ارومیه- ایرنا- مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تعداد خانوارهای عشایری این استان حدود ۱۶ هزار خانوار بود که با آمار جدید این میزان به ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانوار رسیده است.

علی ناجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و مراتع، یک میلیون و ۶۱۵ هزار هکتار قلمرو زیستی عشایر استان را تشکیل می‌دهد و در اختیار عشایر است.

وی تاکید کرد: این میزان حدود ۶۰ درصد عرصه‌های منابع طبیعی را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.

ناجی اظهار داشت: ۲ میلیون واحد دامی در اختیار عشایر این استان است و این دام‌ها از مراتع و اراضی استفاده کرده و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: این تعداد واحد دامی سالانه ۵۰ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار ( ۵۹ درصد) تحت پوشش عشایر استان است.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.