علی خاکی صدیق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، افزود: هم زمان با شیوع ویروس کرونا و امکان نداشتن حضور دانشجویان در دانشگاه ها، باید روشی برای ادامه آموزش ها انتخاب می شد که در بین روش های غیرحضوری به آموزش الکترونیکی رسیدیم.
وی با بیان اینکه تعدادی از دانشگاه ها قبل از شیوع ویروس کرونا تجربه برگزاری آموزش الکترونیکی داشتند، گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ دانشگاه خوب و بزرگ کشور، ۲ دهه آموزش الکترونیکی پشت سر گذاشته بودند و آمادگی برگزاری کلاس های مجازی را داشتند. البته برخی دانشگاه های غیردولتی هم از قبل شیوه آموزش الکترونیکی داشتند؛ چرا که شیوه پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها غیرحضوری بود.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ها با دستورالعمل ها و تشکیل کارگروه آموزش الکترونیکی در سطح وزارت علوم، کلاس های مجازی را از اسفند ماه ۹۸ آغاز کردند، افزود: در تعطیلات نوروز ۹۹ بسیاری از همکاران در دانشگاه ها مشغول آموزش الکترونیکی بودند و نوروز استثنایی پشت سر گذاشتیم؛ چرا که درگیر تولید محتوا یا تهیه زیرساخت های آموزش مجازی بودند.
خاکی صدیق ادامه داد: در پایان ترم دوم سال تحصیلی گذشته بیشتر آموزش ها به سمت الکترونیکی رفته بود، اما فراز و نشیب هایی هم داشتیم. چون اعضای هیأت علمی و دانشجویان با این روش آشنا نبودند؛ البته در تابستان برخی از این کاستی ها جبران شد. در ترم اول سال تحصیلی جاری، دانشگاه ها با تجربه بهتری به سمت آموزش الکترونیکی حرکت کردند و نرم افزارها را شناخته بودند.
معاون وزیر علوم اصلی ترین چالش آموزش های مجازی را برگزاری مجازی دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی دانست و تاکید کرد: یکی از چالش های جدی آموزش های الکترونیکی دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی و در اختیار داشتن امکانات نرم افزاری برای آنلاین برگزار کردن این درس ها است. در این زمینه تعدادی از دانشگاه های خوب کشور دروس عملی و آزمایشگاهی را مجازی برگزار کردند و نتایج خوبی به دست آمد، اما تعداد این دانشگاه ها محدود است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با تشریح مشکلات دروس مجازی و امتحانات پایان ترم، اظهار داشت: وزارت علوم با دریافت مشاوره از کارشناسان خبره، از فروردین ۹۹ اولین دستورالعمل های امتحانات پایان ترم را به دانشگاه ها ابلاغ کرد. حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، امتحانات دروس الکترونیکی به صورت مجازی برگزار می شد؛ چرا که امتحان صحیح تری است.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه آموزش ها نباید در کشور متوقف می شد و جهاد دانشگاهیان در این زمینه مانع از این اتفاق شد، گفت: آموزش عالی کشور از سیستم آموزشی الکترونیکی پیشرفته میان کشورهای دیگر برخوردار است و مطالبه همکاران دانشگاهی هم ادامه آموزش های الکترونیکی و حضوری به صورت ترکیبی است. این دستاورد حتی بعد از پایان شیوع ویروس کرونا نباید رها شود.
به گزارش ایرنا، سومین ترم کرونایی در قالب آموزش های الکترونیکی همچنان در دانشگاه ها جاری است و در نوروز ۱۴۰۰ کلاس های مجازی برگزار نمی شود.