تهران-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران با اشاره به اینکه ۳۳ هزار حلقه چاه آب در تهران فاقد پروانه بهره‌برداری است، گفت: از این تعداد سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی و بقیه چاه‌ها در بخش صنعتی و خدمات است.

به گزارش ایرنا، یوسف رضاپور روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کل استان تهران ۴۴ هزار حلقه چاه آب وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس قانون تعیین و تکلیف مجلس، چاه هایی که قبل از سال ۱۳۸۵ مجوز داشتند پروانه فعالیت آنها صادر می شود. 

وی با اشاره به اینکه امسال یک هزار و ۴۰۰ حلقه چاه پر شد، گفت: با مسدود کردن این تعداد چاه از برداشت غیر مجاز ۲۰ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران افزود: سالانه حدود یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ چاه غیرمجاز پر می شود.

وی از کاهش ۱۱ درصدی بارش ها در سال آبی امسال (از مهرماه امسال تاکنون) خبر داد و گفت: تا روز گذشته /۲۲ اسفند/ ۲۲۶.۶ میلی متر باران باریده که نسبت به مدت مشابه کاهش و نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد افزایش نشان می دهد.

رضاپور ادامه داد: اکنون ذخیره سدهای تهران ۵۶۶ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۶۳۵ میلیون متر مکعب بوده است شاهد کاهش ۶۹ میلیون متر مکعبی آب هستیم.

وی از مردم درخواست کرد: به خاطر تغییر اقلیم و کاهش بارش ها درست مصرف کنیم چراکه اکنون سرانه تامین آب برای استان تهران به ازای هر نفر ۳۴۸ لیتر در شبانه روز است که در کشورهای پیشرفته حدود ۱۷۰ تا ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است از این رو با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران تاکید کرد: با منابع آب سطحی و زیرزمینی که داریم استاندارد مصرف جهانی در کلان اعلام می کند که ۲۰ درصد این منابع باید مصرف شود تا شاهد پایداری محیط زیست مطلوب و اکوسیستم باشیم درحالی که این رقم در هیچ جای دنیا مورد توجه قرار نمیگیرد اگر از ۶۰ درصد مصرف بالا رود با بخران آبی روبرو میشویم اکنون در کشورمان و استان تهران نیز با ۸۶.۷ درصد مصرف مواجه هستیم. 

وی با اشاره به طرح سازگاری با کم آبی  گفت: نیاز به کارهای زیرساختی و اصلاح فرهنگ مصرف است که نیاز به هزینه و زمان است. 

رضاپور افزود: اگر بخواهیم مصارف را به سمت ۴۰ و یا ۶۰ درصد بیاوریم یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون متر مکعب باید آب کم مصرف شود که در فاز اول ۴۲۰ میلیون مترمکعب تا سال ۱۴۰۵ کاهش مصرف داشته باشیم و این امر نیاز به مشارکت و آمادگی نهادهای مختلف از جمله جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهاست. 

وی گفت: همچنین باید از پساب آبی نیز استفاده کنیم از این رو باید به نحوی برنامه ریزی شود که مشکلی در تامین آب در بلندمدت نداشته باشیم ضمن اینکه اکنون هیچ گونه قطعی آبی نداریم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران گفت: استان تهران بر اساس آخرین آمار دارای جمعیت ۱۳ میلیون نفر است که تا سال ۱۴۰۵ به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید که امر نیاز برنامه ریزی بلند مدت است تا با کمبود منابع آبی مواجه نشویم. 

به گفته وی، باید شورای عالی امنیت ملی به موضوع جمعیت تهران ورود کند و اجازه ندهد جمعیت تهران از حدی افزایش یابد اگر بدون حساب و کتاب جمعیت تهران افزایش یابد، به مشکل تامین آب مواجه می شویم.

وی با اشاره به راه اندازی ظرفیت تصفیه خانه ششم گفت: با این طرح به ظرفیت آب شرق تهران افزوده می شود و مشکل آب در این منطقه حل می شود 

رضاپور ابراز داشت: همچنین طرح انتقال آب از سد طالقان به تهران در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار آن درنظر گرفته شده است تا از این طریق شاهد مدیریت منابع آبی باشیم.

وی به تخلفات آبی در بستر رودخانه های این استان اشاره کرد و گفت: شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها هستیم که با هماهنگی مراجع قضایی اقدام به تخریب می کنیم در حالی که امکانات کافی و نیروی انسانی برای رسیدگی به تخلفات نداریم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران بیان داشت: امسال ۴۸۰ دستور قضایی برای تخریب ساخت و سازها صادر شد که از این تعداد ۳۵۶ مورد اجرا و ۵۴ هکتار زمین تصرفی آزاد شد همچنین برای چهار هزار مترمکعب سند مالکیت دولتی صادر شد. 

وی با بیان اینکه سد نمرود در نیمه اول اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: اکنون ساخت بدنه این سد تمام شده است که برای آبگیری نهایی آن نیاز به تملک زمین ها و اعتبار داریم که نیازمند ورود استانداری و نهادهای متولی در این زمینه هستیم. 

رضاپور خاطر نشان کرد: این طرح ۱۷ تا ۱۸ سالی است که در حال اتمام آن هستیم همچنین این سد جز معدود سدهایی است که شبکه آن ساخته شده است. 

وی با اشاره به طرح نشتی آب در سد لار گفت: این سد مشکل زیست محیطی داشت که این موضوع حل شد و ۲۸ کیلومتر از آن اجرا شده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران ابراز داشت: طرح انتقال پساب فاضلاب جنوب تهران به ورامین ۲۸۰ میلیون مترمکعب است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی با انتقال خطی به طول ۳۴ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن انجام شده و بقیه طرح تا پایان شهریور اتمام و به بهره برداری می رسد.