تهران-ایرنا- وزیر آموزش‌و پرورش در آئین افتتاحیه دوره آموزشی بسته تحولی «مدرسه کانون تربیتی محله» گفت: موضوع هم‌راستایی محله و مدرسه یک اصل راهبردی در فرآیند تربیت است.

محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه درآئین افتتاحیه این دوره آموزشی ویژه مدارس منتخب مجری افزود:  مدیر مدرسه تنها مدیر دانش‌آموزان نیست، بلکه تعامل سازنده  با محیط پیرامون مدرسه نیز بر عهده اوست.

وی در این نشست که در وزارتخانه برگزار و از طریق ویدئو کنفرانس در شبکه شاد منتشر شد با اشاره به اهمیت موضوع مشارکت، تصریح کرد: منظور از مشارکت این نیست که دیگری کار ما را انجام دهد بلکه مجموعه باید هماهنگ باشند و بضاعت خود را در یک راستا قرار دهند تا قابلیت‌های ممتازی در کشور ایجاد شود و اهداف تربیتی محقق شود.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش حاجی میرزایی با تأکید بر اجرای صحیح بسته تحولی مدرسه کانون تربیتی محله، گفت: قطعاً هر محله‌ای مفاخری دارد و مدرسه باید تمهیداتی فراهم نماید تا این مفاخر به سهولت در مدرسه رفت‌وآمد داشته باشند و محدودیتی برای ورود بزرگان محله به مدرسه وجود نداشته باشد.

 وی با اشاره به سخن امام (ره) که فرمود؛«ایران را مدرسه کنیم»، اظهار کرد: همه باید امکان حضور در مدرسه داشته باشند، تنها جایی که مدیر با همه ارکان تعلیم و تربیت بی‌واسطه ارتباط برقرار می‌کند، «مدرسه» است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت:‌ مجموعه‌ها برای تحقق اهداف تربیتی باید هماهنگ باشند و بضاعت خود را در یک راستا قرار دهند تا قابلیت‌های ممتازی در کشور ایجاد شود.

وی با طرح این پرسش که در جغرافیای کلی نظام تعلیم و تربیت، باید دید جایگاه مدرسه کجا است، اظهار کرد: خطای استراتژیکی در دهه‌های گذشته شکل‌گرفته و مدرسه را از کانونی برای زندگی بانشاط به مجموعه‌ای تبدیل کرده است که همواره نگاهش به کنکور است و در دهه‌های اخیر نیز خانواده‌ها به دنبال آمادگی  بچه‌ها برای کنکور هستند.

او گفت: بر اساس اهداف نظام تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین، دانش‌آموز باید طوری تربیت شود که آمادگی لازم را برای یک زندگی خوب اجتماعی به دست آورده و درک روشنی از محیط پیرامون خود داشته باشد تا با هویتی که کسب می‌کند؛ از ارزش‌هایش دفاع کند.

حاجی میرزایی بابیان این‌که دریافت گواهینامه دیپلم به این معنا است که فردمهارت کافی برای تعامل خوب و مؤثر با جامعه و حفظ ارزش‌های خود پیدا کرده است، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر دچار خطا شده‌ایم، و هدف نهایی افراد را رسیدن به درجات علمی عالی و کسب مدارک مختلف دانشگاهی قلمداد کرده‌ایم و این فرهنگ در جامعه نهادینه شده است در حالی که مدرسه باید به جای تلاش برای موفقیت دانش آموزان در کنکور، خوب زندگی کردن را به دانش آموزان بیاموزد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: مدرسه باید برای تحقق اهداف برنامه‌های درسی، تلاش کند و مهارت‌های خوب زیستن را به او بیاموزد و وی را برای زندگی اجتماعی آماده کند.

وی تصریح کرد: سنجش دانش آموزان در راستای اهداف تعلیم و تربیت باید اصلاح شود و متناسب با برنامه‌ها ارزشیابی صورت بگیرد. دانش‌آموزان  فقط در مدرسه حضور ندارند، در محله نیز حاضرند و با ساکنان محل تعامل دارند و بخشی از یادگیری آن‌ها در محله اتفاق می‌افتد، بنابراین اگر مدرسه و محله با یکدیگر هماهنگ و هم‌راستا نباشند، در مسیر تربیت تضاد به وجود خواهد آمد.