زاهدان- ایرنا- مردمان خونگرم و مبادی آداب سیستان وبلوچستان با سنت‌های دیرینه و پایبند به اصول اخلاقی با آگاهی بهتر و بیشتر به استقبال چهارشنبه آخر سال می‌روند و از ایجاد مزاحمت و آسیب رساندن به دیگران به جد اجتناب می‌کنند.

به گزارش ایرنا در تاریخ ایران باستان مراسمات و جشن‌های بسیاری در کنار عید نوروز و سیزده بدروجود داشته که می‌توان از چهارشنبه سوری نیز به عنوان یکی از این جشن‌ها نام برد این مراسم در غروب قبل از آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود. بنابراین چهارشنبه سوری هر سال مصادف با شب آخرین سه‌شنبه خواهدبود.

در سیستان وبلوچستان شب چهارشنبه سوری  اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود روی آتش بو داده و بین دیگران نیز پخش می‌کردند یا شاخه‌های گندم نورس را که به آن «پَلو» گفته می‌شود بر روی آتش می‌پختند.

در سیستان مردم گونی، پتو و یا نمد کهنه را به صورت گلوله در می‌آورند و آن را در غروب آخرین سه شنبه سال یا شب چهارشنبه، آتش می‌زنند و معتقدند که نحوست این شب با این عمل از بین می‌رود.
این سنت زیبای دیرینه چند سالی است که از سوی برخی نوجوانان و جوانان به صحنه آتش بازی و انفجار ترقه و نارنجک تبدیل شده و در نهایت اتفاقات ناگواری را رقم زند.

چهارشنبه سوری از نگاه مردم سیستان وبلوچستان

بسیاری از شهروندان سیستان و بلوچستان پاسداشت سنت های زیبا و نیک مانند خانه تکانی، دید و بازدید و صله رحم و امثال آن را مهم و قابل توجه توصیف و بر استمرار این قبیل سنت ها البته در پساکرونا که سبب شادی و نشاط مردم می شود تاکید کردند.

آنان معتقدند که سنت های زیبا نباید بوسیله عده ای سودجو و فرصت طلب که دنبال منافع مادی هستند به بلای جان مردم تبدیل شود که نمونه بارز آن خرید و فروش موادمحترقه و انفجارهای خطرناک در چهارشنبه سوری و ایجاد آتش سوزی و صدمه رساندن به نوجوانان و جوانان است. 

سمیه کمالی یکی از شهروندان زاهدانی در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: چهارشنبه سوری یکی از زیباترین و پایدارترین رسوم ایرانی بوده که از گذشته‌های دور تاکنون وجود داشته اما متاسفانه به دلیل یک سری تاثیرات فرهنگی بد و وارد شدن بدعت‌‎هایی که هیچ تناسبی با فرهنگ دیرینه سرزمین‌مان ندارد این جشن و این آیین باستانی تبدیل به یک اتفاق ناگوار شده و با آتش سوزی هر ساله جان بچه ها و نوجوان های زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

شهروند دیگری با نام یوسف شه بخش به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: من هیچ وقت دلم نمی‌خواهد به خاطر یک خوشی چند ساعته به مردم شهرم آسیب برسانم چراکه بسیاری از خانواده‌ها ممکن است بیمار قلبی داشته داشته باشند.

وی افزود: پدرم می‌گوید آسیب زدن و ایجاد مزاحمت برای بندگان خدا در نزد الله  قابل بخشش نیست.

یکی دیگر از شهروندان گفت: خوشبختانه رواج فرهنگ قومی و قبیله ای و دینی در این استان سبب شده تا جوانان و نوجوانان به نصایح بزرگان و ریش سفیدان توجه و عمل کنند و از آنجاییکه مردم این استان به مبانی دینی پایبند هستند و دین مبین اسلام نیز بر رعایت سلامت انسانها و پرهیز از رنجاندن همسایگان تاکید زیادی دارد در اجرای سنت ها این موارد را بخوبی رعایت می کنند.

رضا سرحدی افزود: چهارشنبه سوری سنت خوبی است اما اگر این سنتها به فرهنگ غربی و وارداتی آمیخته شود رنگ و بوی خود را از دست می دهد، والدین باید مراقب فرزندان شان باشند تا خدای نکرده تحت تاثیر القائات و احساسات زودگذر قرار نگرفته و اقدامی نکنند که یک عمر پشیمانی بوجود آورد. 

اورژانس زاهدان در حالت آماده باش

  مدیر اورژانس زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در چهارشنبه آخر سال ۲۰ تیم ثابت و هشت تیم سیار در آماده باش قرار دارند.

دکتر فریبرز راشدی با اشاره به این که سال گذشته در سیستان وبلوچستان نسبت به سایر مناطق کشور حوادث خیلی کمتری داشتیم افزود: سال گذشته فقط چهار نفر مصدوم بوده که خوش‌بختانه به صورت سرپایی درمان شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی مردم از تجمعاتی مانند چهارشنبه سوری جدا خودداری کنند.

سیستان و بلوچستان با توجه به فرهنگ غنی مردم این خطه در برخی مراسم مانند چهارشنبه آخر سال کمتر شاهد حوادث ناگوار است چراکه مردم این استان با سنت های که نسل به نسل از پدرانشان به آنان رسیده بخوبی آشنا هستند و آسیب زدن به دیگران را مصداق حق‌الناس و گناهی نابخشودنی تلقی می‌کنند.