تهران- ایرنا- مشاور ارشد وزیر آموزش‌ و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه شناخت دانش‌آموز، خانواده و مدیر مدرسه را از یکدیگر افزایش می‌دهد، در این شرایط تعلیم و تربیت در دنیای شناخته‌ شده‌ها اتفاق می‌افتد و دستاوردهای بهتری در این حوزه حاصل می شود.

به گزارش ایرنا، وضعیت این مجتمع‌های آموزشی به گونه‌ای طراحی شده که دانش آموز با ورود به این سیستم تحت یک مدیریت تربیتی قرار گیرد و با تعمیم این تفکر می‌توان دستاوردهای تربیتی بهتری به دست آورد.

مهدی نوید ادهم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: مجتمع‌های جدید که با عنوان حیات طیبه توسط سازمان نوسازی مدارس طراحی و احداث شده، یکی از راهکارهای جدی تحقق اهداف سند تحول بنیادین است.

وی ادامه داد: هدف اصلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان است؛ چرا که تربیت یک امر زمان‌بر است. بنابراین سند تاکید دارد که زمان حضور دانش آموزان را در مدرسه در یک روز، یک سال و در نهایت ۱۲ سال طولانی کرد تا فرآیند تربیت پذیری آنها بهتر انجام ‌شود.

به گزارش ایرنا، در سند تحول بنیادین عنوان شده است که مدرسه کانون تربیتی محله و تجلی بخش حیات طیبه است. بنابراین باید در طراحی و ساخت مدرسه تدابیری اتخاذ شود که مدرسه به عنوان محیط دوست داشتنی و شوق انگیز برای دانش آموزان تلقی و زمینه ارائه خدمات موثر تدارک دیده شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش سرانه فضای فیزیکی دانش آموز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی براساس برنامه درسی ملی و منطبق با استانداردهای جهانی در راستای پاسخگویی به ساحت های مختلف آموزشی، تربیتی و ورزشی و دستیابی به ابعاد مناسب و با تاکید بر توسعه مجتمع های آموزشی و تربیتی با توجه به اقتضائات اقتصاد آموزش و پرورش را یکی از مهم ترین اهداف اعلام کرده است.

بر این اساس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: ساخت مدارس کوچک پرهزینه است. در مدارس کوچک با چند کلاس نمی توان تمام سرویس ‌های لازم مانند کتابخانه، آزمایشگاه را داشت، اما با حرکت به به سمت ساخت مجتمع آموزشی، می توان تمام خدمات را به دانش‌آموزان ارائه کرد.

جهت گیری آموزش و پرورش به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی است که از آنها تحت عنوان حیات طیبه نام برده می‌شود. این مجتمع‌های آموزشی، دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا آخر متوسطه دوم را شامل می شود.

مشاور ارشد وزیر آموزش‌ و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: طرحی در سند تحول بنیادین تحت عنوان مجتمع سازی مطرح شد که دانش آموز پس از ثبت‌نام در پایه اول دبستان تا پایان دبیرستان هم در یک مجتمع آموزشی با یک مدیریت آموزشی و تربیتی حضور داشته باشد.

نوید ادهم یادآور شد: سازمان نوسازی مدارس طرح ساخت مجتمع‌های آموزشی را پیگیری کرد و تعدادی از آنها تحت عنوان حیات طیبه اجرایی شد تا دوره‌های مختلف تحصیلی در یک مکان متمرکز قرار گیرند.

وی ادامه داد: حیاط هر دوره تحصیلی متناسب با اقتضائات خاص خود از یکدیگر جدا هستند، اما برخی از امکانات مانند کتابخانه و فضای ورزشی مشترک در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سندتحول بنیادین افزود: وضعیت این مجتمع‌های آموزشی به گونه‌ای طراحی شده که دانش آموز با ورود به این سیستم تحت یک مدیریت تربیتی قرار گیرد و با تعمیم این تفکر می‌توان دستاوردهای تربیتی بهتری بدست آورد.

نوید ادهم عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از مدارس موفق دولتی و غیردولتی به صورت مجتمع اداره می‌شوند، یعنی دانش آموز پایه اول تمامی سال‌های دبستان و بعد متوسطه اول و دوم را در همان مجتمع آموزشی می گذراند که این موضوع به افزایش شناخت مدیر از دانش آموز و خانواده و برعکس خانواده و دانش آموز از مدرسه می انجامد.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع‌های آموزشی باعث می‌شود دانش آموز، خانواده و مدیر مدرسه یکدیگر را به درستی بشناسند؛ به یکدیگر اعتماد کنند و فرآیند شکل‌گیری شخصیت به صورت مناسب صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیشتر در گفت و گو با ایرنا گفته بود: تاکنون ۵۴ مجتمع حیات طیبه (مجتمع های آموزشی) در کشور بهره برداری شده است که دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا آخر متوسطه دوم را شامل می شود.

مهراله رخشانی مهر افزود: ۱۴ مجتمع حیات طیبه امسال در برخی از استان‌ها مانند فارس، خراسان رضوی و اصفهان افتتاح شد و برخی دیگر نیز مانند خراسان جنوبی آماده افتتاح هستند.

وی ادامه داد: ۴۰ مجتمع دیگر در سال‌های گذشته افتتاح شده‌ بودند. در این سال‌ها با ساخت این مجتمع‌ها بیشتر از کمیت به دنبال جاانداختن فرهنگ نحوه مدیریت و کارکرد مدارس و مجتمع‌های آموزشی بوده‌ایم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: قرار است از ساخت مدارس کوچک به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی بزرگ پیش رویم که آثار تربیتی بسیاری هم برای دانش‌آموزان دارد.

رخشانی مهر با بیان اینکه ظرفیت دانش‌آموزی این مجتمع‌ها با توجه به زیربنا متفاوت است، ادامه داد: ظرفیت براساس زیربنای مجتمع و همچنین جمعیت استان و منطقه متفاوت است، ظرفیت برخی مجتمع ها ۵۰۰ نفر و برخی دیگر هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی همچنین اظهار داشت: مزایای مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه فراتر از ظرفیت دانش‌آموزان است، موضوع مدیریت یکپارچه با تعداد دانش آموزان بالا و همچنین امکان فعالیت گروهی دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف نمونه‌هایی از مزایای این مجتمع‌ها است.

 رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: این مجتمع‌ها در شهرهای مختلف متناسب با تعداد دانش‌آموزان ساخته می‌شوند و معماری مدارس هم با یکدیگر تفاوت دارد. هیچ کدام از یک معماری خاص تبعیت نمی کند.

وی تصریح کرد: عنوان درنظر گرفته شده برای این مدارس بزرگ به منظور ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی است. استادان و دانشجویان بسیاری در همایش «معماری مدرسه ایرانی برای آموزش و پرورش» طرح هایی برای ساخت مجتمع های آموزشی ارائه کردند که در ساخت این مجتمع ها از آنها بهره مند شده ایم.

رییس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: شیوه مدیریت این مجتمع ها به این صورت است که در این مجتمع ها دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشغول تحصیل می شوند. البته این دانش آموزان در یک مجموعه واحد قرار نمی گیرند.

رخشانی مهر ادامه داد: این مجتمع ها طوری طراحی شده اند که هر سه مقطع به طور مستقل در این مجموعه حضور دارند، اما یک سری مشترکات مانند سالن های ورزشی، سلف سرویس ها، آمفی تئاتر و استخر و غیره در فضا وجود دارد که در بازه های زمانی متفاوت دانش آموزان می توانند از این فضاها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش نام این مجتمع های آموزشی را حیات طیبه گذاشته است که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام، فضا و تجهیزات در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.