به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سید جواد حسینی در نوزدهمین نشست گفتوگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و سایر دستگاههای دولتی که با محوریت موضوع گفتوگو بر محور تحول با حضور وزرای آموزش و پرورش و میراث فرهنگی در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، افزود: در طراحی و پوشش لباس و همچنین هویت اسلامی-ایرانی، فضاهای آموزشی دو موضوع مشترک آموزشوپرورش و میراث فرهنگی و گردشگری برای همکاری است.
۵۰ مدرسه ماندگار وجود دارد
مهر اله رخشانیمهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار داشت: تعداد مدارس ماندگار آموزشوپرورش ۵۰ واحد است که باید برای نگهداری آنها چارهای اندیشیده شود. برای تعمیر و نگهداشت مدارس ماندگار، نیازمند منابع مالی هستیم؛ لذا از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انتظار همکاری داریم.
وی ادامه داد: پیشنهاد میکنیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ردیف اعتباری برای نگهداری و تعمیر مدارس ماندگار در بودجه خود بگنجاند.
استفاده سالانه بیش از چهار میلیون روز فرهنگی از مراکز رفاهی و گردشگری آموزش و پرورش پیش از کرونا
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با ارائه آمار و ارقام مراکز رفاهی، فرهنگی و گردشگری آموزشوپرورش گفت: برای توسعه مراکز رفاهی و گردشگری از بودجه دولتی استفاده نمیکنیم؛ بلکه این مراکز با استفاده از درآمدهای خود توسعه مییابند.
وی افزود: قبل از شیوع کرونا سالانه بیش از ۴ میلیون روز فرهنگی از مراکز رفاهی و گردشگری آموزش و پرورش استفاده میکردند. لذا این موضوع میتواند موردتوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قرار گیرد و همکاری بیشتری با آموزشوپرورش داشته باشد.
الهیار عنوان کرد: توجه آموزشوپرورش به ایجاد و توسعه مراکز درمانی است. اکنون ۱۴ مرکز درمانی بهصورت رایگان یا نیمه رایگان به بازنشستهها ارائه خدمت میکنند.
وی ادامه داد: آموزشوپرورش در حفظ و انتقال میراث معنوی فعال است و فعالیتهایی مانند؛ شاهنامهخوانی، حافظ خوانی و ... را در فعالیتهای خود قرار داده است، بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میتواند برای احیای این سنت حسنه، با آموزشوپرورش همکاری کند.
۹ رشته به مرتبط با میراث فرهنگی در هنرستانها وجود دارد
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: از ۱۶۰ رشته کاردانش، تعداد ۹ رشته مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است که این رشتهها پنج درصد رشتههای کاردانش را تشکیل میدهند. تمایل داریم با رعایت استانداردها، رشتههای مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را توسعه دهیم.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۷۰۰ هنرجو در رشتههای مرتبط با گردشگری تحصیل میکنند و هرسال ۶۰۰ نفر از این هنرجویان این رشتهها فارغالتحصیل می شوند که این آمار نسبت به نیاز جامعه بسیار کم است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش بر ضرورت توسعه رشتههای؛ «مهمانداری» و «هتل داری» و رستوران تأکید و عنوان کرد: در شاخه فنی و حرفهای ۵۰۰ هنرجو در رشتههای مرتبط با گردشگری در حال تحصیل هستند.
نوزدهمین نشست از سلسله نشستهای گفت و گوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفت و گو بر محور تحول با حضور علیاکبر مونسان؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزشوپرورش استانهاو مدیران کل میراث فرهنگی و گردشگری سراسر کشور و روسای ۷۶۰ منطقه آموزشوپرورش کشور بهصورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) برگزار شد.