تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

سنندج - ایرنا - نانو، فناوری نوینی است که امروزه با سرعت هرچه تمام‌تر در میان جوانان و نوجوانان کشور در حال رشد بوده و در صدد است نسل آینده‌ساز کشور را به دنیایی جدید وارد کند.

به گزارش ایرنا، فناوری نانو که از آن با عنوان موج چهارم انقلاب نام می‌برند انسان را وارد دنیای علمی جدیدی از داده‌های اتمی و مولکولی کرده و زمینه‌ای فراهم می‌کند که به تمام گرایش‌های علمی دسترسی پیدا کند.

ورود دانش‌آموزان به این فناوری و برگزاری المپیادهای نانو و رقابت تنگاتنگ با یکدیگر زمینه‌ای فراهم می‌کند تا این نسل آینده‌سازبا علوم و فناوری‌های نوین بیشتر آشنا شده و آینده‌ای علمی برای کشور رقم بزنند.

براین اساس تاکنون ۱۰ دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو در سطح کشور برگزار شده و  مرحله نهایی یازدهمین دوره این المپیاد نیز به میزبانی چهار استان فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کردستان در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ اسفند با حضور ۲۹ راه‌ یافته به این مرحله برگزار شد.

مرحله نهایی المپیاد نانو تکنولوژی قطب غرب کشور با حضور ۱۵ نفر از این تعداد دانش‌آموز راه‌یافته به میزبانی استان کردستان و شهر سنندج برگزار شد و با توجه به اینکه ۱۳ نفر از برگزیدگان دانش‌آموزان استان کردستان ، یک نفر همدان و یک نفر ایلام بود، افتخار میزبانی این رویداد علی نصیب سنندج شد.

سیمین محمدی دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه فرزانگان ۲ سنندج یکی از دانش‌آموزان کردستانی راه‌یافته به مرحله نهایی یازدهمین دوره المپیاد نانو تکنولوژی است که از کلاس نهم و از طریق پژوهشسرای دانش‌آموزی با نانو آشنا شده است.

نانو وسعت دید را بیشتر می‌کند

این دانش‌آموز کردستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال اول آشنایی‌ام با نانو هرچند کلاس‌هایی را در مدرسه نیز برگزار کردند وبا منابع و المپیاد تا حدوی آشنا شدم ولی آن را خیلی جدی نگرفتم  اما پس از آن خیلی جدی‌تر وارد عمل شده و با مطالعه منابع بیشتر با نانو همراه شدم.

وی در پاسخ به این سوال که نانو لطمه‌ای به درس وارد می کند یا نه گفت: نانو مثل المپیادهای دیگر منابع زیادی ندارد که به درس خیلی لطمه بزند هرچند شاید گاهی این اتفاق بیفتد اما اگر انسان هدف داشته باشد و با برنامه پیش برود می‌تواند به هر 2 مورد برسد.

محمدی  معتقد است، از وقتی که با نانو آشنا شده وسعت دیدش به مسائل اطرافش کاملا تغییر کرده و خیلی از چیزهایی که در اطرافش می‌بیند را تحلیل می‌کند و علاوه  بر آن برخی از مطالب درسی همانند فیزیک وشیمی  در مدرسه برایش کاملا تکراری است چون از طریق نانو آن را قبلا یاد گرفته است.

وی یادآور شد: به عقیده من نانو یا هر علم دیگری اگر بتوانی درست وارد آن شوی دید جدیدی از دنیا به انسان می‌دهد.

این دانش‌آموز برگزیده کردستانی قرار بوده که امسال در المپیاد شیمی نیز شرکت کند اما شرایط تحصیل در سال جاری بدلیل شیوع ویروس کرونا این فرصت را از وی گرفته اما گفت: تا جایی که بتوانم و فرصت داشته باشم سعی می‌کنم در المپیادهای علمی شرکت کنم.

وی در مورد نحوه برگزاری مرحله نهایی المپیاد نانو در این شرایط کرونایی نیز اظهار داشت: این المپیاد قبلا در تهران برگزار می‌شد اما امسال به توجه به شرایط موجود در شهرهای خودمان برگزار شد و ایمنی لازم در این زمینه رعایت شده وتست پی‌سی آر هم دادیم.
محمدی اظهار داشت: طی سه روز برگزاری این مرحله تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و پارسال کارها گروهی بود اما امسال انفرادی شده با فصله‌‍گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

ادیب سبحانی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی مدرسه زانیاران سنندج اوابسته به دانشگاه کردستان ز دیگر دانش‌آموزان کردستانی راه‌یافته به مرحله نهایی یازدهمین المپیاد نانو است که حدود ۱۳ سال پیش که ساکن یکی از کشورهای خارجی بوده از طریق ستاد نانو که از یاران به آن کشور رفته‌اند با نانو آشنا می‌شود.

