به گزارش روز یکشنبه ایرنا، عصر ۲۵ بهمن ماه، آتشسوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان در نردیکی مرز ایران رخ داد که طی آن حدود ۵۰۰ تانکر در آتش سوختند. علاوه بر آن بر اساس اعلام منابع محلی، ۵۰۰ خودرو و موتور نیز در این آتش سوزی آسیب دیدند.
حجم این آتشسوزی آنچنان زیاد بود که خسارت وارد شده به بازرگانانی که محمولههایشان در این گمرک بود، ۵۰ میلیون دلار برآورد میشود.
در روزهای اول اما علت این حادثه مبهم بود و طرف افغانستان علت شروع آتشسوزی را اعلام نمیکرد.
سرانجام هیئت بخشخصوصی و نمایندگان مجلس افغانستان که بررسی میدانی از گمرک اسلامقلعه هرات داشتند، علت آتشسوزی اخیر در این گمرک را نمونهگیری غیر اصولی گاز مایع از سوی ادارۀ استاندارد افغانستان و شرکت طرف قرارداد عنوان کردند.
تانکر گاز مایع؛ مقصر فاجعه انفجار در مرز افغانستان با ایران
سخنگوی گمرک ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اگرچه تاکید کرده که اعلام علت حادثه بر عهده طرف افغانستانی است، گفته که بر اساس اطلاعاتی که ما به دست آوردیم، حادثه از تانکر گاز آغاز شده است.
«روح الله لطیفی» در ادامه تاکید کرده که آتش سوزی در ابتدا جزئی بوده اما به دلیل عدم رعایت شرایط استاندارد، به سرعت گسترش پیدا کرده و سایر تانکرهای سوخت شامل گاز مایع و گازوئیل نیز درگیر آن شده است.
نکته مهم اما این است که با وجود خطر تردد تانکرهای گاز مایع در جادهها و خیابانها، مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سال آینده طرح بازگشت ۲ میلیون تن گاز مایع به سبد سوخت کشور را به تصویب رسانده است.
در مورد غیراقتصادیبودن این طرح صحبت شده است. اما نکته مهمتر غیرایمنبودن این سوخت برای استفاده در خودروها است.
استفاده از گاز مایع یا همان ال. پی. جی استاندارد بالایی میطلبد که هزینه تمام شده تبدیل خودرو را به شدت بالا میبرد.
از همین رو رعایت این استانداردها به منظور کاهش هزینه معمولا چندان جدی گرفته نمیشود. این موضوع در احداث جایگاههای ال. پی. جی نیز مورد توجه است و در حالی که با رعایت استانداردهای بینالمللی هر جایگاه ۷۵ میلیارد تومان هزینه دارد که با کاهش این استانداردها این عدد به ۲۳ میلیارد تومان کاهش پیدا میکند.
استاندارد نبودن جایگاههای ال. پی. جی آنها را به مینهایی تبدیل خواهد کرد که در گوشه و کنار شهر کار گذاشتهاند و هر لحظه خطر انفجار گسترده را به دنبال خواهد داشت.
مصوبهای برای تردد بمبهای سیار در جادههای کشور
علاوه بر آن، انتقال گاز مایع به جایگاههای سوخت توسط تانکرها انجام میشود زیرا زیرساخت لازم برای انتقال گاز مایع با خط لوله به جایگاههای ال. پی. جی وجود ندارد.
این تانکرها مانند بمبهای سیار در جادهها و شهرها تردد میکنند و با کوچکترین ضربه و اتفاق میتوانند حادثهای شبیه گمرک اسلام قلعه به دنبال داشته باشند.
این در حالی است که تقریبا در هر نقطهای از کشور شبکه گاز طبیعی وجود دارد وانفجارهای گسترده میتواند شبکه گاز را نیز درگیر کرده و ابعاد فاجعه را بزرگتر کند.
با این حال و با وجود غیراقتصادیبودن و غیرایمنبودن استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودروها، اما مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که این سوخت را به سبد خودروهای کشور بازگرداند. موضوعی که علاوه بر ضربه به اقتصاد کلان کشور، ممکن است خساران جانی و مادی جبرانناپذیری را به دنبال داشته باشد.