شیراز-ایرنا-مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت:مشکل اساسی کشور ما تحمل‌ناپذیری افراد است که نقدناپذیری از همین کم تحملی حاصل می‌شود؛برگزاری مناظره دانش‌آموزی فرصت مناسبی برای تقویت روحیه گفت و گو و انتقادپذیری بین دانش‌آموزان و همچنین جامعه است.

فرهاد اسماعیلی در آیین برگزاری مرحله نهایی نخستین دوره مناظره دانش‌آموزی در استان فارس، بیان کرد: این مناظره‌ها در حد بحث‌های دانشگاهی و علمی است و من با شنیدن این مباحث بسیار نسبت به شما دانش‌آموزان امیدوارتر شدم؛ چرا که وقتی نسل ما اینچنین می‌تواند مناظره و بحث کند و تحمل نقد را دارد گواه رشد فرهنگی و اجتماعی در بین دانش‌آموزان است.

مطلب مندرج در پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس به نقل از وی حاکی است: افق اندیشه‌ها در بین دانش‌آموزان گسترده شده است و این قابل تامل است به گونه‌ای که به ما این نوید را می‌دهد که در آینده قطعا شاهد جامعه‌ای پویا، فهیم و عمق‌نگر هستیم.
وی ادامه داد: موضوعات متنوع و بسیار ژرف‌ و عمقی است و پیشنهاد می‌کنیم که سازمان دانش‌آموزی این مناظره‌ها را برای مسئولان آموزش‌و پرورش در مقابل دانش‌آموزان نیز برنامه‌ریزی کند، چرا که تراز دانش‌آموزان بسیار علمی است و عالمانه به مسائل نگاه می‌کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه باید به نظریات روز دنیا و تجربیات روزانه نزدیک‌تر شویم و با نگاه وسیع به مسائل بپردازیم، از دانش‌آموزان خواست تا از بکار بردن قیدهای مطلق و مطلق‌گرایی پرهیز کنند و در بحث‌های تحقیقی به دنبال منابع موثق علمی بروند تا همواره بتوانند در مباحث با منطق تحقیقی و علمی عمل کنند.

اسماعیلی ادامه داد: این دوره از مناظره ویژه دانش‌آموزان پایه‌های نهم تا دوازدهم تدارک دیده شد زیرا در این بازه سنی پرورش تفکر نقادی و  هوش کلامی و تحلیلی دانش آموزان بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم گفت:اجرای این طرح در استان شور و هیجان خاصی را در بین دانش‌آموزان ایجاد کرد به طوریکه ۱۷ تیم دانش‌آموزی از ۱۱ منطقه استان در قالب ۹ گروه خود را آماده این دوره از مسابقات مناظره‌ای کردند.
امید اسماعیلی افزود: مرحله اول این مناظره‌ها از ۲۶ بهمن ماه ۹۹ آغاز شد و به مدت دو روز ۹ گروه دانش‌آموزی باهم به رقابت پرداختند و به صورت تک حذفی تیم‌های برگزیده به دور بعد مناظره راه یافتند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در دوره اول اجرای این طرح و به دلیل شیوع بیماری کرونا مناظره کنندگان به صورت ویدئویی در مقابل یکدیگر قرار داشتند و دو نفر داور با حضور در هر یک از محل‌های مناظره‌کنندگان و یک نفر کنترل کننده کل برنامه مناظره نیز به صورت ویدئویی و از مرکز استان در اجرای هر چه بهتر روند مناظره حضور داشتند.

اسماعیلی در ادامه افزود: تیم‌های راه یافته به مرحله نهایی پس از ۴ دوره مناظره مشخص شدند و در مرحله نهایی شاهد مناظره تیم دختران ناحیه یک شیراز در مقابل تیم کوهمره نودان و در گروه پسران نیز شاهد مناظره تیم پسران ناحیه یک شیراز در مقابل تیم اقلید بودیم که دختران کوهمره نودان و پسران ناحیه ۱ شیراز حایز مقام های نخست این مسابقات شدند.

وی افزود:تیم‌های دانش‌آموزی شرکت کننده در این مناظره از نواحی ۴ گانه شیراز و شهرستان‌های اقلید، مرودشت، فسا، کوهمره‌نودان، خفر، سروستان و کازرون بودند که در قالب ۱۷ تیم در ۶ گروه دختر و ۳ گروه پسر بودند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: هر تیم مناظره متشکل از ۵ نفر بوده است که یک نفر مربی پیشتاز به عنوان سرپرست تیم و ۲ دانش‌آموز مناظره کننده و ۲ نفر محقق از اعضای هر تیم هستند که محققان مسئولیت تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص موضوع مناظره و جمع‌آوری دلایل مخالفت یا موافقت خود را بر عهده داشتند.
اسماعیلی استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس، برگزاری امتحانات غیرحضوری در شرایط کرونایی، حذف کنکور، تنوع مدارس در ایران، تنوع و گسترش تشکل‌های دانش‌آموزی، گسترش موسسات علمی-آموزشی، گسترش کتاب‌های کمک آموزشی، اثربخشی تربیتی محتوای مهارت‌های تشکیلاتی موجود از موضوعات و محورهای این مناظرات دانست.
وی اولویت آموزش مجازی بر آموزش حضوری در شرایط عادی، اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی غیربومی، تاثیر محتوای کتب درسی در تربیت دانش‌آموزان، از جمله دیگر موضوعات این مناظرات دانست.