و به‌ویژه اتباع لحاظ شود.

وی با تاکید بر ضرورت هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای دستیابی به موفقیت همگانی، جلوگیری از بی‌سوادی، از میان بردن موانع یادگیری و تمرکز بر  فعالیت‌های متمرکز تاکید کرد.

عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش است

حکیم‌زاده  با اشاره به اینکه عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش است، اظهار داشت: اگر بتوانیم احساس ارزشمندبودن را به کودکان القا کنیم گامی مهم در راستای تحقق عدالت تربیتی برداشته‌ایم.

وی همچنین از ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با عنوان رویدادی مهم در سال ۱۳۹۹ یاد کرد و بیان داشت: پژوهش‌هایی که در حوزه علوم اجتماعی رفتاری انجام شده، حاکی از آن است که دانش‌آموزانی که از آموزش‌های اوان کودکی  پیش‌دبستانی بهره‌مند بوده‌اند، به‌صورت معناداری در مقطع ابتدایی و متوسطه موفق ظاهر می شوند.

وی افزود: کشورهایی که در شاخص‌های توسعه انسانی صاحب جایگاه هستند، از اهمیت پیش‌دبستانی غافل نشده‌اند و پوششی صددر صدی را در این حوزه رقم زده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام آموزشی کشور تاکنون بیشتر با روبنا سروکار داشته، ابراز کرد: با این حال، دوره ابتدایی را زیربنایی می‌دانیم که اگر درست ساخته و پرداخته شود بسیاری از مشکلات و معضلات آتی بر طرف خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر خلاف تصور عامه که اقتصاد را باعث مهاجرت می‌داند، تحقیقات اخیر نشان داده که بیگانگی هویتی و سردرگمی علت اصلی مهاجرت نخبگان و فرار مغزها بوده است.

حکیم‌زاده جوسازی‌های تبلیغاتی را باعث ایجاد تصورات مطلوب از زندگی در آن‌سوی مرزها شده است و ادامه داد:این موضوع باعث شده جوانان حسن نظری به وطن خود نداشته باشند؛ اما بروز کرونا باعث شد وجهه اصلی و نه‌چندان خوب جوامع سرمایه‌داری عیان شود.

فارس میزبان سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در سال ۱۴۰۰

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تنوع گوناگون فرهنگی و هنری در فارس این استان را از  ظرفیتی بی‌نظیر برای تقویت هویت کودکان بدل ساخته است، عنوان کرد: از همین رو است که فارس باعنوان میزبان سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در سال ۱۴۰۰برگزیده شده است.

مدیر کل آموزش‌وپرورش فارس نیز در همین زمینه عنوان کرد: اگر هویت ایرانی‌ ـ‌ اسلامی کودکان و دانش‌آموزان تقویت شود، ضمن کمک به توسعه علمی کشور، مانع از مهاجرت نخبگان خواهد شد.

فرهاد اسماعیلی با اشاره به اینکه تقویت هویت کودکان و دانش‌آموزان زمینه‌ساز ایجاد دبیرخانه "مبانی هویتی" با همکاری حوزه علمیه و امام جمعه شیراز شده است، گفت: در این حوزه همه نهادها و اقشار، به ویژه نخبگان علمی جامعه، اساتید حوزه علمیه و فرهنگیان باید دست‌به‌دست هم دهند تا موفقیت حاصل شود.

وی همچنین به میزبانی استان فارس را برای همایش ملی کودکان ایران ‌اسلامی فرصتی مغتنم برای حضور یکدل و دغدغه‌مندانه دانست و گفت: هویت در دوران کودکی شکل می‌گیرد و در این سنین حساس است که می‌توانیم فرزندان خود را از تمدن تاریخی و ریشه‌دارشان آگاه کنیم.

همایش ملی آموزش دردوران همه‌گیری کرونا (فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها) که چهارشنبه در شیراز آغاز شده است، به مدت دو روز ادامه یافت و امروز به کار خود پایان داد.

در انتهای این مراسم از پوستر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی دوره پیش دبستانی که قرار است اوایل سال ۱۴۰۰ در شیراز برگزار شود، رونمایی شد.