تهران- ایرنا- معاون دفتر صنایع خودرو نیرو محرکه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تحول در صنعت موتورسیکلت‌سازی در حال شکل‌گیری است و تولیدکنندگان به سمت تنوع محصول و برندهای معتبر جهانی سوق پیدا کرده‌اند و ما امروزه تنوع این محصول را در شهر تهران مشاهده می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، عزیزاله گودرزی روز سه شنبه در نشست خبری همگرایی قطعه سازان و صنعتگران برای تولیدات ملی که با حضور اصحاب رسانه در شرکت کویر موتور برگزار شد افزود: در یک دوره تولیدکنندگان با برندهای معتبر موتورسیکلت سازی کار می کردند و در دوره ای این فرهنگ عوض شد و اکنون برندهای جدید از شرق آسیا تا اروپا در این صنعت مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه هم اینک به سمت خوداتکایی در حرکت هستیم، ادامه داد: مسائل ارزی بار سنگینی بر دوش سازندگان گذاشته که این می تواند یک نقطه مطلوب برای اقتصاد کشور باشد.

گودرزی اضافه کرد: با توجه به گرانی نرخ ارز برای ما به صرفه است که بر روی بومی سازی مواد اولیه سرمایه گذاری کنیم و از برندهایی معتبر یا از دانش مهندسی که جوانان به آن دسترسی پیدا کرده اند برای ساخت داخل بهره گیریم.

به گفته وی سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت بوم سازی مواد اولیه و تولیدات داخلی است که علاوه بر خوداتکایی در بومی سازی باعث توسعه اشتغال و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

معاون دفتر صنایع خودرو نیرو محرکه در وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت: در آینده استفاده از این وسیله نقلیه برای همه افراد حتی خانم ها به یک فرهنگ تبدیل می شود و آنها می توانند با هزینه و صرف وقت کمتری به امور زندگی خود بپردازند.

گودرزی با بیان اینکه سیاست سازمان صمت بیشتر در تنوع محصول، ساخت داخل و همکاری با برندهای جهانی است تا این صنعت به صورت پایدار برای مردم نهادینه شود، اضافه کرد: در آینده نزدیک به یک خوداتکایی نسبی دست می یابیم و با توسعه شرکت ها و در دسترس بودن بخش خدمات پس از فروش، نگرانی مردم در خصوص خدمات دهی و قطعات اصلی موتورسیکلت برطرف می شود.

حمایت از تولید معنای واقعی نداشته است

محمد خادم منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان موتور سیکلت و دوچرخه نیز در این جلسه گفت: همیشه در کشور برای تولید مشکل وجود داشته، حمایت ها کم بوده و حمایت از تولید معنای واقعی خود را نداشته است.

مدیر یک شرکت تولیدی مواد اولیه موتور سیکلت نیز در این جلسه گفت: به منظور تولید ۲ محصول راهبردی قوای محرکه (انجین) و باتری در سه تنوع آب اسیدی، LEAD ACID و لیتیوم، کارخانه ای به وسعت ۳۸ هزار متر مربع در دست ساخت است و تا پایان اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد.

رحیم خداپسند با بیان اینکه خطوط مونتاژ و تجهیزات تولید هر ۲ پروژه وارد شده و در آستانه ترخیص از گمرک است، ابراز امیدواری کرد: پروژه باتری خرداد و انجین از شهریور ماه سال آینده به بهره برداری برسد.

وی هدف از راه اندازی این کارخانه را بومی سازی قطعات موتورسیکلت و تامین بازار مصرف تولیدکنندگان داخلی  عنوان کرد.