وی از همان زمان و با مشاهده شی ‌توپ مانند (باکی بال) که از اولین مباحث نانو است به این تکنولوژی علاقمند شده و برایش انگیزه می‌شود که  وارد این راه شود و در دهمین المپیاد نانو موفق به کسب مدال برنز می‌شود و متظر است که ببیند امسال چه نتیجه‌ای بدست می‌ آورد.

این برگزیده المپیاد نانو یادآور شد: نانو تاثیر بسیار مثبتی در آینده درسی‌ام داشته و مطالبی که از طریق نانو فرا گرفته‌ام شاید همسن وسالانم در دانشگاه به آن مباحث برسند بنابراین می توانم به جرات بگویم سطح فکری را کاملا بالا می‌برد.

درآمدزایی با نانو

وی اظهار داشت: دانش‌آموزانی که در دوران تحصیل خود با نانو آشنا شده و یافته‌های پژوهشی و علمی را از این طریق بدست آورده‌اند می‌توانند در آینده و دوران دانشجویی از این داشته‌ها برای خود درآمدزایی نیز بکنند.

سبحانی با بیان اینکه المپیادها بویژه المپیاد نانو می تواند پلی برای رشد فکری انسان باشد گفت: وقتی فردی قبل از کنکور با نانو آشنا شده وارد دانشگاه نیز بشود از لحاظ فکری از سایر دانشجویان متمایز است چون بیشتر مباحث برایش تکراری است و قبلا آنها را فرا گرفته است.

وی اضافه کرد: هرچند شاید شرکت در المپیادهای علمی از جمله نانو بیشتر وقت یک دانش‌آموز را بگیرد و در جاهایی به درس‌های خودش نرسد اما برآیندگری نشان می‌دهد که شیرینی‌های آن بر سختی‌هایش می‌چربد.

این دانش‌آموز کردستانی به برگزاری این دوره از المپیاد نانو نیز اشاره کرد و یادآور شد: امسال برگزاری یازدهمین دوره نانو مثل سال گذشته جذابیت نداشت بدلیل اینکه با هم نبودیم کارها به جای گروهی انفرادی بود و تبادل تجربه‌ای که قبلا صورت می‌گرفت امسال انجام نمی‌شد.

ایجاد مکانی برای تبادل تجربه

وی اظهار داشت: در حال حاضر شرایط سخت‌افزاری نانو در استان فراهم است اما مکانی که برگزیدگان این المپیاد علمی بتوانندگردهم آمده و با هم تبادل نظر و تجربه کنند در استان نداریم.

سبحانی افزود: ‌پژوهش‌سراهایی که وجود دارند نیز در حد دانش‌آموزی است اما برگزیده‌های زیادی هستند که از چرخه دانش‌آموزی خارج شده و الان دانشجو بوده و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند بنابراین اگر مکانی برای جمع شدن این افراد کنار هم و تبادل تجربه باشد می‌توان با خلق ایده و فکری اشتغالی را نیز تولید کرد.


چهار استان کشور میزبان المپیاد یازدهم

سرپرست المپیاد و جشنواره فناوری نانو تکنولوژی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله نهایی یازدهمین دوره المپیاد نانو در چهار استان کشور و با حضور ۲۹ دانش‌آموز مدال آور برگزار شد.

نسیم ذوقی افزود: دانش‌آموزان راه‌یافته به این مرحله طی سه روز کارهای عملی و  آزمایشگاهی خود را که به دلیل شیوع کرونا مقداری عقب افتاده بود انجام دادند و هفته آینده یعنی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اسفند نمونه‌هایشان را بصورت آنلاین تحویل می‌دهند و اختتامه آن نیز ۲۵ بصورت آنلاین برگزار می‌شود .

بخش دانش آموزی المپیاد علوم و فناوری نانو هر سال برای دانش آموزان پایه‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار و شرکت‌کنندگان در سه مرحله رقابت می‌کنند. مرحله اول یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، شهریور سال جاری در قالب یک آزمون مجازی با سوالات تستی در سامانه آزمون باشگاه نانو برگزار شد.

در مرحله دوم این المپیاد که مهر امسال در ۱۹ شهر و ۱۷ استان، در قالب آزمون تستی - تشریحی، برگزار شد، ۴۱۸ دانش آموز منتخب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور با هم به رقابت پرداختند که در نهایت ۳۰ نفر برای حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند.

استان‌ کردستان با ۱۳ دانش‌آموز برگزیده، مقام اول کشور را در این مرحله از المپیاد کسب کرد و استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، هر کدام با سه برگزیده به صورت مشترک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

مرحله نهایی المپیاد نانو تکنولوژی قطب غرب کشور روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ اسفند مجتمع آزمایشگاهی تیزهوشان ناحیه ۲ سنندج برگزار می‌شود.

المپیاد دانش‌آموزی نانو رویداد مورد تایید بنیاد ملی نخبگان است و در راستای تفاهم‏نامه میان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در سال جاری با همکاری و هماهنگی این دو نهاد برگزار شده است.